Limits and chances for implementation of inquiry based science and biology education in the Czech Republic
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F10%3A00011660" target="_blank" >RIV/60076658:12410/10:00011660 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Limity a šance zavádění badatelsky orientovaného vyučování přírodopisu a biologie v České republice
Original language description
Článek se zabývá analýzou limitů a možností zavádění a šíření badatelsky orientovaného vyučování (= BOV) do škol v České republice. Vysvětluje (a) pojem badatelské vyučování, (b) proč je BOV potřebné do škol zavádět a užívat pro vzdělávání přírodním vědám a (c) zběžně charakterizuje situaci užívání BOV ve světě. Jsou zde zároveň vymezeny nároky BOV a pojmenovány a diskutovány omezení jeho zavádění do škol v oblasti: (a) obsahu pedagogiky, didaktiky a metodiky biologie ve studijních programech studentů učitelství přírodopisu, resp. biologie, (b) ?tlaku? na vzdělavatele učitelů, (c) připravenosti učitelů, (d) vybavenosti škol a (e) vnějšího rámce vzdělávání. Zmiňuje rovněž možné vzdělávací riziko zavádění BOV v souvislosti s jeho nároky. Článek doporučuje neotálet se zaváděním BOV a s proškolováním nositelů této pedagogické změny. Uvádí také příklady zdrojů inspirace pro BOV, navrhuje organizační model jeho zavádění v ČR a zběžně se zabývá i otázkou jeho podpory.
Czech name
Limity a šance zavádění badatelsky orientovaného vyučování přírodopisu a biologie v České republice
Czech description
Článek se zabývá analýzou limitů a možností zavádění a šíření badatelsky orientovaného vyučování (= BOV) do škol v České republice. Vysvětluje (a) pojem badatelské vyučování, (b) proč je BOV potřebné do škol zavádět a užívat pro vzdělávání přírodním vědám a (c) zběžně charakterizuje situaci užívání BOV ve světě. Jsou zde zároveň vymezeny nároky BOV a pojmenovány a diskutovány omezení jeho zavádění do škol v oblasti: (a) obsahu pedagogiky, didaktiky a metodiky biologie ve studijních programech studentů učitelství přírodopisu, resp. biologie, (b) ?tlaku? na vzdělavatele učitelů, (c) připravenosti učitelů, (d) vybavenosti škol a (e) vnějšího rámce vzdělávání. Zmiňuje rovněž možné vzdělávací riziko zavádění BOV v souvislosti s jeho nároky. Článek doporučuje neotálet se zaváděním BOV a s proškolováním nositelů této pedagogické změny. Uvádí také příklady zdrojů inspirace pro BOV, navrhuje organizační model jeho zavádění v ČR a zběžně se zabývá i otázkou jeho podpory.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>R - Projekt Ramcoveho programu EK
Others
Publication year
2010
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování (DiBi 2010). Sborník příspěvků semináře, 25. a 26. března 2010, Jihočeská univerzita, České Budějovice
ISBN
978-80-7394-210-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
18
Pages from-to
—
Publisher name
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta
Place of publication
České Budějovice
Event location
České Budějovice
Event date
Jan 1, 2010
Type of event by nationality
CST - Celostátní akce
UT code for WoS article
—