Didactics of Psychology: from the Objective of Teaching to its Implementation
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F18%3A43899830" target="_blank" >RIV/60076658:12410/18:43899830 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Didaktika psychologie: od cíle výuky k jeho realizaci
Original language description
Kniha Didaktika psychologie: od cíle výuky k jeho realizaci je rozdělena do dvou hlavních částí a třinácti kapitol. První část knihy – kapitola jedna až osm – charakterizuje didaktiku psychologie jako disciplínu, která zkoumá vztahy mezi výukou psychologie v kontextu kurikula, vědeckými obory psychologie a laickou psychologií. Tím se řadí do tzv. komunikačního pojetí oborových didaktik, které se věnuje nejenom studiu výuky, ale zkoumá celou socio-kulturní oblast transformací poznatků mezi vědními obory a společností. Z hlediska komunikačního pojetí oborových didaktik je v první části knihy vymezen předmět didaktiky psychologie a její hlavní cíle se zaměřením na výuku psychologie ve středních školách a na vysokých školách pro nepsychologické obory (především výuka psychologie pro učitele). Na tomto základě je diskutované současné pojetí cílů výuky psychologie ve světě a v České republice. Jsou uvedeny argumenty pro výběr cíle, který je v této knize preferován, a to pod dvěma klíčovými termíny: funkční psychologická gramotnost, psychologicky gramotný občan. Výběr tohoto cíle pak určuje a organizuje všechny další úrovně kurikula a přístup k výuce psychologie, v němž by měl být kladen důraz na vyváženost mezi zřetelem k oboru a ohledem na studenta. Velká pozornost v první části knihy je věnována kurikulu psychologie na středních školách. V návaznosti na teoretická východiska výzkumů školního vzdělávání jsou rozlišeny tři úrovně kurikula: zamýšlené, realizované a dosažené kurikulum. Ty jsou oporou pro koncepci výzkumu kurikula psychologie středních škol, jehož výsledky jsou popsány a interpretovány v závěrečných kapitolách první části knihy. Z poznatků výzkumu vyplynuly další základní oblasti, kterým je potřeba věnovat pozornost v rámci didaktiky psychologie. Druhá část knihy – kapitola devět až třináct – navazuje na poznatky z první části: na teoretické principy komunikačně pojaté didaktiky psychologie, které vycházejí z hlavního cíle výuky psychologie – funkční psychologická gramotnost a psychologicky gramotný občan. Na tomto základě je druhá část knihy věnována dalšímu rozpracování teorie a konkretizaci teoretických poznatků do oblasti tvorby, realizace a didaktické analýzy učebních úloh ve výuce psychologie na středních školách. V textu druhé části knihy jsou navržena a teoreticky zdůvodněna metodologická a metodická východiska pro konstrukci i pro didaktickou analýzu učebních úloh pro výuku psychologie. Zde je objasněno tzv. semi-expresivní pojetí učebních úloh v psychologii zaměřených na rozvíjení funkční psychologické gramotnosti a diskutují se možnosti i limity tohoto přístupu. Na příkladu konkrétních úloh postavených na semi-expresivních aktivitách jsou reflektována kritická místa kurikula psychologie. Dále jsou zkoumané možnosti užití semi-expresivních úloh ve výuce psychologie pomocí tzv. didaktické případové studie. Kvalitativní analýza případové studie je provedena na základě tzv. metodiky 3A (Janík et al., 2013 ad.) a využívá metod tzv. síťové analýzy (srov. Bruun & Evans, 2018). Cílem těchto postupů zkoumání procesu výuky a obsahové transformace je podpora reflexe kvality výuky psychologie a opora pro její zkvalitňování.
Czech name
Didaktika psychologie: od cíle výuky k jeho realizaci
Czech description
Kniha Didaktika psychologie: od cíle výuky k jeho realizaci je rozdělena do dvou hlavních částí a třinácti kapitol. První část knihy – kapitola jedna až osm – charakterizuje didaktiku psychologie jako disciplínu, která zkoumá vztahy mezi výukou psychologie v kontextu kurikula, vědeckými obory psychologie a laickou psychologií. Tím se řadí do tzv. komunikačního pojetí oborových didaktik, které se věnuje nejenom studiu výuky, ale zkoumá celou socio-kulturní oblast transformací poznatků mezi vědními obory a společností. Z hlediska komunikačního pojetí oborových didaktik je v první části knihy vymezen předmět didaktiky psychologie a její hlavní cíle se zaměřením na výuku psychologie ve středních školách a na vysokých školách pro nepsychologické obory (především výuka psychologie pro učitele). Na tomto základě je diskutované současné pojetí cílů výuky psychologie ve světě a v České republice. Jsou uvedeny argumenty pro výběr cíle, který je v této knize preferován, a to pod dvěma klíčovými termíny: funkční psychologická gramotnost, psychologicky gramotný občan. Výběr tohoto cíle pak určuje a organizuje všechny další úrovně kurikula a přístup k výuce psychologie, v němž by měl být kladen důraz na vyváženost mezi zřetelem k oboru a ohledem na studenta. Velká pozornost v první části knihy je věnována kurikulu psychologie na středních školách. V návaznosti na teoretická východiska výzkumů školního vzdělávání jsou rozlišeny tři úrovně kurikula: zamýšlené, realizované a dosažené kurikulum. Ty jsou oporou pro koncepci výzkumu kurikula psychologie středních škol, jehož výsledky jsou popsány a interpretovány v závěrečných kapitolách první části knihy. Z poznatků výzkumu vyplynuly další základní oblasti, kterým je potřeba věnovat pozornost v rámci didaktiky psychologie. Druhá část knihy – kapitola devět až třináct – navazuje na poznatky z první části: na teoretické principy komunikačně pojaté didaktiky psychologie, které vycházejí z hlavního cíle výuky psychologie – funkční psychologická gramotnost a psychologicky gramotný občan. Na tomto základě je druhá část knihy věnována dalšímu rozpracování teorie a konkretizaci teoretických poznatků do oblasti tvorby, realizace a didaktické analýzy učebních úloh ve výuce psychologie na středních školách. V textu druhé části knihy jsou navržena a teoreticky zdůvodněna metodologická a metodická východiska pro konstrukci i pro didaktickou analýzu učebních úloh pro výuku psychologie. Zde je objasněno tzv. semi-expresivní pojetí učebních úloh v psychologii zaměřených na rozvíjení funkční psychologické gramotnosti a diskutují se možnosti i limity tohoto přístupu. Na příkladu konkrétních úloh postavených na semi-expresivních aktivitách jsou reflektována kritická místa kurikula psychologie. Dále jsou zkoumané možnosti užití semi-expresivních úloh ve výuce psychologie pomocí tzv. didaktické případové studie. Kvalitativní analýza případové studie je provedena na základě tzv. metodiky 3A (Janík et al., 2013 ad.) a využívá metod tzv. síťové analýzy (srov. Bruun & Evans, 2018). Cílem těchto postupů zkoumání procesu výuky a obsahové transformace je podpora reflexe kvality výuky psychologie a opora pro její zkvalitňování.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7394-711-8
Number of pages
168
Publisher name
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta
Place of publication
České Budějovice
UT code for WoS book
—