Defender as a "key player" in eliminating bullying
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F19%3A43900222" target="_blank" >RIV/60076658:12410/19:43900222 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://journals.muni.cz/pedor/article/view/12378/pdf" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/article/view/12378/pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2019-2-129" target="_blank" >10.5817/PedOr2019-2-129</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Zastánce jako klíčový hráč v eliminaci šikany
Original language description
Příspěvek se věnuje sociální roli zastánce jako „klíčového hráče“ v eliminaci šikany. Opírá se zejména o zahraniční výzkumy, které zkoumají fenomén šikany již 40 let. Cílem příspěvku je co nejdetailněji zachytit, na základě kvalitativního výzkumu, charakterové vlastnosti a přepokládané vlivy prostředí zastánců v šikaně. Jde především o vlastnosti související s prosocialitou a situační vlivy, které spoluurčují míru „odvahy zastat se.“ V této souvislosti je také zmíněná sociální opora nabízená od vrstevníků, rodičů a učitelů. Výběrovým souborem kvalitativního výzkumu byli žáci šestých tříd. Kvalitativní studie sledovala, jak percipují zastánci své projevy spojené se zastáváním se viktimizovaných spolužáků a se zastavováním šikany. Dalším výzkumným záměrem bylo zjistit, jak vnímají rodiče své děti v roli zastánce z hlediska jejich prosociality a sociálních vztahů (uvnitř rodiny, s vrstevníky). Důležitým zjištěním také bylo, jak konkrétní projevy pomoci a zastávání se druhých vnímají třídní učitelé zastánců.
Czech name
Zastánce jako klíčový hráč v eliminaci šikany
Czech description
Příspěvek se věnuje sociální roli zastánce jako „klíčového hráče“ v eliminaci šikany. Opírá se zejména o zahraniční výzkumy, které zkoumají fenomén šikany již 40 let. Cílem příspěvku je co nejdetailněji zachytit, na základě kvalitativního výzkumu, charakterové vlastnosti a přepokládané vlivy prostředí zastánců v šikaně. Jde především o vlastnosti související s prosocialitou a situační vlivy, které spoluurčují míru „odvahy zastat se.“ V této souvislosti je také zmíněná sociální opora nabízená od vrstevníků, rodičů a učitelů. Výběrovým souborem kvalitativního výzkumu byli žáci šestých tříd. Kvalitativní studie sledovala, jak percipují zastánci své projevy spojené se zastáváním se viktimizovaných spolužáků a se zastavováním šikany. Dalším výzkumným záměrem bylo zjistit, jak vnímají rodiče své děti v roli zastánce z hlediska jejich prosociality a sociálních vztahů (uvnitř rodiny, s vrstevníky). Důležitým zjištěním také bylo, jak konkrétní projevy pomoci a zastávání se druhých vnímají třídní učitelé zastánců.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Volume of the periodical
29
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
20
Pages from-to
129-148
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—