All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Stylistic procedures in the first grade of elementary school

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F23%3A43907007" target="_blank" >RIV/60076658:12410/23:43907007 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://www.pf.jcu.cz/images/PF/veda-vyzkum/lingua-viva/download/LV36_2023.pdf" target="_blank" >https://www.pf.jcu.cz/images/PF/veda-vyzkum/lingua-viva/download/LV36_2023.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Slohové postupy na prvním stupni základní školy

  • Original language description

    Slohové postupy na prvním stupni základní školy. Cílem příspěvku je postihnout význam slohových postupů v kurikulární dokumentaci a učebních textech na prvním stupni základní školy jako východiska pro identifikaci aktuální praxe našich škol. Konkrétně je příspěvek zaměřen na postavení slohových postupů, postižení jejich významu, funkce, úlohy, eventuálně potenciality ve slohové výuce daného stupně základní školy. Kurikulární dokumentace hovoří v očekávaných výstupech explicitně o procesech, tedy o záměru, způsobu produkce komunikátu, žák se domluví, vypráví nebo popíše. Výběru této strategie při produkci konkrétních komunikátů se učí žáci převážně nácvikem ustálených forem komunikace, tj. konkrétních slohových útvarů. Vyučovat slohovým dovednostem prostřednictvím slohových útvarů je správné, není to (a nemůže být) ale jediný a hlavní cíl slohového vyučování (nejen) na prvním stupni základní školy. Vyšší pozornost věnovaná slohovým postupům vnese do slohové výuky modelovost, strategičnost, praktickou upotřebitelnost, tu propojí s hlubším smyslem, trvalejším efektem a univerzialitou. Moderní škola by měla podporovat a rozvíjet plynulý rozvoj souvislého vyjadřování žáka, aktivní vyučování by se mělo odrážet v častější mluvené a psané komunikaci žáků ve škole; konkrétně na prvním stupni by se měli učit žáci informovat, vyprávět a popisovat. Zvýraznění pozice slohových postupů oproti slohovým útvarům může napomoci rozvoji plynulého souvislého vyjadřování žáka/ů v komunikační a slohové výuce (nejen) na prvním stupni základní školy. Slohový postup, kutikulární dokumentace, první stupeň základní školy, slohový útvar, komunikační a slohová výchova.

  • Czech name

    Slohové postupy na prvním stupni základní školy

  • Czech description

    Slohové postupy na prvním stupni základní školy. Cílem příspěvku je postihnout význam slohových postupů v kurikulární dokumentaci a učebních textech na prvním stupni základní školy jako východiska pro identifikaci aktuální praxe našich škol. Konkrétně je příspěvek zaměřen na postavení slohových postupů, postižení jejich významu, funkce, úlohy, eventuálně potenciality ve slohové výuce daného stupně základní školy. Kurikulární dokumentace hovoří v očekávaných výstupech explicitně o procesech, tedy o záměru, způsobu produkce komunikátu, žák se domluví, vypráví nebo popíše. Výběru této strategie při produkci konkrétních komunikátů se učí žáci převážně nácvikem ustálených forem komunikace, tj. konkrétních slohových útvarů. Vyučovat slohovým dovednostem prostřednictvím slohových útvarů je správné, není to (a nemůže být) ale jediný a hlavní cíl slohového vyučování (nejen) na prvním stupni základní školy. Vyšší pozornost věnovaná slohovým postupům vnese do slohové výuky modelovost, strategičnost, praktickou upotřebitelnost, tu propojí s hlubším smyslem, trvalejším efektem a univerzialitou. Moderní škola by měla podporovat a rozvíjet plynulý rozvoj souvislého vyjadřování žáka, aktivní vyučování by se mělo odrážet v častější mluvené a psané komunikaci žáků ve škole; konkrétně na prvním stupni by se měli učit žáci informovat, vyprávět a popisovat. Zvýraznění pozice slohových postupů oproti slohovým útvarům může napomoci rozvoji plynulého souvislého vyjadřování žáka/ů v komunikační a slohové výuce (nejen) na prvním stupni základní školy. Slohový postup, kutikulární dokumentace, první stupeň základní školy, slohový útvar, komunikační a slohová výchova.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60201 - General language studies

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2023

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Lingua viva

  • ISSN

    1801-1489

  • e-ISSN

    2336-8136

  • Volume of the periodical

    19

  • Issue of the periodical within the volume

    36

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    12

  • Pages from-to

    15-26

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database