Stylistic procedures in the first grade of elementary school
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F23%3A43907007" target="_blank" >RIV/60076658:12410/23:43907007 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.pf.jcu.cz/images/PF/veda-vyzkum/lingua-viva/download/LV36_2023.pdf" target="_blank" >https://www.pf.jcu.cz/images/PF/veda-vyzkum/lingua-viva/download/LV36_2023.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Slohové postupy na prvním stupni základní školy
Original language description
Slohové postupy na prvním stupni základní školy. Cílem příspěvku je postihnout význam slohových postupů v kurikulární dokumentaci a učebních textech na prvním stupni základní školy jako východiska pro identifikaci aktuální praxe našich škol. Konkrétně je příspěvek zaměřen na postavení slohových postupů, postižení jejich významu, funkce, úlohy, eventuálně potenciality ve slohové výuce daného stupně základní školy. Kurikulární dokumentace hovoří v očekávaných výstupech explicitně o procesech, tedy o záměru, způsobu produkce komunikátu, žák se domluví, vypráví nebo popíše. Výběru této strategie při produkci konkrétních komunikátů se učí žáci převážně nácvikem ustálených forem komunikace, tj. konkrétních slohových útvarů. Vyučovat slohovým dovednostem prostřednictvím slohových útvarů je správné, není to (a nemůže být) ale jediný a hlavní cíl slohového vyučování (nejen) na prvním stupni základní školy. Vyšší pozornost věnovaná slohovým postupům vnese do slohové výuky modelovost, strategičnost, praktickou upotřebitelnost, tu propojí s hlubším smyslem, trvalejším efektem a univerzialitou. Moderní škola by měla podporovat a rozvíjet plynulý rozvoj souvislého vyjadřování žáka, aktivní vyučování by se mělo odrážet v častější mluvené a psané komunikaci žáků ve škole; konkrétně na prvním stupni by se měli učit žáci informovat, vyprávět a popisovat. Zvýraznění pozice slohových postupů oproti slohovým útvarům může napomoci rozvoji plynulého souvislého vyjadřování žáka/ů v komunikační a slohové výuce (nejen) na prvním stupni základní školy. Slohový postup, kutikulární dokumentace, první stupeň základní školy, slohový útvar, komunikační a slohová výchova.
Czech name
Slohové postupy na prvním stupni základní školy
Czech description
Slohové postupy na prvním stupni základní školy. Cílem příspěvku je postihnout význam slohových postupů v kurikulární dokumentaci a učebních textech na prvním stupni základní školy jako východiska pro identifikaci aktuální praxe našich škol. Konkrétně je příspěvek zaměřen na postavení slohových postupů, postižení jejich významu, funkce, úlohy, eventuálně potenciality ve slohové výuce daného stupně základní školy. Kurikulární dokumentace hovoří v očekávaných výstupech explicitně o procesech, tedy o záměru, způsobu produkce komunikátu, žák se domluví, vypráví nebo popíše. Výběru této strategie při produkci konkrétních komunikátů se učí žáci převážně nácvikem ustálených forem komunikace, tj. konkrétních slohových útvarů. Vyučovat slohovým dovednostem prostřednictvím slohových útvarů je správné, není to (a nemůže být) ale jediný a hlavní cíl slohového vyučování (nejen) na prvním stupni základní školy. Vyšší pozornost věnovaná slohovým postupům vnese do slohové výuky modelovost, strategičnost, praktickou upotřebitelnost, tu propojí s hlubším smyslem, trvalejším efektem a univerzialitou. Moderní škola by měla podporovat a rozvíjet plynulý rozvoj souvislého vyjadřování žáka, aktivní vyučování by se mělo odrážet v častější mluvené a psané komunikaci žáků ve škole; konkrétně na prvním stupni by se měli učit žáci informovat, vyprávět a popisovat. Zvýraznění pozice slohových postupů oproti slohovým útvarům může napomoci rozvoji plynulého souvislého vyjadřování žáka/ů v komunikační a slohové výuce (nejen) na prvním stupni základní školy. Slohový postup, kutikulární dokumentace, první stupeň základní školy, slohový útvar, komunikační a slohová výchova.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60201 - General language studies
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Lingua viva
ISSN
1801-1489
e-ISSN
2336-8136
Volume of the periodical
19
Issue of the periodical within the volume
36
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
12
Pages from-to
15-26
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—