All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Marxist Art History: A Directive Model or a Radical Inspiration?

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F20%3AN0000027" target="_blank" >RIV/60461071:_____/20:N0000027 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://vvp.avu.cz/sesit/" target="_blank" >http://vvp.avu.cz/sesit/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Marxistické dějiny umění: direktivní model, nebo radikální inspirace?

  • Original language description

    Pokusy definovat marxismus jako uměleckohistorickou metodologii významně komplikuje situace post-komunismu. Studie usiluje o nezatíženou analýzu vycházející z původních premis a je prvním přehledem možných marxistických přístupů, jež vrcholí mezi čtyřicátými a sedmdesátými lety 20. století. Jejím východiskem je přesvědčení, že uměleckohistorické myšlení není totožné s estetikou, filosofií a teorií umění, protože předmět zájmu je podstatným způsobem materiální; stranou se zde ponechává i specifická historie architektury. Marx, Engles, Lenin a další „klasikové“ pojednávali primárně o estetice a literatuře, takže uměleckohistorické myšlení nelze založit na aplikaci jejich textů. Nakonec se ukazuje, že klasické uměleckohistorické myšlení je s s marxismem obtížně slučitelné, protože je nelze oddělit od evropské tradice „vysoce kvalitního umění inherentně spojeného s elitami.

  • Czech name

    Marxistické dějiny umění: direktivní model, nebo radikální inspirace?

  • Czech description

    Pokusy definovat marxismus jako uměleckohistorickou metodologii významně komplikuje situace post-komunismu. Studie usiluje o nezatíženou analýzu vycházející z původních premis a je prvním přehledem možných marxistických přístupů, jež vrcholí mezi čtyřicátými a sedmdesátými lety 20. století. Jejím východiskem je přesvědčení, že uměleckohistorické myšlení není totožné s estetikou, filosofií a teorií umění, protože předmět zájmu je podstatným způsobem materiální; stranou se zde ponechává i specifická historie architektury. Marx, Engles, Lenin a další „klasikové“ pojednávali primárně o estetice a literatuře, takže uměleckohistorické myšlení nelze založit na aplikaci jejich textů. Nakonec se ukazuje, že klasické uměleckohistorické myšlení je s s marxismem obtížně slučitelné, protože je nelze oddělit od evropské tradice „vysoce kvalitního umění inherentně spojeného s elitami.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Sešit pro teorii, umění a příbuzné zóny

  • ISSN

    1802-8918

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

  • Issue of the periodical within the volume

    29

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    25

  • Pages from-to

    11-36

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database