All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Between Document and Art: The Relationship Between Fine-Art Photography of Miroslav Hák and His Documentation Work for ÚTDU ČSAV

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F23%3AN0000034" target="_blank" >RIV/60461071:_____/23:N0000034 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://www.umeni-art.cz/cz/detail/7tFQwF" target="_blank" >https://www.umeni-art.cz/cz/detail/7tFQwF</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Mezi dokumentem a uměním. Vztah volné tvorby fotografa Miroslava Háka a jeho dokumentační práce pro ÚTDU ČSAV

  • Original language description

    Vztah volné tvorby fotografa Miroslava Háka a jeho zaměstnání na pozici fotodokumentátora v Ústavu teorie a dějin umění Československé akademie věd mezi lety 1954–1967 se může zdát na první pohled minimální, nicméně při bližším prozkoumání je možné nahlédnout určité styčné plochy těchto dvou světů. Úvod textu v krátkosti zařazuje Háka do kontextu dějin českého umění, navazuje podrobný popis charakteru činnosti jeho zaměstnání v ČSAV a shrnutí projektů, na kterých se jako fotograf podílel. Článek pokračuje nastíněním specifik Hákova osobního přístupu k tehdy běžné praxi začleňování fotografií vzniklých na zakázku do portfolia vlastní umělecké tvorby, která je představena v konfrontaci s touto situací v tvorbě Josefa Sudka. Na řadu pak přichází samotná analýza jednotlivých fotografií Ukřižovaný (1957) a Kamenná (1957), které jsou interpretovány na základě výzkumu ve fototéce Ústavu dějin umění AV ČR. Závěrem zkoumání je teze, že tyto snímky, začleněné do autorovy vlastní monografie z roku 1959, přímo souvisí s jeho prací pro ČSAV. V poslední části textu se nachází rozbor vztahu Hákova fotografování gotických nástěnných maleb pro ČSAV a jeho předchozí zájem o abstraktní struktury zdí, kterým se později věnovala například Emila Medková. Napětí materie zdi a obsahů, které tento povrch nese, je zkoumáno paralelně v obou situacích, nicméně s radikálně odlišnými konotacemi a důsledky. Princip nacházení obrazů na ploše zdi se v závěru textu setkává s objevem fotomontáže, která se nachází na archivních kartách v ÚDU AV ČR. Nejpřímější propojení světů volné fotografie a dokumentační činnosti pro Akademii věd se tak v tvorbě Miroslava Háka nenachází v katalogu jeho umělecké tvorby, ale naopak v místě, kam experiment a kreativita z principu nepatří — archivu dokumentačních fotografií uměleckých děl v ÚDU AV ČR.

  • Czech name

    Mezi dokumentem a uměním. Vztah volné tvorby fotografa Miroslava Háka a jeho dokumentační práce pro ÚTDU ČSAV

  • Czech description

Classification

  • Type

    J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2023

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Umění/Art

  • ISSN

    0049-5123

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    2023

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    11

  • Pages from-to

    142-152

  • UT code for WoS article

    001061037900003

  • EID of the result in the Scopus database