Between Document and Art: The Relationship Between Fine-Art Photography of Miroslav Hák and His Documentation Work for ÚTDU ČSAV
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F23%3AN0000034" target="_blank" >RIV/60461071:_____/23:N0000034 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.umeni-art.cz/cz/detail/7tFQwF" target="_blank" >https://www.umeni-art.cz/cz/detail/7tFQwF</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Mezi dokumentem a uměním. Vztah volné tvorby fotografa Miroslava Háka a jeho dokumentační práce pro ÚTDU ČSAV
Original language description
Vztah volné tvorby fotografa Miroslava Háka a jeho zaměstnání na pozici fotodokumentátora v Ústavu teorie a dějin umění Československé akademie věd mezi lety 1954–1967 se může zdát na první pohled minimální, nicméně při bližším prozkoumání je možné nahlédnout určité styčné plochy těchto dvou světů. Úvod textu v krátkosti zařazuje Háka do kontextu dějin českého umění, navazuje podrobný popis charakteru činnosti jeho zaměstnání v ČSAV a shrnutí projektů, na kterých se jako fotograf podílel. Článek pokračuje nastíněním specifik Hákova osobního přístupu k tehdy běžné praxi začleňování fotografií vzniklých na zakázku do portfolia vlastní umělecké tvorby, která je představena v konfrontaci s touto situací v tvorbě Josefa Sudka. Na řadu pak přichází samotná analýza jednotlivých fotografií Ukřižovaný (1957) a Kamenná (1957), které jsou interpretovány na základě výzkumu ve fototéce Ústavu dějin umění AV ČR. Závěrem zkoumání je teze, že tyto snímky, začleněné do autorovy vlastní monografie z roku 1959, přímo souvisí s jeho prací pro ČSAV. V poslední části textu se nachází rozbor vztahu Hákova fotografování gotických nástěnných maleb pro ČSAV a jeho předchozí zájem o abstraktní struktury zdí, kterým se později věnovala například Emila Medková. Napětí materie zdi a obsahů, které tento povrch nese, je zkoumáno paralelně v obou situacích, nicméně s radikálně odlišnými konotacemi a důsledky. Princip nacházení obrazů na ploše zdi se v závěru textu setkává s objevem fotomontáže, která se nachází na archivních kartách v ÚDU AV ČR. Nejpřímější propojení světů volné fotografie a dokumentační činnosti pro Akademii věd se tak v tvorbě Miroslava Háka nenachází v katalogu jeho umělecké tvorby, ale naopak v místě, kam experiment a kreativita z principu nepatří — archivu dokumentačních fotografií uměleckých děl v ÚDU AV ČR.
Czech name
Mezi dokumentem a uměním. Vztah volné tvorby fotografa Miroslava Háka a jeho dokumentační práce pro ÚTDU ČSAV
Czech description
—
Classification
Type
J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Umění/Art
ISSN
0049-5123
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2023
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
11
Pages from-to
142-152
UT code for WoS article
001061037900003
EID of the result in the Scopus database
—