Testing of the tolerance to alternating positive and negative gravitational acceleration (verified methodology)
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61382981%3A_____%2F05%3A%230000009" target="_blank" >RIV/61382981:_____/05:#0000009 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Testování odolnosti vůči střídajícímu se kladnému a zápornému gravitačnímu zrychlení (ověřená metodika)
Original language description
Zařazení letounů L-159 vybavených systémem kopírování terénu v malé letové výšce otevírá nové otázky při výběru výkonných letců pro zařazení na tento typ letounu. Použití uvedeného systému automatického pilotování klade velmi vysoké nároky na fyziologickou odolnost pilota. Základní zátěží je střídání pozitivního a negativního Gz přetížení s kumulujícím se účinkem na organismus pilota. Při výběru výkonných letců pro tento typ létání je nezbytné vyhodnotit individuální odolnost vůči uvedené letové zátěži.Byla vyvinuta vhodná vyšetřovací metodika s ověřením možnosti predikce odolnosti pilotů. Vzhledem k okolnosti, že AČR nedisponuje lidskou centrifugou, byla využita metoda zátěže v průběhu reálného letu. Byly vyvinuty technické parametry pro horizontálnílet s letounem L-39, při kterém se vytvoří sinusový profil střídajících se změn gravitačního zrychlení v rozsahu od minus 1,5 G do plus 3,5 G.
Czech name
Testování odolnosti vůči střídajícímu se kladnému a zápornému gravitačnímu zrychlení (ověřená metodika)
Czech description
Zařazení letounů L-159 vybavených systémem kopírování terénu v malé letové výšce otevírá nové otázky při výběru výkonných letců pro zařazení na tento typ letounu. Použití uvedeného systému automatického pilotování klade velmi vysoké nároky na fyziologickou odolnost pilota. Základní zátěží je střídání pozitivního a negativního Gz přetížení s kumulujícím se účinkem na organismus pilota. Při výběru výkonných letců pro tento typ létání je nezbytné vyhodnotit individuální odolnost vůči uvedené letové zátěži.Byla vyvinuta vhodná vyšetřovací metodika s ověřením možnosti predikce odolnosti pilotů. Vzhledem k okolnosti, že AČR nedisponuje lidskou centrifugou, byla využita metoda zátěže v průběhu reálného letu. Byly vyvinuty technické parametry pro horizontálnílet s letounem L-39, při kterém se vytvoří sinusový profil střídajících se změn gravitačního zrychlení v rozsahu od minus 1,5 G do plus 3,5 G.
Classification
Type
X - Unclassified
CEP classification
KA - Militarism
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2005
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů