Innovative elements of the kinetic component in music of the first half of the 20th century - suggestions for analysis
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F15%3A%230000410" target="_blank" >RIV/61384984:51110/15:#0000410 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Inovativní prvky v práci s kinetickou složkou v hudbě první poloviny 20. století - podněty pro analýzu
Original language description
Po roce 1900 se začíná zájem evropsky školených hudebníků více obracet k promyšlené práci s hudebním časem. Jeden z prvních impulsů tohoto vývoje vycházel z inspirace jazzem. Dalším impulsem je i záliba v prostředcích, které usilují o vyvolání představyprimitivního barbarského světa. To souvisí s obecně manifestovaným protiromantickým postojem a hledáním výrazu pro nový životní pocit člověka éry moderní technické civilizace. Tento vývoj přináší v hudbě rozmanité rytmické komplikace, nepravidelně uspořádané takty, polyrytmii, polymetrii, multimetrii. Další podněty přicházejí od skladatelů Druhé vídeňské školy a jejich následovníků, i z hudby skladatelů inspirovaných mimoevropskými hudebními kulturami. Jako analytický příklad předkládáme hudbu Svěcení jara Igora Stravinského.
Czech name
Inovativní prvky v práci s kinetickou složkou v hudbě první poloviny 20. století - podněty pro analýzu
Czech description
Po roce 1900 se začíná zájem evropsky školených hudebníků více obracet k promyšlené práci s hudebním časem. Jeden z prvních impulsů tohoto vývoje vycházel z inspirace jazzem. Dalším impulsem je i záliba v prostředcích, které usilují o vyvolání představyprimitivního barbarského světa. To souvisí s obecně manifestovaným protiromantickým postojem a hledáním výrazu pro nový životní pocit člověka éry moderní technické civilizace. Tento vývoj přináší v hudbě rozmanité rytmické komplikace, nepravidelně uspořádané takty, polyrytmii, polymetrii, multimetrii. Další podněty přicházejí od skladatelů Druhé vídeňské školy a jejich následovníků, i z hudby skladatelů inspirovaných mimoevropskými hudebními kulturami. Jako analytický příklad předkládáme hudbu Svěcení jara Igora Stravinského.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AL - Art, architecture, cultural heritage
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Others
Publication year
2015
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Hudební výchova
ISSN
1210-3683
e-ISSN
—
Volume of the periodical
23
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
3
Pages from-to
21-23
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—