Communication strategies in commercial media texts
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F08%3AA0900TUC" target="_blank" >RIV/61988987:17250/08:A0900TUC - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Communication strategies in commercial media texts
Original language description
The paper describes several key communication strategies used in commercial media texts in English and Czech. The author first characterizes the genre, outlining the specific communicative situation from which these texts arise, and then discusses how communication strategies emerge from this situation and may be deployed in order to shape and manipulate relationships between the participants in the communication. The paper focuses primarily on three types or groups of strategies: strategies for the evaluation of the product, strategies for representing the status and role of the reader/potential consumer, and strategies for manipulating the relationship between the reader/potential consumer and the producer.
Czech name
Komunikační strategie v komerční publicistice
Czech description
Studie se zaměřuje na některé klíčové komunikační strategie užívané v anglicky a česky psaných textech komerční publicistiky. Vychází z žánrové charakteristiky s vymezením specifické komunikační situace, v níž texty vznikají, ukazuje, jak daná situace podmiňuje vznik určitých komunikačních strategií a jak mohou být dále rozvíjeny a účinně využity k formování vztahů mezi účastníky komunikace a jejich manipulaci. Analýza se soustředí především na tři typy či skupiny strategií: strategie pro hodnocení produktu, strategie ztvárňující status a roli čtenáře/potenciálního spotřebitele a strategie manipulující vztah mezi čtenářem/potenciálním spotřebitelem a producentem.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AI - Linguistics
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA405%2F07%2F0176" target="_blank" >GA405/07/0176: Communication and textual strategies in radio, magazine, commercial and academic texts (a contrastive analysis of English and Czech discourse)</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2008
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Autorský záměr a jeho cesta k adresátovi
ISBN
978-80-7368-592-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
13
Pages from-to
—
Publisher name
Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta
Place of publication
Ostrava
Event location
Ostrava
Event date
Mar 10, 2008
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—