Sense of meaningfulness of work and satisfaction of grammar school teachers
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F19%3AA20022YT" target="_blank" >RIV/61988987:17250/19:A20022YT - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9488-2019" target="_blank" >https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9488-2019</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9488-2019" target="_blank" >10.5817/CZ.MUNI.P210-9488-2019</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Smysluplnost práce a spokojenost učitelů gymnázií
Original language description
Cílem příspěvku je analýza pracovní spokojenosti učitelů gymnázií v souvislosti s jejich percepcí smysluplnosti vlastní práce. Jde tedy o fenomény, které jsou založeny na hodnocení práce a pracovních podmínek a lze u nich předpokládat souvislost s pracovním chováním. Přitom je sledován také vliv osobnostních vlastností zahrnutých v pětifaktorovém modelu Big Five. Metoda. Výzkum byl realizován na gymnáziích v Olomouckém a Moravskoslezském kraji za účasti 169 učitelů s využitím dotazníkových metod typu tužka – papír (dotazník životní spokojenosti DŽS, inventář pracovní smysluplnosti WAMI, osobnostní dotazník NEO FFI). Výsledky. Získaná data byla vyhodnocena s využitím korelační a regresní analýzy. Dosažené výsledky naznačují, že pracovní spokojenost i smysluplnost práce souvisí pozitivně s pracovní smysluplností, osobnostními vlastnostmi extraverzí, přívětivostí a svědomitostí a negativně s neuroticismem. V relaci s pracovní spokojeností vystupuje pocit smysluplnosti práce spolu se spokojeností s finanční situací a volným časem jako její prediktor. Závěr. dosažené výsledky odpovídají očekáváním opřeným o teoretické poznatky i výsledky dalších výzkumů. Limity. Širší generalizaci dosažených výsledků limitují nedostatky použité metodiky.
Czech name
Smysluplnost práce a spokojenost učitelů gymnázií
Czech description
Cílem příspěvku je analýza pracovní spokojenosti učitelů gymnázií v souvislosti s jejich percepcí smysluplnosti vlastní práce. Jde tedy o fenomény, které jsou založeny na hodnocení práce a pracovních podmínek a lze u nich předpokládat souvislost s pracovním chováním. Přitom je sledován také vliv osobnostních vlastností zahrnutých v pětifaktorovém modelu Big Five. Metoda. Výzkum byl realizován na gymnáziích v Olomouckém a Moravskoslezském kraji za účasti 169 učitelů s využitím dotazníkových metod typu tužka – papír (dotazník životní spokojenosti DŽS, inventář pracovní smysluplnosti WAMI, osobnostní dotazník NEO FFI). Výsledky. Získaná data byla vyhodnocena s využitím korelační a regresní analýzy. Dosažené výsledky naznačují, že pracovní spokojenost i smysluplnost práce souvisí pozitivně s pracovní smysluplností, osobnostními vlastnostmi extraverzí, přívětivostí a svědomitostí a negativně s neuroticismem. V relaci s pracovní spokojeností vystupuje pocit smysluplnosti práce spolu se spokojeností s finanční situací a volným časem jako její prediktor. Závěr. dosažené výsledky odpovídají očekáváním opřeným o teoretické poznatky i výsledky dalších výzkumů. Limity. Širší generalizaci dosažených výsledků limitují nedostatky použité metodiky.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Procházka, J. Kratochvíl, T., Vaculík, M. (eds.).Sborník příspěvků z 18. mezinárodní konference
ISBN
978-80-210-9488-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
8
Pages from-to
189-197
Publisher name
Masarykova univerzita
Place of publication
Brno
Event location
Brno
Event date
May 22, 2019
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—