A look at the level of reading strategies of fifteen-year-old pupils in the Moravian-Silesian region
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F18%3AA1901XBY" target="_blank" >RIV/61988987:17450/18:A1901XBY - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Pohled na úroveň čtenářských strategií patnáctiletých žáků v Moravskoslezském kraji
Original language description
Cílem předkládaného monografického textu je zamyslet se nad hledáním odpovědí, jaké čtenářské dovednosti a čtenářské strategie uplatňují vybraní patnáctiletí žáci Moravskoslezského kraje v České republice k porozumění textu a jací činitelé mají vliv na úroveň čtenářských strategií daného vzorku respondentů. Teoretická část textu vymezuje klíčovou odbornou terminologii k problematice čtenářské gramotnosti a čtenářských strategií, dále k autoregulaci žáka na konci období základního vzdělávání v České republice, a to z pohledu metakognice a metamotivace. V rámci teorie popisujeme a analyzujeme faktory s vlivem na rozvoj čtenářských strategií. Empirická část textu předkládá výsledky třífázového výzkumného šetření se zaměřením na čtenářskou gramotnost, čtenářské strategie sledovaného vzorku žáků. Kvalitativně orientovaný výzkum vychází ze strukturovaného pozorování vybrané výuky ČJL u patnáctiletých žáků v MSK s cílem rozvoje čtenářských strategií. Pedagogická realita je popsána přístupem vícečetné případové studie. Druhým výzkumným objektem jsou vyučující ČJL, kteří v dotazníkovém šetření uvádí druhy metod a organizačních forem výuky, druhy textů užívaných v různých fázích vyučování s cílem rozvoje čtenářských strategií žáků. Další kvantitativně orientované výzkumné šetření vybraného vzorku žáků metodou strukturovaného rozhovoru sleduje faktory ovlivňující úroveň čtenářských strategií respondentů.
Czech name
Pohled na úroveň čtenářských strategií patnáctiletých žáků v Moravskoslezském kraji
Czech description
Cílem předkládaného monografického textu je zamyslet se nad hledáním odpovědí, jaké čtenářské dovednosti a čtenářské strategie uplatňují vybraní patnáctiletí žáci Moravskoslezského kraje v České republice k porozumění textu a jací činitelé mají vliv na úroveň čtenářských strategií daného vzorku respondentů. Teoretická část textu vymezuje klíčovou odbornou terminologii k problematice čtenářské gramotnosti a čtenářských strategií, dále k autoregulaci žáka na konci období základního vzdělávání v České republice, a to z pohledu metakognice a metamotivace. V rámci teorie popisujeme a analyzujeme faktory s vlivem na rozvoj čtenářských strategií. Empirická část textu předkládá výsledky třífázového výzkumného šetření se zaměřením na čtenářskou gramotnost, čtenářské strategie sledovaného vzorku žáků. Kvalitativně orientovaný výzkum vychází ze strukturovaného pozorování vybrané výuky ČJL u patnáctiletých žáků v MSK s cílem rozvoje čtenářských strategií. Pedagogická realita je popsána přístupem vícečetné případové studie. Druhým výzkumným objektem jsou vyučující ČJL, kteří v dotazníkovém šetření uvádí druhy metod a organizačních forem výuky, druhy textů užívaných v různých fázích vyučování s cílem rozvoje čtenářských strategií žáků. Další kvantitativně orientované výzkumné šetření vybraného vzorku žáků metodou strukturovaného rozhovoru sleduje faktory ovlivňující úroveň čtenářských strategií respondentů.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7599-045-7
Number of pages
190
Publisher name
Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta
Place of publication
Ostrava
UT code for WoS book
—