Teachers’ Evaluation of the Pedagogical Activity of Teaching Assistants in a Kindergarten
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F21%3AA2202A4C" target="_blank" >RIV/61988987:17450/21:A2202A4C - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2020.1662" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2020.1662</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2020.1662" target="_blank" >10.14712/23362189.2020.1662</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Hodnocení pedagogické činnosti asistentky pedagoga v mateřské škole učitelkou
Original language description
Článek si klade za cíl uvést výsledky výzkumu identifikace činností požadovaných od asistenta pedagoga v mateřských školách legislativními dokumenty, realizace činností asistenty pedagoga a jejich hodnocení učitelkami. Respondentkami se stalo 32 kvalifikovaných a profesionálně aktivních učitelek pracujících ve stejných třídách MŠ jako 32 asistentek pedagoga, jejichž realizaci činností hodnotily v letech 2017–2019. Metoda: kvalitativní obsahová analýza odpovídajících legislativních dokumentů, rozhovory ke zjištění činností vykonávaných asistentkou a jejich hodnocení učitelkou. Výsledky: V přímých pedagogických činnostech jako pozitivní ohodnotily učitelky pomoc asistentek při fyzické aktivaci dětí, při adaptaci dětí na prostředí MŠ, při upevňování základních návyků dětí, při ochraně bezpečí a zdraví dítěte, při činnosti s dětmi ve skupině podle stanovených postupů a pokynů učitelky zaměřené na specifické výchovné potřeby dítěte. Negativně hodnotily neposkytování podpory a pomoci dětem se SVP při vzdělávání, nadměrné vykonávání některých činností a nevhodnou kritiku dítěte. Jako pozitivní v činnostech souvisejících s přímou pedagogickou činností hodnotily aktivitu, péči a starost o intaktní děti během vzdělávání. Jako nepřijatelné učitelky hodnotily neposkytování pomoci dítěti a vzájemné konflikty asistentek před dětmi. Jako nevalnou vyhodnotily (ne)znalost výsledků diagnostiky dětí asistentkami. Učitelky konstatují i přání, očekávání realizace některých činností asistentkou. Závěr: Výsledky hodnocení realizace činností asistenta pedagoga v MŠ učitelkami dávají možnost jejich zkvalitnění.
Czech name
Hodnocení pedagogické činnosti asistentky pedagoga v mateřské škole učitelkou
Czech description
Článek si klade za cíl uvést výsledky výzkumu identifikace činností požadovaných od asistenta pedagoga v mateřských školách legislativními dokumenty, realizace činností asistenty pedagoga a jejich hodnocení učitelkami. Respondentkami se stalo 32 kvalifikovaných a profesionálně aktivních učitelek pracujících ve stejných třídách MŠ jako 32 asistentek pedagoga, jejichž realizaci činností hodnotily v letech 2017–2019. Metoda: kvalitativní obsahová analýza odpovídajících legislativních dokumentů, rozhovory ke zjištění činností vykonávaných asistentkou a jejich hodnocení učitelkou. Výsledky: V přímých pedagogických činnostech jako pozitivní ohodnotily učitelky pomoc asistentek při fyzické aktivaci dětí, při adaptaci dětí na prostředí MŠ, při upevňování základních návyků dětí, při ochraně bezpečí a zdraví dítěte, při činnosti s dětmi ve skupině podle stanovených postupů a pokynů učitelky zaměřené na specifické výchovné potřeby dítěte. Negativně hodnotily neposkytování podpory a pomoci dětem se SVP při vzdělávání, nadměrné vykonávání některých činností a nevhodnou kritiku dítěte. Jako pozitivní v činnostech souvisejících s přímou pedagogickou činností hodnotily aktivitu, péči a starost o intaktní děti během vzdělávání. Jako nepřijatelné učitelky hodnotily neposkytování pomoci dítěti a vzájemné konflikty asistentek před dětmi. Jako nevalnou vyhodnotily (ne)znalost výsledků diagnostiky dětí asistentkami. Učitelky konstatují i přání, očekávání realizace některých činností asistentkou. Závěr: Výsledky hodnocení realizace činností asistenta pedagoga v MŠ učitelkami dávají možnost jejich zkvalitnění.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
2336-2189
Volume of the periodical
71
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
TD - CHAD
Number of pages
16
Pages from-to
262-277
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—