ELEMENTS OF TRANSPORT RESTRICTIONS IN CITY CENTRES
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27120%2F20%3A10245671" target="_blank" >RIV/61989100:27120/20:10245671 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
PRVKY ZKLIDŇOVÁNÍ DOPRAVY V CENTRECH MĚST
Original language description
Příspěvek se věnuje možnostem využití prvků zklidňování dopravy za účelem zlepšení životního prostředí, snížení rychlosti jízdy a zvýšení bezpečnosti cyklistů a chodců v centrech měst České republiky. Zklidňující prvky mají také významný vliv na architekturu uličního prostoru. Na základě způsobu působení na řidiče motorových vozidel lze prvky zklidňování dopravy rozdělit na prvky psychologické (dopravní značení, apod.) a fyzické (zúžení vozovky, apod.) nebo jejich vzájemné kombinace. Tyto lze využít buď u křižovatek nebo na úsecích komunikací, na nichž je zklidňování žádoucí. Mezi tato místa centra měst bezesporu patří. Velkou roli při užití zklidňujících prvků dopravy zaujímá právě architektura řešené lokality, s důrazem na zachovaní estetické funkce především pak v historických centrech. Nejčastěji využívaným psychologickým prvkem je dopravní značení upravující rychlost či upozorňující na riziková místa. Úkolem psychologických prvků je upozornit řidiče na zvyšující se riziko v řešené lokalitě, v níž řidič následně zpozorní a sníží rychlost. Úkolem fyzických prvků je snížení rychlosti, jehož příkladem je zúžení vozovky či zpomalovací práh. Užitím těchto prvků dojde k efektivnímu působení na psychiku řidiče. Kvalitním způsobem zklidnění dopravy je pak kombinace obou zmíněných typů. Mezi nejradikálnější prvek zklidnění dopravy lze zahrnout také částečné nebo úplné vyloučení motorové dopravy s výjimkou dopravní obsluhy, respektive vytvoření pěších zón nebo obytných zón.
Czech name
PRVKY ZKLIDŇOVÁNÍ DOPRAVY V CENTRECH MĚST
Czech description
Příspěvek se věnuje možnostem využití prvků zklidňování dopravy za účelem zlepšení životního prostředí, snížení rychlosti jízdy a zvýšení bezpečnosti cyklistů a chodců v centrech měst České republiky. Zklidňující prvky mají také významný vliv na architekturu uličního prostoru. Na základě způsobu působení na řidiče motorových vozidel lze prvky zklidňování dopravy rozdělit na prvky psychologické (dopravní značení, apod.) a fyzické (zúžení vozovky, apod.) nebo jejich vzájemné kombinace. Tyto lze využít buď u křižovatek nebo na úsecích komunikací, na nichž je zklidňování žádoucí. Mezi tato místa centra měst bezesporu patří. Velkou roli při užití zklidňujících prvků dopravy zaujímá právě architektura řešené lokality, s důrazem na zachovaní estetické funkce především pak v historických centrech. Nejčastěji využívaným psychologickým prvkem je dopravní značení upravující rychlost či upozorňující na riziková místa. Úkolem psychologických prvků je upozornit řidiče na zvyšující se riziko v řešené lokalitě, v níž řidič následně zpozorní a sníží rychlost. Úkolem fyzických prvků je snížení rychlosti, jehož příkladem je zúžení vozovky či zpomalovací práh. Užitím těchto prvků dojde k efektivnímu působení na psychiku řidiče. Kvalitním způsobem zklidnění dopravy je pak kombinace obou zmíněných typů. Mezi nejradikálnější prvek zklidnění dopravy lze zahrnout také částečné nebo úplné vyloučení motorové dopravy s výjimkou dopravní obsluhy, respektive vytvoření pěších zón nebo obytných zón.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
20101 - Civil engineering
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
12th Architecture in Perspective 2020 : VŠB - Technical University of Ostrava, Faculty of Civil Engineering, Department of Architecture : proceedings of the international conference = 12. architektura v perspektivě 2020 : Vysoká škola báňská Technická univerzita Ostrava, Fakulta stavební, katedra architektury : sborník příspěvků z mezinárodní konference
ISBN
978-80-248-4450-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
4
Pages from-to
125-128
Publisher name
VŠB - Technical University of Ostrava
Place of publication
Ostrava
Event location
Ostrava
Event date
Oct 14, 2020
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—