Aggression Among Czech Grammar School Students
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F16%3A33159670" target="_blank" >RIV/61989592:15210/16:33159670 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Agresivita u studentek a studentů českých gymnázií
Original language description
Domníváme se, že základním určovatelem výskytu agrese u jedince je jeho osobnostní nastavení, kdy v čele je agresivita, která je podporována citovou tvrdostí, impulzivitou a dalšími osobnostními charakteristikami. Agresivita je tendence k agresivnímu a násilnému chování, jedná se o stálejší rys osobnosti, který podmiňuje agresivní chování v různých situacích. Agrese pak je již konkrétní projev této vnitřní dispozice. Agresivní projevy nabývají různých podob jako je hněv, hostilita, násilí či asertivita. Odborníci se snaží při poznávání agresivity využívat měřící nástroje, kterými jsou hlavně dotazníky a škály. Škála agresivity Dolejš, Suchá a Skopal (SADSS) je metoda obsahující 30 položek, které jsou rozděleny do tří subškál: a) fyzická agresivita, b) hněv a c) hostilita. Vysoký celkový skór v SADSS, poukazuje na jedince, který využívá k obraně, k prosazení vlastních zájmů či k zábavě fyzickou agresivitu. Agresivní jedinci jsou hostilní, nepřátelští a arogantní ke svému okolí, bez respektu k svobodě druhých, k životu či k společensky uznávaným hodnotám. Do výzkumu se zapojilo 2 387 adolescentů, kteří docházeli do jednoho z 30 gymnázií nacházejícím se na území České republiky, z tohoto počtu bylo 60 % dívek. Výzkumný soubor tvoří 2,75 % jedinců ze sledované populace. Na hladině významnosti 0,001 byly zjištěny genderové rozdíly ve faktorech fyzická agresivita, hněv a v celkovém skóru agresivity ve Škále SADSS. Hněv a fyzická agresivita jsou ve velmi úzkém vztahu s celkovým skórem agresivity, který jedinci vykazují, a to r > .80, na hladině významnosti p = 0,001. Bylo zjištěno, že existuje několik středně významných kladných vztahů mezi agresivitou a impulzivitou, depresivitou, úzkostností, citovou tvrdostí a realizováním různých forem rizikových aktivit (krádeže, užívání alkoholu, tabáku či vandalizmus).
Czech name
Agresivita u studentek a studentů českých gymnázií
Czech description
Domníváme se, že základním určovatelem výskytu agrese u jedince je jeho osobnostní nastavení, kdy v čele je agresivita, která je podporována citovou tvrdostí, impulzivitou a dalšími osobnostními charakteristikami. Agresivita je tendence k agresivnímu a násilnému chování, jedná se o stálejší rys osobnosti, který podmiňuje agresivní chování v různých situacích. Agrese pak je již konkrétní projev této vnitřní dispozice. Agresivní projevy nabývají různých podob jako je hněv, hostilita, násilí či asertivita. Odborníci se snaží při poznávání agresivity využívat měřící nástroje, kterými jsou hlavně dotazníky a škály. Škála agresivity Dolejš, Suchá a Skopal (SADSS) je metoda obsahující 30 položek, které jsou rozděleny do tří subškál: a) fyzická agresivita, b) hněv a c) hostilita. Vysoký celkový skór v SADSS, poukazuje na jedince, který využívá k obraně, k prosazení vlastních zájmů či k zábavě fyzickou agresivitu. Agresivní jedinci jsou hostilní, nepřátelští a arogantní ke svému okolí, bez respektu k svobodě druhých, k životu či k společensky uznávaným hodnotám. Do výzkumu se zapojilo 2 387 adolescentů, kteří docházeli do jednoho z 30 gymnázií nacházejícím se na území České republiky, z tohoto počtu bylo 60 % dívek. Výzkumný soubor tvoří 2,75 % jedinců ze sledované populace. Na hladině významnosti 0,001 byly zjištěny genderové rozdíly ve faktorech fyzická agresivita, hněv a v celkovém skóru agresivity ve Škále SADSS. Hněv a fyzická agresivita jsou ve velmi úzkém vztahu s celkovým skórem agresivity, který jedinci vykazují, a to r > .80, na hladině významnosti p = 0,001. Bylo zjištěno, že existuje několik středně významných kladných vztahů mezi agresivitou a impulzivitou, depresivitou, úzkostností, citovou tvrdostí a realizováním různých forem rizikových aktivit (krádeže, užívání alkoholu, tabáku či vandalizmus).
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AN - Psychology
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Agresivita u českých adolescentů
ISBN
978-80-244-5022-3
Number of pages of the result
23
Pages from-to
41-63
Number of pages of the book
85
Publisher name
Univerzita Palackého
Place of publication
Olomouc
UT code for WoS chapter
—