Content Analysis of the Minimal Prevention Programmes at the Czech Elementary Schools with Focus on the Topics of Sexuality Education
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F19%3A73600978" target="_blank" >RIV/61989592:15210/19:73600978 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://psychkont.osu.cz/fulltext/2019/2019-2-6-VS_Lubasova-Charvat-Taranzova.pdf" target="_blank" >https://psychkont.osu.cz/fulltext/2019/2019-2-6-VS_Lubasova-Charvat-Taranzova.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.15452/PsyX.2019.10.0014" target="_blank" >10.15452/PsyX.2019.10.0014</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Obsahová analýza minimálních preventivních programů základních škol se zaměřením na témata sexuální výchovy
Original language description
Cílem výzkumu je obsahová analýza minimálních preventivních programů na českých základních školách se zaměřením na témata sexuální výchovy. Byla použita kombinace kvalitativní a kvantitativní obsahové analýzy dokumentů. Analyzováno bylo 50 dokumentů s rozsahem 4–99 stran. Analýza témat, obsahu, typů realizovaných programů a evaluace byla komplikovaná nejednotnou terminologií a strukturou dokumentů a jejich obecností a příliš širokým zaměřením. Nejčastěji uváděná témata zahrnovala otázky hygieny a péče o tělo (především u mladších ročníků), sexuální rizikové chování (u starších ročníků) a biologické rozdíly mezi pohlavími (napříč všemi ročníky). Ve 45 dokumentech nebyla zahrnuta témata sexu a médií, ve 39 chyběly informace o tom kde získat jakou pomoc. V 36 případech nebyla popsána témata sexuálního zneužívání ani vývoj zdravého sebepojetí žáků. Nejčastěji používanou metodou výuky bylo čtení (n = 38) nebo frontální výklad (n = 29). Většinu dokumentů vytvořil školní metodik prevence (n = 26), v jiných případech byli do tvorby zapojeni další pedagogové. Celkově 41 škol uvádí, že nějakým způsobem evaluuje provedené programy (obvykle jde o nějakou blíže nespecifikovanou formu psané či ústní evaluace). Ve většině případů chyběl popis spolupráce s rodiči, resp. její ukotvení pro témata sexuální výchovy. Analyzované minimální preventivní programy jsou v otázkách sexuální výchovy příliš obecné. Nerozlišují mezi specifickou a obecnou prevencí a napříč školami se výrazně liší. Dokumenty naplňují formální požadavky, ale nejsou efektivním pomocníkem pro realizaci komplexní a efektivní prevence v oblasti sexuální výchovy na základních školách.
Czech name
Obsahová analýza minimálních preventivních programů základních škol se zaměřením na témata sexuální výchovy
Czech description
Cílem výzkumu je obsahová analýza minimálních preventivních programů na českých základních školách se zaměřením na témata sexuální výchovy. Byla použita kombinace kvalitativní a kvantitativní obsahové analýzy dokumentů. Analyzováno bylo 50 dokumentů s rozsahem 4–99 stran. Analýza témat, obsahu, typů realizovaných programů a evaluace byla komplikovaná nejednotnou terminologií a strukturou dokumentů a jejich obecností a příliš širokým zaměřením. Nejčastěji uváděná témata zahrnovala otázky hygieny a péče o tělo (především u mladších ročníků), sexuální rizikové chování (u starších ročníků) a biologické rozdíly mezi pohlavími (napříč všemi ročníky). Ve 45 dokumentech nebyla zahrnuta témata sexu a médií, ve 39 chyběly informace o tom kde získat jakou pomoc. V 36 případech nebyla popsána témata sexuálního zneužívání ani vývoj zdravého sebepojetí žáků. Nejčastěji používanou metodou výuky bylo čtení (n = 38) nebo frontální výklad (n = 29). Většinu dokumentů vytvořil školní metodik prevence (n = 26), v jiných případech byli do tvorby zapojeni další pedagogové. Celkově 41 škol uvádí, že nějakým způsobem evaluuje provedené programy (obvykle jde o nějakou blíže nespecifikovanou formu psané či ústní evaluace). Ve většině případů chyběl popis spolupráce s rodiči, resp. její ukotvení pro témata sexuální výchovy. Analyzované minimální preventivní programy jsou v otázkách sexuální výchovy příliš obecné. Nerozlišují mezi specifickou a obecnou prevencí a napříč školami se výrazně liší. Dokumenty naplňují formální požadavky, ale nejsou efektivním pomocníkem pro realizaci komplexní a efektivní prevence v oblasti sexuální výchovy na základních školách.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Psychologie a její kontexty
ISSN
1803-9278
e-ISSN
—
Volume of the periodical
10
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
15
Pages from-to
67-81
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—