French Impressionism and the Czech Modern Art 1899–1907
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F20%3A73601709" target="_blank" >RIV/61989592:15210/20:73601709 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333181595" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333181595</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Francouzský impresionismus a české výtvarné umění 1899-1907
Original language description
Studie se zaměřuje na diskusi o francouzském impresionismu v českých zemích v letech 1899–1907. V roce 1899 byla v Praze uspořádána výstava českého malíře Václava Radimského, který žil určitou dobu ve Francii a přivlastnil si styl Clauda Moneta a Camilla Pissarra. Většina kritiků vysoce oceňovala vystavená díla Radimského a impresionismus obecně. V roce 1902 uspořádal Spolek výtvarných umělců Mánes výstavu moderního francouzského umění. Bylo to poprvé, kdy byla v Praze vystavena originální díla francouzských impresionistů (Monet, Pissarro, Renoir). Na výstavě v roce 1907 byly představeny obrazy stejných umělců, ale také některá díla neoimpresionistických malířů (Paul Signac) a postimpresionistických umělců (Paul Gauguin, Paul Cézanne, Vincent van Gogh). Studie ukazuje, že u příležitosti výstavy Mánesa v roce 1902 začali čeští umělci a teoretici impresionismus kritizovat. Vyvrcholilo to v roce 1907, kdy se pro teoretika F. X. Šaldu a pro některé umělce jako Miloš Jiránek a Bohumil Kubišta staly důležitějšími zejména práce Cézanna a Gauguina. Impresionismus byl vnímán pouze jako přechodné období vedoucí k progresivnějšímu stylu.
Czech name
Francouzský impresionismus a české výtvarné umění 1899-1907
Czech description
Studie se zaměřuje na diskusi o francouzském impresionismu v českých zemích v letech 1899–1907. V roce 1899 byla v Praze uspořádána výstava českého malíře Václava Radimského, který žil určitou dobu ve Francii a přivlastnil si styl Clauda Moneta a Camilla Pissarra. Většina kritiků vysoce oceňovala vystavená díla Radimského a impresionismus obecně. V roce 1902 uspořádal Spolek výtvarných umělců Mánes výstavu moderního francouzského umění. Bylo to poprvé, kdy byla v Praze vystavena originální díla francouzských impresionistů (Monet, Pissarro, Renoir). Na výstavě v roce 1907 byly představeny obrazy stejných umělců, ale také některá díla neoimpresionistických malířů (Paul Signac) a postimpresionistických umělců (Paul Gauguin, Paul Cézanne, Vincent van Gogh). Studie ukazuje, že u příležitosti výstavy Mánesa v roce 1902 začali čeští umělci a teoretici impresionismus kritizovat. Vyvrcholilo to v roce 1907, kdy se pro teoretika F. X. Šaldu a pro některé umělce jako Miloš Jiránek a Bohumil Kubišta staly důležitějšími zejména práce Cézanna a Gauguina. Impresionismus byl vnímán pouze jako přechodné období vedoucí k progresivnějšímu stylu.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Impresionismus v české kultuře (1880-1920)
ISBN
978-80-88278-45-0
Number of pages of the result
8
Pages from-to
11-18
Number of pages of the book
200
Publisher name
Univerzita Palackého v Olomouci
Place of publication
Olomouc
UT code for WoS chapter
—