The year 1918 "through the eyes of a neighbor" in Czech and Polish textbooks of literature
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F20%3A73604979" target="_blank" >RIV/61989592:15210/20:73604979 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333184865" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333184865</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Rok 1918 „očima souseda“ v českých a polských učebnicích literatury
Original language description
Rok 1918 je jedním z momentů v naší historii, kdy Poláci a Češi, nebo chcete-li Čechoslováci, prožívali obdobné situace a změny. Řeč je samozřejmě o vzniku samostatného československého státu a obnovení svobodného Polska po 123 letech záborů. Takovéto historické chvíle přímo vyzývají ke srovnání a poskytnutí tak žákům a studentům možnost uchopit téma v širším kontextu. Pro účely výzkumu jsem podrobila analýze české a polské učebnice literatury určené pro žáky střední školy, které zahrnují období, do kterého spadá rok 1918. Cílem tohoto bádání je poskytnout obraz, který učebnice vytvářejí o této dějinné události v domácím prostředí, přičemž zvláštní důraz bude kladen na to, jaké jsou hlavní rozdíly ve vykreslování tématu. Také nás zajímalo, jak české a polské učebnice zobrazují, či zda vůbec, sledovaný historický moment v zemi souseda, tedy rok 1918 v Polsku v českých učebnicích a rok 1918 v Československu v učebnicích polských. Jako hlavní výzkumné otázky jsem tedy stanovila: V čem zásadním se liší prezentace roku 1918 v polských a českých učebnicích literatury? Jak učebnice zobrazují události roku 1918 v zemi souseda
Czech name
Rok 1918 „očima souseda“ v českých a polských učebnicích literatury
Czech description
Rok 1918 je jedním z momentů v naší historii, kdy Poláci a Češi, nebo chcete-li Čechoslováci, prožívali obdobné situace a změny. Řeč je samozřejmě o vzniku samostatného československého státu a obnovení svobodného Polska po 123 letech záborů. Takovéto historické chvíle přímo vyzývají ke srovnání a poskytnutí tak žákům a studentům možnost uchopit téma v širším kontextu. Pro účely výzkumu jsem podrobila analýze české a polské učebnice literatury určené pro žáky střední školy, které zahrnují období, do kterého spadá rok 1918. Cílem tohoto bádání je poskytnout obraz, který učebnice vytvářejí o této dějinné události v domácím prostředí, přičemž zvláštní důraz bude kladen na to, jaké jsou hlavní rozdíly ve vykreslování tématu. Také nás zajímalo, jak české a polské učebnice zobrazují, či zda vůbec, sledovaný historický moment v zemi souseda, tedy rok 1918 v Polsku v českých učebnicích a rok 1918 v Československu v učebnicích polských. Jako hlavní výzkumné otázky jsem tedy stanovila: V čem zásadním se liší prezentace roku 1918 v polských a českých učebnicích literatury? Jak učebnice zobrazují události roku 1918 v zemi souseda
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60203 - Linguistics
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Rok 1918 jeho předpoklady, důsledky a význam v českých/československých a polských učebnicích
ISBN
978-80-7599-197-3
Number of pages of the result
13
Pages from-to
111-123
Number of pages of the book
252
Publisher name
Ostravská univerzita
Place of publication
Ostrava
UT code for WoS chapter
—