Orientalism in Jade Empire
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F21%3A73609883" target="_blank" >RIV/61989592:15210/21:73609883 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://kas.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/kas/vav/dalny_vychod/archiv/Dalny_vychod_c._2_2021.pdf?fbclid=IwAR0Z62qXObDYXev9PcU5VjHqryERBKFP6H9A0a9d593m_inIIsmuhwNDksw" target="_blank" >https://kas.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/kas/vav/dalny_vychod/archiv/Dalny_vychod_c._2_2021.pdf?fbclid=IwAR0Z62qXObDYXev9PcU5VjHqryERBKFP6H9A0a9d593m_inIIsmuhwNDksw</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Orientalismus v Jade Empire
Original language description
Ačkoliv počítačové hry existují již od 60. let minulého století a jejich vývojáři v současné době dokážou vybudovat stejně silné a uvěřitelné příběhy jako tvůrci filmů a spisovatelé knih, jsou počítačové hry stále považovány spíše za nástroj zábavy než za umělecké dílo. Z tohoto důvodu tak stále ještě není v akademické sféře věnována dostatečná pozornost reálným problémům, které hry vyobrazují ani problematickým rozhodnutím, jichž se vývojáři při tvorbě her dopouštějí. Příkladem je problematika orientalismu, které se ve své knize Orientalismus: Západní koncepce Orientu věnoval Edward Said a na základě jehož tezí jsem se rozhodl zkoumat orientalizující koncepty v počítačových hrách. Jako případovou studii jsem zvolil hru Jade Empire od kanadské- ho studia Bioware. Tato hra, vydaná v roce 2005 na Xbox a v roce 2007 na PC, se řadí k žánru single player RPG (tj. hra na hrdiny pro jednoho hráče). Je zasazena do fiktivní země zvané Nefritové císařství a výrazně se inspiruje čínskými historickými reáliemi a mytologií. Hráč se ujímá role studenta (či studentky) bojových umění a vydává se na cestu za záchranou svého mistra, který byl unesen tajemnými Lotosovými vrahy. V průběhu své cesty hrdina odkrývá rozsáhlé spiknutí, sahající až k samotnému císaři. Vzhledem k zasazení hry se v ní vyskytuje řada orientálních konceptů, např. dualistický koncept komplementárních sil jinu a jangu, či koncept reinkarnace. Jade Empire byla také po dlouhou dobu jednou z mála her, vytvořenou západním studiem, jejíž příběh byl zasazen do ryze asijského prostředí a obsazenou pouze asijskými postavami.
Czech name
Orientalismus v Jade Empire
Czech description
Ačkoliv počítačové hry existují již od 60. let minulého století a jejich vývojáři v současné době dokážou vybudovat stejně silné a uvěřitelné příběhy jako tvůrci filmů a spisovatelé knih, jsou počítačové hry stále považovány spíše za nástroj zábavy než za umělecké dílo. Z tohoto důvodu tak stále ještě není v akademické sféře věnována dostatečná pozornost reálným problémům, které hry vyobrazují ani problematickým rozhodnutím, jichž se vývojáři při tvorbě her dopouštějí. Příkladem je problematika orientalismu, které se ve své knize Orientalismus: Západní koncepce Orientu věnoval Edward Said a na základě jehož tezí jsem se rozhodl zkoumat orientalizující koncepty v počítačových hrách. Jako případovou studii jsem zvolil hru Jade Empire od kanadské- ho studia Bioware. Tato hra, vydaná v roce 2005 na Xbox a v roce 2007 na PC, se řadí k žánru single player RPG (tj. hra na hrdiny pro jednoho hráče). Je zasazena do fiktivní země zvané Nefritové císařství a výrazně se inspiruje čínskými historickými reáliemi a mytologií. Hráč se ujímá role studenta (či studentky) bojových umění a vydává se na cestu za záchranou svého mistra, který byl unesen tajemnými Lotosovými vrahy. V průběhu své cesty hrdina odkrývá rozsáhlé spiknutí, sahající až k samotnému císaři. Vzhledem k zasazení hry se v ní vyskytuje řada orientálních konceptů, např. dualistický koncept komplementárních sil jinu a jangu, či koncept reinkarnace. Jade Empire byla také po dlouhou dobu jednou z mála her, vytvořenou západním studiem, jejíž příběh byl zasazen do ryze asijského prostředí a obsazenou pouze asijskými postavami.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50404 - Anthropology, ethnology
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Dálný východ
ISSN
1805-1049
e-ISSN
—
Volume of the periodical
XI
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
9
Pages from-to
53-61
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—