The Relevance of Jungian Psychological Types for Music Reception and Education
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F21%3A73612057" target="_blank" >RIV/61989592:15210/21:73612057 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.kuv.upol.cz" target="_blank" >https://www.kuv.upol.cz</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Relevance Jungových psychologických typů pro hudební recepci a výchovu
Original language description
Carl Gustav Jung svými analýzami nevědomých procesů dalece překročil rámec psychoanalýzy, a to také svou koncepcí psychologických typů, které jsou určeny preferencí psychických funkcí (cítění, myšlení, intuice a vnímání). Tento model byl později převeden do inventáře Myers Briggs Type Indicator (MBTI), který charakterizuje výsledné osobnostní typy včetně jejich profesního směřování. Můžeme se tedy ptát: vypovídají rovněž o vztahu k hudbě? Po představení Jungova modelu v původním souvislostech jeho psychologie i v pozdějším standardizovaném testu MBTI se pozornost zaměří na empiricky zjištěné souvislosti mezi psychologickým typem a vztahem k hudbě. Z nich vyplývá, že nejlepší předpoklady ke svébytnému uchopení hudby mají lidé, upřednostňující intuici a cítění, přičemž tuto preferenci lze předpokládat v umění obecně. Příspěvek poté diskutuje koncept intuice a poukazuje na možnosti rozvoje intuitivního, respektive intuitivně citového učebního stylu v hudebně výchovném kontextu.
Czech name
Relevance Jungových psychologických typů pro hudební recepci a výchovu
Czech description
Carl Gustav Jung svými analýzami nevědomých procesů dalece překročil rámec psychoanalýzy, a to také svou koncepcí psychologických typů, které jsou určeny preferencí psychických funkcí (cítění, myšlení, intuice a vnímání). Tento model byl později převeden do inventáře Myers Briggs Type Indicator (MBTI), který charakterizuje výsledné osobnostní typy včetně jejich profesního směřování. Můžeme se tedy ptát: vypovídají rovněž o vztahu k hudbě? Po představení Jungova modelu v původním souvislostech jeho psychologie i v pozdějším standardizovaném testu MBTI se pozornost zaměří na empiricky zjištěné souvislosti mezi psychologickým typem a vztahem k hudbě. Z nich vyplývá, že nejlepší předpoklady ke svébytnému uchopení hudby mají lidé, upřednostňující intuici a cítění, přičemž tuto preferenci lze předpokládat v umění obecně. Příspěvek poté diskutuje koncept intuice a poukazuje na možnosti rozvoje intuitivního, respektive intuitivně citového učebního stylu v hudebně výchovném kontextu.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Kultura, umění a výchova
ISSN
2336-1824
e-ISSN
—
Volume of the periodical
9
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
20
Pages from-to
nestrankovano
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—