All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Literary motifs of Crimea in the works of Ukrainian modernists

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73613377" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73613377 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333193264" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333193264</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Literární motivy Krymu v dílech ukrajinských modernistů

  • Original language description

    Kapitola Literární motivy Krymu v dílech ukrajinských modernistů zkoumá způsoby zobrazení a estetické vnímání přírodních krás Krymu v poezii vybraných ukrajinských modernistů. Svoji pozornost zaměřujeme na Olexandra Olese, Mykolu Zerova, Dmytro Zahula, Pavla Tyčynu, Maksyma Rylského, Mychajla Kocjubynského, Chrystju Alčevskou, Jevhena Plužnyka a Oleksu Vlyzka. Vzhledem k tomu, že se jedná o představitele různých modernistických směrů a období (symbolismus, neoklasicismus, futurismus, šedesátníci) nabízí se i komparace básnického vidění prostředí Krymu u jednotlivých autorů. V úvodu článku stručně zmiňujeme historiografická zpracování krymské tematiky, posléze sledujeme neoklasicistní a romantické tendence v básních Lesji Ukrajinky, zaměřujeme se na psychologizující tvorbu Olexandra Olese. V díle Mykoly Zerova, představitele ukrajinského neoklasicismu, odkrýváme způsoby vnímání krymské přírody. Symbolisté Dmytro Zahul a Pavlo Tyčyna se věnují symbolice moře a slunce v různých kontextech. Maxim Rylský vnímá ve svých básních krymskou přírodu jako věčný a duchovní mateřský svět, skrze nějž můžeme cítit patriotismus a jistou hrdost na svoji zemi. V tvorbě Mychajla Kocjubynského nezůstáváme jen u poezie, ale zajímá nás také korespondence z cest, především z Krymu. Letmo zmiňujeme v článku také tvorbu spojenou s Krymem autorů Jevhena Plužnyka a Oleksy Vlyzka. V neposlední řadě předstaujeme několik oblíbených krymských motivů v díle Chrysti Alčevské, která pravidelně a ráda se svoji rodinou Krym navštěvovala. Obecně lze říci, že pobyty zmíněných umělců na Krymu byly povětšinou ozdravné a odpočinkové, tak měli autoři dostatek prostoru a času na úvahy, rozjímání a reflexe. V příspěvku nabízíme také ukázku drobnějších autorských překladů do češtiny.

  • Czech name

    Literární motivy Krymu v dílech ukrajinských modernistů

  • Czech description

    Kapitola Literární motivy Krymu v dílech ukrajinských modernistů zkoumá způsoby zobrazení a estetické vnímání přírodních krás Krymu v poezii vybraných ukrajinských modernistů. Svoji pozornost zaměřujeme na Olexandra Olese, Mykolu Zerova, Dmytro Zahula, Pavla Tyčynu, Maksyma Rylského, Mychajla Kocjubynského, Chrystju Alčevskou, Jevhena Plužnyka a Oleksu Vlyzka. Vzhledem k tomu, že se jedná o představitele různých modernistických směrů a období (symbolismus, neoklasicismus, futurismus, šedesátníci) nabízí se i komparace básnického vidění prostředí Krymu u jednotlivých autorů. V úvodu článku stručně zmiňujeme historiografická zpracování krymské tematiky, posléze sledujeme neoklasicistní a romantické tendence v básních Lesji Ukrajinky, zaměřujeme se na psychologizující tvorbu Olexandra Olese. V díle Mykoly Zerova, představitele ukrajinského neoklasicismu, odkrýváme způsoby vnímání krymské přírody. Symbolisté Dmytro Zahul a Pavlo Tyčyna se věnují symbolice moře a slunce v různých kontextech. Maxim Rylský vnímá ve svých básních krymskou přírodu jako věčný a duchovní mateřský svět, skrze nějž můžeme cítit patriotismus a jistou hrdost na svoji zemi. V tvorbě Mychajla Kocjubynského nezůstáváme jen u poezie, ale zajímá nás také korespondence z cest, především z Krymu. Letmo zmiňujeme v článku také tvorbu spojenou s Krymem autorů Jevhena Plužnyka a Oleksy Vlyzka. V neposlední řadě předstaujeme několik oblíbených krymských motivů v díle Chrysti Alčevské, která pravidelně a ráda se svoji rodinou Krym navštěvovala. Obecně lze říci, že pobyty zmíněných umělců na Krymu byly povětšinou ozdravné a odpočinkové, tak měli autoři dostatek prostoru a času na úvahy, rozjímání a reflexe. V příspěvku nabízíme také ukázku drobnějších autorských překladů do češtiny.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60206 - Specific literatures

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Poloostrov Krym: od křižovatky kultur k ruské kolonii

  • ISBN

    978-80-86420-85-1

  • Number of pages of the result

    14

  • Pages from-to

    287-300

  • Number of pages of the book

    382

  • Publisher name

    Slovanský ústav

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter