All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Critical Points of the Chemistry Curriculum at Lower Secondary School I

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15310%2F19%3A73604089" target="_blank" >RIV/61989592:15310/19:73604089 - isvavai.cz</a>

  • Alternative codes found

    RIV/00216208:11410/19:10412618 RIV/49777513:23420/19:43959788 RIV/44555601:13440/20:43896466

  • Result on the web

    <a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333183975" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333183975</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Kritická místa kurikula chemie na 2. stupni základní školy I

  • Original language description

    V monografii jsou diskutovány možnosti a limity kurikula v počáteční výuce chemie v době inovace současné kurikulární reformy v České republice. Výzkum byl realizován v rámci projektu EU Operační program „Didaktika: Člověk a příroda A“, Č. MS2014 CZ.02.3.68 / 0,0 / 0,0 / 16_011 / 0000665. Výchozími body byly zkušenosti s výukou chemie a přípravou učitelů chemie a také analýza výsledků mezinárodního testování TIMSS (2007) a aktuální zpráva České školní inspekce zaměřená na rozvoj vědecké gramotnosti na středních školách ve školním roce 2016/2017. Metodologie výzkumu byla založena na rozhovorech s učiteli chemie a výzkum byl zaměřen na jejich názory na klíčová, kritická a částečně také na dynamická místa učebního plánu v počáteční výuce chemie v České republice (se zaměřením na první rok výuky chemie na základní škole, případně nižším stupni středních škol). Prostřednictvím rozhovorů se 40 učiteli chemie ze čtyř regionů ČR byly získány návrhy kritických míst a klíčových míst v počáteční výuce chemie. Byly analyzovány nejčastější kritické a klíčové místa v osnovách chemie, na základě kterých bylo vytvořeno 8 modulů s cílem zlepšit jejich výuku, k vyhodnocení modulů byl následně použity výzkum. Moduly: názvosloví kyselin, názvosloví solí, oxidační číslo, výpočty složení roztoků, chemické reakce, chemické rovnice a jejich vyčíslování, výpočty z chemických rovnic, stavba atomu, byly připraveny k ověření ve výuce předmětu chemie (dle formy konkrétního kurikula škol). Ve spolupráci didaktiků s učiteli předmětu chemie, byly moduly průběžně upravovány podle získaných zkušeností ve výzkumu, se zahrnutím optimální prezentace, praxe, a hodnocení tématu. Kritičnost osmi vybraných témat souvisí s intelektuální vyspělostí žáků, jedná se o témata velmi abstraktní. Proto je vhodná jejich kombinace s příklady a aktivitami, se kterými se žáci setkávají nebo se mohou setkat jak ve škole, tak zejména v každodenním životě. Je třeba si uvědomit, že není vhodné vnímat jakékoli téma jako izolovaný tematický celek, ale téma prostupuje i jiným učebním plánem chemie. Proto je nutné dát žákům dostatek času na fixaci a získaní konkrétních zkušeností. Také bylo ukázáno, že žáci potřebují dostatek času a větší aktivaci prostřednictvím laboratorních činností, vzdělávacích her a procvičování. Prezentované výsledky mají ambici významně přispět v inovaci v počáteční výuce chemie na základní škole a nižším stupni středních škol v České republice, protože hlavní důraz byl kladen na spolupráci výzkumných pracovníků s učiteli z praxe, na tzv. společenství praxe.

  • Czech name

    Kritická místa kurikula chemie na 2. stupni základní školy I

  • Czech description

    V monografii jsou diskutovány možnosti a limity kurikula v počáteční výuce chemie v době inovace současné kurikulární reformy v České republice. Výzkum byl realizován v rámci projektu EU Operační program „Didaktika: Člověk a příroda A“, Č. MS2014 CZ.02.3.68 / 0,0 / 0,0 / 16_011 / 0000665. Výchozími body byly zkušenosti s výukou chemie a přípravou učitelů chemie a také analýza výsledků mezinárodního testování TIMSS (2007) a aktuální zpráva České školní inspekce zaměřená na rozvoj vědecké gramotnosti na středních školách ve školním roce 2016/2017. Metodologie výzkumu byla založena na rozhovorech s učiteli chemie a výzkum byl zaměřen na jejich názory na klíčová, kritická a částečně také na dynamická místa učebního plánu v počáteční výuce chemie v České republice (se zaměřením na první rok výuky chemie na základní škole, případně nižším stupni středních škol). Prostřednictvím rozhovorů se 40 učiteli chemie ze čtyř regionů ČR byly získány návrhy kritických míst a klíčových míst v počáteční výuce chemie. Byly analyzovány nejčastější kritické a klíčové místa v osnovách chemie, na základě kterých bylo vytvořeno 8 modulů s cílem zlepšit jejich výuku, k vyhodnocení modulů byl následně použity výzkum. Moduly: názvosloví kyselin, názvosloví solí, oxidační číslo, výpočty složení roztoků, chemické reakce, chemické rovnice a jejich vyčíslování, výpočty z chemických rovnic, stavba atomu, byly připraveny k ověření ve výuce předmětu chemie (dle formy konkrétního kurikula škol). Ve spolupráci didaktiků s učiteli předmětu chemie, byly moduly průběžně upravovány podle získaných zkušeností ve výzkumu, se zahrnutím optimální prezentace, praxe, a hodnocení tématu. Kritičnost osmi vybraných témat souvisí s intelektuální vyspělostí žáků, jedná se o témata velmi abstraktní. Proto je vhodná jejich kombinace s příklady a aktivitami, se kterými se žáci setkávají nebo se mohou setkat jak ve škole, tak zejména v každodenním životě. Je třeba si uvědomit, že není vhodné vnímat jakékoli téma jako izolovaný tematický celek, ale téma prostupuje i jiným učebním plánem chemie. Proto je nutné dát žákům dostatek času na fixaci a získaní konkrétních zkušeností. Také bylo ukázáno, že žáci potřebují dostatek času a větší aktivaci prostřednictvím laboratorních činností, vzdělávacích her a procvičování. Prezentované výsledky mají ambici významně přispět v inovaci v počáteční výuce chemie na základní škole a nižším stupni středních škol v České republice, protože hlavní důraz byl kladen na spolupráci výzkumných pracovníků s učiteli z praxe, na tzv. společenství praxe.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-261-0925-9

  • Number of pages

    158

  • Publisher name

    Západočeská univerzita

  • Place of publication

    Plzeň

  • UT code for WoS book