Critical Points of the Chemistry Curriculum at Lower Secondary School I
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15310%2F19%3A73604089" target="_blank" >RIV/61989592:15310/19:73604089 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/00216208:11410/19:10412618 RIV/49777513:23420/19:43959788 RIV/44555601:13440/20:43896466
Result on the web
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333183975" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333183975</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Kritická místa kurikula chemie na 2. stupni základní školy I
Original language description
V monografii jsou diskutovány možnosti a limity kurikula v počáteční výuce chemie v době inovace současné kurikulární reformy v České republice. Výzkum byl realizován v rámci projektu EU Operační program „Didaktika: Člověk a příroda A“, Č. MS2014 CZ.02.3.68 / 0,0 / 0,0 / 16_011 / 0000665. Výchozími body byly zkušenosti s výukou chemie a přípravou učitelů chemie a také analýza výsledků mezinárodního testování TIMSS (2007) a aktuální zpráva České školní inspekce zaměřená na rozvoj vědecké gramotnosti na středních školách ve školním roce 2016/2017. Metodologie výzkumu byla založena na rozhovorech s učiteli chemie a výzkum byl zaměřen na jejich názory na klíčová, kritická a částečně také na dynamická místa učebního plánu v počáteční výuce chemie v České republice (se zaměřením na první rok výuky chemie na základní škole, případně nižším stupni středních škol). Prostřednictvím rozhovorů se 40 učiteli chemie ze čtyř regionů ČR byly získány návrhy kritických míst a klíčových míst v počáteční výuce chemie. Byly analyzovány nejčastější kritické a klíčové místa v osnovách chemie, na základě kterých bylo vytvořeno 8 modulů s cílem zlepšit jejich výuku, k vyhodnocení modulů byl následně použity výzkum. Moduly: názvosloví kyselin, názvosloví solí, oxidační číslo, výpočty složení roztoků, chemické reakce, chemické rovnice a jejich vyčíslování, výpočty z chemických rovnic, stavba atomu, byly připraveny k ověření ve výuce předmětu chemie (dle formy konkrétního kurikula škol). Ve spolupráci didaktiků s učiteli předmětu chemie, byly moduly průběžně upravovány podle získaných zkušeností ve výzkumu, se zahrnutím optimální prezentace, praxe, a hodnocení tématu. Kritičnost osmi vybraných témat souvisí s intelektuální vyspělostí žáků, jedná se o témata velmi abstraktní. Proto je vhodná jejich kombinace s příklady a aktivitami, se kterými se žáci setkávají nebo se mohou setkat jak ve škole, tak zejména v každodenním životě. Je třeba si uvědomit, že není vhodné vnímat jakékoli téma jako izolovaný tematický celek, ale téma prostupuje i jiným učebním plánem chemie. Proto je nutné dát žákům dostatek času na fixaci a získaní konkrétních zkušeností. Také bylo ukázáno, že žáci potřebují dostatek času a větší aktivaci prostřednictvím laboratorních činností, vzdělávacích her a procvičování. Prezentované výsledky mají ambici významně přispět v inovaci v počáteční výuce chemie na základní škole a nižším stupni středních škol v České republice, protože hlavní důraz byl kladen na spolupráci výzkumných pracovníků s učiteli z praxe, na tzv. společenství praxe.
Czech name
Kritická místa kurikula chemie na 2. stupni základní školy I
Czech description
V monografii jsou diskutovány možnosti a limity kurikula v počáteční výuce chemie v době inovace současné kurikulární reformy v České republice. Výzkum byl realizován v rámci projektu EU Operační program „Didaktika: Člověk a příroda A“, Č. MS2014 CZ.02.3.68 / 0,0 / 0,0 / 16_011 / 0000665. Výchozími body byly zkušenosti s výukou chemie a přípravou učitelů chemie a také analýza výsledků mezinárodního testování TIMSS (2007) a aktuální zpráva České školní inspekce zaměřená na rozvoj vědecké gramotnosti na středních školách ve školním roce 2016/2017. Metodologie výzkumu byla založena na rozhovorech s učiteli chemie a výzkum byl zaměřen na jejich názory na klíčová, kritická a částečně také na dynamická místa učebního plánu v počáteční výuce chemie v České republice (se zaměřením na první rok výuky chemie na základní škole, případně nižším stupni středních škol). Prostřednictvím rozhovorů se 40 učiteli chemie ze čtyř regionů ČR byly získány návrhy kritických míst a klíčových míst v počáteční výuce chemie. Byly analyzovány nejčastější kritické a klíčové místa v osnovách chemie, na základě kterých bylo vytvořeno 8 modulů s cílem zlepšit jejich výuku, k vyhodnocení modulů byl následně použity výzkum. Moduly: názvosloví kyselin, názvosloví solí, oxidační číslo, výpočty složení roztoků, chemické reakce, chemické rovnice a jejich vyčíslování, výpočty z chemických rovnic, stavba atomu, byly připraveny k ověření ve výuce předmětu chemie (dle formy konkrétního kurikula škol). Ve spolupráci didaktiků s učiteli předmětu chemie, byly moduly průběžně upravovány podle získaných zkušeností ve výzkumu, se zahrnutím optimální prezentace, praxe, a hodnocení tématu. Kritičnost osmi vybraných témat souvisí s intelektuální vyspělostí žáků, jedná se o témata velmi abstraktní. Proto je vhodná jejich kombinace s příklady a aktivitami, se kterými se žáci setkávají nebo se mohou setkat jak ve škole, tak zejména v každodenním životě. Je třeba si uvědomit, že není vhodné vnímat jakékoli téma jako izolovaný tematický celek, ale téma prostupuje i jiným učebním plánem chemie. Proto je nutné dát žákům dostatek času na fixaci a získaní konkrétních zkušeností. Také bylo ukázáno, že žáci potřebují dostatek času a větší aktivaci prostřednictvím laboratorních činností, vzdělávacích her a procvičování. Prezentované výsledky mají ambici významně přispět v inovaci v počáteční výuce chemie na základní škole a nižším stupni středních škol v České republice, protože hlavní důraz byl kladen na spolupráci výzkumných pracovníků s učiteli z praxe, na tzv. společenství praxe.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-261-0925-9
Number of pages
158
Publisher name
Západočeská univerzita
Place of publication
Plzeň
UT code for WoS book
—