All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Perception in the Person with Visual Impairment in the context of Imagination

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F16%3A73580251" target="_blank" >RIV/61989592:15410/16:73580251 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Vnímání osoby se zrakovým postižením v kontextu specifik představivosti

  • Original language description

    Předkládaná publikace se zabývá vnímáním a představivostí osob v situaci zrakového postižení. Výchozím bodem výzkumu pro nás bylo zodpovězení otázky: Jaká jsou specifika percepce a představivosti u osob v situaci zrakového postižení? V rámci teoreticko-kritické analýzy výzkumu jsme hledali odpovídající zdroje a rozličné vědecké práce, zaměřili jsme se na neurovědecké studie, aj. oblasti výzkumu. V rámci naší studie jsme pak volili na případu založený design. Srovnání případových studií přineslo vhled do kvalitativních aspektů a individuálních charakteristik účastníků výzkumu. Zatímco vidící jedinec zcela spoléhá na aktuálně percipovaný vjem, osoba se zrakovým postižením využívá percepce v kontextu představivosti. Především pokud hovoříme o jedinci, který ztrácí zrak postupně a disponuje zbytky zraku. Téma vnímání v kontextu představivosti je hojně zpracováno v literatuře psychologické i neurovědecké. Naopak je spíše spoře zapracováno do literatury pedagogické, potažmo speciálněpedagogické určené pedagogům, speciálním pedagogům, sociálním pracovníkům a dalším profesionálům pracujícím s osobami v situaci zrakového postižení. Na situaci zrakového postižení lze všeobecně pohlížet jako na fenomén percepce, a to nejen té zrakové. Teprve až percepce v kontextu představivosti s sebou nese nutnost hlubšího porozumění. Navrhujeme proto v domácím prostředí České republiky (nevyjímaje prostředí zahraniční) zapracování této oblasti pro přípravu odborníků, kteří budou pracovat s osobami se zrakovým postižením.

  • Czech name

    Vnímání osoby se zrakovým postižením v kontextu specifik představivosti

  • Czech description

    Předkládaná publikace se zabývá vnímáním a představivostí osob v situaci zrakového postižení. Výchozím bodem výzkumu pro nás bylo zodpovězení otázky: Jaká jsou specifika percepce a představivosti u osob v situaci zrakového postižení? V rámci teoreticko-kritické analýzy výzkumu jsme hledali odpovídající zdroje a rozličné vědecké práce, zaměřili jsme se na neurovědecké studie, aj. oblasti výzkumu. V rámci naší studie jsme pak volili na případu založený design. Srovnání případových studií přineslo vhled do kvalitativních aspektů a individuálních charakteristik účastníků výzkumu. Zatímco vidící jedinec zcela spoléhá na aktuálně percipovaný vjem, osoba se zrakovým postižením využívá percepce v kontextu představivosti. Především pokud hovoříme o jedinci, který ztrácí zrak postupně a disponuje zbytky zraku. Téma vnímání v kontextu představivosti je hojně zpracováno v literatuře psychologické i neurovědecké. Naopak je spíše spoře zapracováno do literatury pedagogické, potažmo speciálněpedagogické určené pedagogům, speciálním pedagogům, sociálním pracovníkům a dalším profesionálům pracujícím s osobami v situaci zrakového postižení. Na situaci zrakového postižení lze všeobecně pohlížet jako na fenomén percepce, a to nejen té zrakové. Teprve až percepce v kontextu představivosti s sebou nese nutnost hlubšího porozumění. Navrhujeme proto v domácím prostředí České republiky (nevyjímaje prostředí zahraniční) zapracování této oblasti pro přípravu odborníků, kteří budou pracovat s osobami se zrakovým postižením.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

    AM - Pedagogy and education

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2016

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-244-5052-0

  • Number of pages

    188

  • Publisher name

    Univerzita Palackého v Olomouci

  • Place of publication

    Olomouc

  • UT code for WoS book