Written dictation of small and big letters among 1st-grade pupils at primary school and primary school of logopedic type with a focus on the results of pupils with specific language impairment
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F18%3A73585365" target="_blank" >RIV/61989592:15410/18:73585365 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Rukopisný diktát malých a velkých písmen u žáků 1. ročníku základní školy a základní školy logopedického typu se zaměřením na výsledky žáků s vývojovou dysfázií
Original language description
Cílem výzkumu bylo vyšetřit diktát malých a velkých písmen u vybraného vzorku žáků 1. ročníků základní školy logopedického typu (dále též ZŠL) a žáků základní školy (dále též ZŠ). Autorka vyšetřila 46 žáků, z toho 13 ze základní školy logopedické, 12 ze základní školy pro žáky se specifickými poruchami učení a 21 žáků s typickým vývojem jazyka ze ZŠ. Výsledky: Žáci ze ZŠL (N=25) dosáhli průměrného skóre v diktátu malých písmen 27,12 z celkového počtu 35 bodů, v diktátu velkých písmen 20,52 z 34 bodů. Žáci ze ZŠ (N=21) měli průměrné skóre v diktátu malých písmen 30,95 z 35 bodů, v diktátu velkých písmen 27,29 z 34 bodů. Závěry: Žáci na ZŠ dosáhli v diktátu malých i velkých písmen statisticky významně lepšího výsledku než žáci ze ZŠL (p=0,0044; p=0,0007). Mezi skóre v diktátu malých a velkých písmen existuje významný vztah u žáků bez vývojové dysfázie (N=30, vysoká míra závislosti r=0,90) i u žáků s vývojovou dysfázií (N=16, střední míra závislosti r=0,69). U žáků s vývojovou dysfázií nebyly dle pohlaví zjištěny významné rozdíly ve znalosti grafémů malých písmen (p=0,61). Dívky s vývojovou dysfázií (N=6) měly nižší znalost grafémů velkých psacích písmen než chlapci (N=10) s vývojovou dysfázií (p=0,03).
Czech name
Rukopisný diktát malých a velkých písmen u žáků 1. ročníku základní školy a základní školy logopedického typu se zaměřením na výsledky žáků s vývojovou dysfázií
Czech description
Cílem výzkumu bylo vyšetřit diktát malých a velkých písmen u vybraného vzorku žáků 1. ročníků základní školy logopedického typu (dále též ZŠL) a žáků základní školy (dále též ZŠ). Autorka vyšetřila 46 žáků, z toho 13 ze základní školy logopedické, 12 ze základní školy pro žáky se specifickými poruchami učení a 21 žáků s typickým vývojem jazyka ze ZŠ. Výsledky: Žáci ze ZŠL (N=25) dosáhli průměrného skóre v diktátu malých písmen 27,12 z celkového počtu 35 bodů, v diktátu velkých písmen 20,52 z 34 bodů. Žáci ze ZŠ (N=21) měli průměrné skóre v diktátu malých písmen 30,95 z 35 bodů, v diktátu velkých písmen 27,29 z 34 bodů. Závěry: Žáci na ZŠ dosáhli v diktátu malých i velkých písmen statisticky významně lepšího výsledku než žáci ze ZŠL (p=0,0044; p=0,0007). Mezi skóre v diktátu malých a velkých písmen existuje významný vztah u žáků bez vývojové dysfázie (N=30, vysoká míra závislosti r=0,90) i u žáků s vývojovou dysfázií (N=16, střední míra závislosti r=0,69). U žáků s vývojovou dysfázií nebyly dle pohlaví zjištěny významné rozdíly ve znalosti grafémů malých písmen (p=0,61). Dívky s vývojovou dysfázií (N=6) měly nižší znalost grafémů velkých psacích písmen než chlapci (N=10) s vývojovou dysfázií (p=0,03).
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Speciální pedagogika
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2018
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
18
Pages from-to
37-54
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—