Workplace bullying and its role in the teacher’s perception of the school climate
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F18%3A73593114" target="_blank" >RIV/61989592:15410/18:73593114 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.karolinum.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=126608" target="_blank" >https://www.karolinum.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=126608</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2019.9" target="_blank" >10.14712/23363177.2019.9</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Mobbing a jeho role ve vnímání klimatu školy učiteli
Original language description
Kvalita výchovně-vzdělávacího procesu úzce navazuje na celkovou kvalitu klimatu školy a interpersonálních vztahů. Stále více je ve vztahu ke školnímu prostředí skloňován také pojem mobbing, tedy šikana na pracovišti, kdy se jedná o formy psychických útoků mezi kolegy-učiteli. Pokud se tento negativní fenomén ve školním prostředí vyskytuje, jedná se o závažný etický problém, který může zásadním způsobem ovlivňovat kvalitu klimatu ve škole a tím pádem také fungování školy jako výchovně-vzdělávací instituce. Hlavním cílem naši studie bylo zmapovat, jak pedagogové v základních školách vnímají své pracoviště a interpersonální vztahy v něm. Dílčím cílem tohoto výzkumu, bylo zjistit, jak vnímají klima školy učitelé, kteří se stali oběťmi nebo svědky šikany svých kolegů v porovnání s pedagogy bez této negativní zkušenosti. K získání dat byla využita jednodimenzionální posuzovací škála měřící vnímání sociálního klimatu v pedagogickém sboru. K identifikování učitelů, kteří zažili šikanu na pracovišti (přihlížejících a obětí) byl použit dotazník negativních aktů NAQ-R (Negative Acts Questionnaire - revised). Výzkumný vzorek tvořilo 313 učitelů základních škol Olomouckého kraje, z toho 59 mužů a 254 žen. Výsledky šetření poukazují na to, že učitelé, kteří se ocitli v roli oběti či svědků mobbingu, vnímají klima pedagogického sboru významně negativněji než učitelé bez této negativní zkušenosti.
Czech name
Mobbing a jeho role ve vnímání klimatu školy učiteli
Czech description
Kvalita výchovně-vzdělávacího procesu úzce navazuje na celkovou kvalitu klimatu školy a interpersonálních vztahů. Stále více je ve vztahu ke školnímu prostředí skloňován také pojem mobbing, tedy šikana na pracovišti, kdy se jedná o formy psychických útoků mezi kolegy-učiteli. Pokud se tento negativní fenomén ve školním prostředí vyskytuje, jedná se o závažný etický problém, který může zásadním způsobem ovlivňovat kvalitu klimatu ve škole a tím pádem také fungování školy jako výchovně-vzdělávací instituce. Hlavním cílem naši studie bylo zmapovat, jak pedagogové v základních školách vnímají své pracoviště a interpersonální vztahy v něm. Dílčím cílem tohoto výzkumu, bylo zjistit, jak vnímají klima školy učitelé, kteří se stali oběťmi nebo svědky šikany svých kolegů v porovnání s pedagogy bez této negativní zkušenosti. K získání dat byla využita jednodimenzionální posuzovací škála měřící vnímání sociálního klimatu v pedagogickém sboru. K identifikování učitelů, kteří zažili šikanu na pracovišti (přihlížejících a obětí) byl použit dotazník negativních aktů NAQ-R (Negative Acts Questionnaire - revised). Výzkumný vzorek tvořilo 313 učitelů základních škol Olomouckého kraje, z toho 59 mužů a 254 žen. Výsledky šetření poukazují na to, že učitelé, kteří se ocitli v roli oběti či svědků mobbingu, vnímají klima pedagogického sboru významně negativněji než učitelé bez této negativní zkušenosti.
Classification
Type
J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Orbis Scholae
ISSN
1802-4637
e-ISSN
—
Volume of the periodical
12
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
18
Pages from-to
109-126
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85072902188