The Relationship between Workplace Bullying, Self-Esteem and School Climate in Headmasters of Primary Schools
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F20%3A73601039" target="_blank" >RIV/61989592:15410/20:73601039 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://psych.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/pch/verejnosti/konference/PhdExistence2020.pdf" target="_blank" >https://psych.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/pch/verejnosti/konference/PhdExistence2020.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vztah mezi šikanou na pracovišti, sebeúctou a hodnocením školního klimatu u ředitelů základních škol
Original language description
Ředitelé škol jsou klíčovým faktorem, který určuje kvalitu klimatu školy a vztahů v pedagogickém sboru. Pokud je prostředí nastaveno autoritativně, konkurenčně, bez dostatečné komunikace, vytváří to také prostor pro řadu konfliktů, ze kterých se mohou rozvinout projevy psychické agrese až se znaky šikany na pracovišti, a to jak v podobě mobbingu (šikana mezi kolegy), tak bossingu (šikana ze strany vedoucích pracovníků), příp. staffingu (šikana vedoucího pracovníka od podřízených). Výskyt tohoto fenoménu ve školním prostředí považujeme za závažný etický problém, který může zásadním způsobem ovlivnit fungování školy jako výchovně-vzdělávací instituce. Hlavním cílem naší studie bylo zmapovat, jak ředitelé základních škol vnímají své pracoviště a interpersonální vztahy v něm. K získání dat byla využita jednodimenzionální posuzovací škála měřící vnímání sociálního klimatu v pedagogickém sboru a Rosenbergová škála sebehodnocení. K identifikování ředitelů, kteří zažili šikanu na pracovišti, byl použit dotazník negativních aktů NAQ-R (Negative Acts Questionnaire – revised). Výzkumný soubor tvořilo 397 ředitelů základních škol, z toho 79 mužů a 318 žen. Výsledky výzkumného šetření poukazují na skutečnost, že mezi šikanou na pracovišti, vnímáním školního klimatu a sebeúctou u ředitelů základních škol existuje negativní korelace. Byly rovněž identifikovány genderové rozdíly.
Czech name
Vztah mezi šikanou na pracovišti, sebeúctou a hodnocením školního klimatu u ředitelů základních škol
Czech description
Ředitelé škol jsou klíčovým faktorem, který určuje kvalitu klimatu školy a vztahů v pedagogickém sboru. Pokud je prostředí nastaveno autoritativně, konkurenčně, bez dostatečné komunikace, vytváří to také prostor pro řadu konfliktů, ze kterých se mohou rozvinout projevy psychické agrese až se znaky šikany na pracovišti, a to jak v podobě mobbingu (šikana mezi kolegy), tak bossingu (šikana ze strany vedoucích pracovníků), příp. staffingu (šikana vedoucího pracovníka od podřízených). Výskyt tohoto fenoménu ve školním prostředí považujeme za závažný etický problém, který může zásadním způsobem ovlivnit fungování školy jako výchovně-vzdělávací instituce. Hlavním cílem naší studie bylo zmapovat, jak ředitelé základních škol vnímají své pracoviště a interpersonální vztahy v něm. K získání dat byla využita jednodimenzionální posuzovací škála měřící vnímání sociálního klimatu v pedagogickém sboru a Rosenbergová škála sebehodnocení. K identifikování ředitelů, kteří zažili šikanu na pracovišti, byl použit dotazník negativních aktů NAQ-R (Negative Acts Questionnaire – revised). Výzkumný soubor tvořilo 397 ředitelů základních škol, z toho 79 mužů a 318 žen. Výsledky výzkumného šetření poukazují na skutečnost, že mezi šikanou na pracovišti, vnímáním školního klimatu a sebeúctou u ředitelů základních škol existuje negativní korelace. Byly rovněž identifikovány genderové rozdíly.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
PhD existence 10 - Sborník odborných příspěvků
ISBN
978-80-244-5731-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
9
Pages from-to
294-302
Publisher name
Univerzita Palackého v Olomouci
Place of publication
Olomouc
Event location
Filozofická fakulta UP v Olomouci
Event date
Feb 3, 2020
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—