All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Relationship between Workplace Bullying, Self-Esteem and School Climate in Headmasters of Primary Schools

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F20%3A73601039" target="_blank" >RIV/61989592:15410/20:73601039 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://psych.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/pch/verejnosti/konference/PhdExistence2020.pdf" target="_blank" >https://psych.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/pch/verejnosti/konference/PhdExistence2020.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Vztah mezi šikanou na pracovišti, sebeúctou a hodnocením školního klimatu u ředitelů základních škol

  • Original language description

    Ředitelé škol jsou klíčovým faktorem, který určuje kvalitu klimatu školy a vztahů v pedagogickém sboru. Pokud je prostředí nastaveno autoritativně, konkurenčně, bez dostatečné komunikace, vytváří to také prostor pro řadu konfliktů, ze kterých se mohou rozvinout projevy psychické agrese až se znaky šikany na pracovišti, a to jak v podobě mobbingu (šikana mezi kolegy), tak bossingu (šikana ze strany vedoucích pracovníků), příp. staffingu (šikana vedoucího pracovníka od podřízených). Výskyt tohoto fenoménu ve školním prostředí považujeme za závažný etický problém, který může zásadním způsobem ovlivnit fungování školy jako výchovně-vzdělávací instituce. Hlavním cílem naší studie bylo zmapovat, jak ředitelé základních škol vnímají své pracoviště a interpersonální vztahy v něm. K získání dat byla využita jednodimenzionální posuzovací škála měřící vnímání sociálního klimatu v pedagogickém sboru a Rosenbergová škála sebehodnocení. K identifikování ředitelů, kteří zažili šikanu na pracovišti, byl použit dotazník negativních aktů NAQ-R (Negative Acts Questionnaire – revised). Výzkumný soubor tvořilo 397 ředitelů základních škol, z toho 79 mužů a 318 žen. Výsledky výzkumného šetření poukazují na skutečnost, že mezi šikanou na pracovišti, vnímáním školního klimatu a sebeúctou u ředitelů základních škol existuje negativní korelace. Byly rovněž identifikovány genderové rozdíly.

  • Czech name

    Vztah mezi šikanou na pracovišti, sebeúctou a hodnocením školního klimatu u ředitelů základních škol

  • Czech description

    Ředitelé škol jsou klíčovým faktorem, který určuje kvalitu klimatu školy a vztahů v pedagogickém sboru. Pokud je prostředí nastaveno autoritativně, konkurenčně, bez dostatečné komunikace, vytváří to také prostor pro řadu konfliktů, ze kterých se mohou rozvinout projevy psychické agrese až se znaky šikany na pracovišti, a to jak v podobě mobbingu (šikana mezi kolegy), tak bossingu (šikana ze strany vedoucích pracovníků), příp. staffingu (šikana vedoucího pracovníka od podřízených). Výskyt tohoto fenoménu ve školním prostředí považujeme za závažný etický problém, který může zásadním způsobem ovlivnit fungování školy jako výchovně-vzdělávací instituce. Hlavním cílem naší studie bylo zmapovat, jak ředitelé základních škol vnímají své pracoviště a interpersonální vztahy v něm. K získání dat byla využita jednodimenzionální posuzovací škála měřící vnímání sociálního klimatu v pedagogickém sboru a Rosenbergová škála sebehodnocení. K identifikování ředitelů, kteří zažili šikanu na pracovišti, byl použit dotazník negativních aktů NAQ-R (Negative Acts Questionnaire – revised). Výzkumný soubor tvořilo 397 ředitelů základních škol, z toho 79 mužů a 318 žen. Výsledky výzkumného šetření poukazují na skutečnost, že mezi šikanou na pracovišti, vnímáním školního klimatu a sebeúctou u ředitelů základních škol existuje negativní korelace. Byly rovněž identifikovány genderové rozdíly.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    PhD existence 10 - Sborník odborných příspěvků

  • ISBN

    978-80-244-5731-4

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    9

  • Pages from-to

    294-302

  • Publisher name

    Univerzita Palackého v Olomouci

  • Place of publication

    Olomouc

  • Event location

    Filozofická fakulta UP v Olomouci

  • Event date

    Feb 3, 2020

  • Type of event by nationality

    EUR - Evropská akce

  • UT code for WoS article