All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Artificial intelligence for teaching programming in the age of Industry 4.0

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F20%3A73606108" target="_blank" >RIV/61989592:15410/20:73606108 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333185994" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333185994</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Umělá inteligence při výuce programování v době Průmyslu 4.0

  • Original language description

    S příchodem Průmyslu 4.0 se zásadním způsobem mění trh práce. Nastupující robotizace celých odvětví klade na obsluhu požadavky na schopnost algoritmizace a programování. Střední školy dnes opouští celá řada absolventů s různým stupněm znalostí a dovedností z oblasti programování, kteří dále pokračují ve vysokoškolském studiu. Cílem prvního ročníku bakalářského studia proto často bývá sjednocení řádově i stovek těchto studentů (jejichž počet bude pravděpodobně ještě růst) na potřebnou úroveň znalostí. To však klade velký důraz na efektivitu výuky. Dodnes v tomto pomáhá např. portál ProgTest, provozovaný ČVUT, který si klade za cíl maximálně automatizovat rutinní práci se studenty a uvolnit kapacitu vyučujícího pro individuální případy. Zároveň stanovuje striktní a vymahatelné požadavky na výstup programu. Nové trendy zahrnují také např. webová vývojová prostředí umožňující kolaborativní programování, komunikaci mezi více studenty z pohodlí prohlížeče nebo možnost sledovat a korigovat průběh řešení úlohy vyučujícím. Mohou tak dále zefektivnit výuku a využití času vyučujícího. Pomocí metod umělé inteligence (např. klasifikace textového zadání úloh, příp. složitosti kódu jejich jednotlivých řešení, nebo sledování pohybu očí a reakcí těla programátorů při jejich řešení) je dále možnost stanovit různé složitosti a kategorie úloh a tímto je adaptovat a adresovat dle potřeb konkrétním studentům. Některé principy výuky programování, jako např. algoritmizace, základy programování či robotiky, které absolventům pomohou na budoucím trhu práce v době Průmyslu 4.0, však lze podchytit již na základních školách. K tomu je možné již nyní využít např. různé robotické stavebnice, jako Arduino, nebo Lego WeDo, programovatelné v jazycích C/C++, Scratchi, resp. vlastním ikonickém jazyku. Příp. nástroje jako CodeCombat, které učí principům programování formou ovládání RPG hry. Současné metody umělé inteligence také umožňují programovat robota k jednoduchým úkonům pomocí verbálního popisu algoritmu. Více než dvacet evropských zemí (včetně Česka) si uvědomuje potřebu výuky programování, protože ji zahrnulo do svých učebních osnov. Tato kapitola tedy pojednává o možnostech využití umělé inteligence při efektivní výuce programování počínaje základní školou s cílem připravit žáky a studenty pro jejich budoucí uplatnění na trhu práce v době Průmyslu 4.0.

  • Czech name

    Umělá inteligence při výuce programování v době Průmyslu 4.0

  • Czech description

    S příchodem Průmyslu 4.0 se zásadním způsobem mění trh práce. Nastupující robotizace celých odvětví klade na obsluhu požadavky na schopnost algoritmizace a programování. Střední školy dnes opouští celá řada absolventů s různým stupněm znalostí a dovedností z oblasti programování, kteří dále pokračují ve vysokoškolském studiu. Cílem prvního ročníku bakalářského studia proto často bývá sjednocení řádově i stovek těchto studentů (jejichž počet bude pravděpodobně ještě růst) na potřebnou úroveň znalostí. To však klade velký důraz na efektivitu výuky. Dodnes v tomto pomáhá např. portál ProgTest, provozovaný ČVUT, který si klade za cíl maximálně automatizovat rutinní práci se studenty a uvolnit kapacitu vyučujícího pro individuální případy. Zároveň stanovuje striktní a vymahatelné požadavky na výstup programu. Nové trendy zahrnují také např. webová vývojová prostředí umožňující kolaborativní programování, komunikaci mezi více studenty z pohodlí prohlížeče nebo možnost sledovat a korigovat průběh řešení úlohy vyučujícím. Mohou tak dále zefektivnit výuku a využití času vyučujícího. Pomocí metod umělé inteligence (např. klasifikace textového zadání úloh, příp. složitosti kódu jejich jednotlivých řešení, nebo sledování pohybu očí a reakcí těla programátorů při jejich řešení) je dále možnost stanovit různé složitosti a kategorie úloh a tímto je adaptovat a adresovat dle potřeb konkrétním studentům. Některé principy výuky programování, jako např. algoritmizace, základy programování či robotiky, které absolventům pomohou na budoucím trhu práce v době Průmyslu 4.0, však lze podchytit již na základních školách. K tomu je možné již nyní využít např. různé robotické stavebnice, jako Arduino, nebo Lego WeDo, programovatelné v jazycích C/C++, Scratchi, resp. vlastním ikonickém jazyku. Příp. nástroje jako CodeCombat, které učí principům programování formou ovládání RPG hry. Současné metody umělé inteligence také umožňují programovat robota k jednoduchým úkonům pomocí verbálního popisu algoritmu. Více než dvacet evropských zemí (včetně Česka) si uvědomuje potřebu výuky programování, protože ji zahrnulo do svých učebních osnov. Tato kapitola tedy pojednává o možnostech využití umělé inteligence při efektivní výuce programování počínaje základní školou s cílem připravit žáky a studenty pro jejich budoucí uplatnění na trhu práce v době Průmyslu 4.0.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    VZDĚLÁVÁNÍ VE SPOLEČNOSTI 4.0

  • ISBN

    978-80-906287-2-4

  • Number of pages of the result

    27

  • Pages from-to

    329-355

  • Number of pages of the book

    397

  • Publisher name

    OHŘE MEDIA

  • Place of publication

    Ostrava

  • UT code for WoS chapter