Artificial intelligence for teaching programming in the age of Industry 4.0
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F20%3A73606108" target="_blank" >RIV/61989592:15410/20:73606108 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333185994" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333185994</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Umělá inteligence při výuce programování v době Průmyslu 4.0
Original language description
S příchodem Průmyslu 4.0 se zásadním způsobem mění trh práce. Nastupující robotizace celých odvětví klade na obsluhu požadavky na schopnost algoritmizace a programování. Střední školy dnes opouští celá řada absolventů s různým stupněm znalostí a dovedností z oblasti programování, kteří dále pokračují ve vysokoškolském studiu. Cílem prvního ročníku bakalářského studia proto často bývá sjednocení řádově i stovek těchto studentů (jejichž počet bude pravděpodobně ještě růst) na potřebnou úroveň znalostí. To však klade velký důraz na efektivitu výuky. Dodnes v tomto pomáhá např. portál ProgTest, provozovaný ČVUT, který si klade za cíl maximálně automatizovat rutinní práci se studenty a uvolnit kapacitu vyučujícího pro individuální případy. Zároveň stanovuje striktní a vymahatelné požadavky na výstup programu. Nové trendy zahrnují také např. webová vývojová prostředí umožňující kolaborativní programování, komunikaci mezi více studenty z pohodlí prohlížeče nebo možnost sledovat a korigovat průběh řešení úlohy vyučujícím. Mohou tak dále zefektivnit výuku a využití času vyučujícího. Pomocí metod umělé inteligence (např. klasifikace textového zadání úloh, příp. složitosti kódu jejich jednotlivých řešení, nebo sledování pohybu očí a reakcí těla programátorů při jejich řešení) je dále možnost stanovit různé složitosti a kategorie úloh a tímto je adaptovat a adresovat dle potřeb konkrétním studentům. Některé principy výuky programování, jako např. algoritmizace, základy programování či robotiky, které absolventům pomohou na budoucím trhu práce v době Průmyslu 4.0, však lze podchytit již na základních školách. K tomu je možné již nyní využít např. různé robotické stavebnice, jako Arduino, nebo Lego WeDo, programovatelné v jazycích C/C++, Scratchi, resp. vlastním ikonickém jazyku. Příp. nástroje jako CodeCombat, které učí principům programování formou ovládání RPG hry. Současné metody umělé inteligence také umožňují programovat robota k jednoduchým úkonům pomocí verbálního popisu algoritmu. Více než dvacet evropských zemí (včetně Česka) si uvědomuje potřebu výuky programování, protože ji zahrnulo do svých učebních osnov. Tato kapitola tedy pojednává o možnostech využití umělé inteligence při efektivní výuce programování počínaje základní školou s cílem připravit žáky a studenty pro jejich budoucí uplatnění na trhu práce v době Průmyslu 4.0.
Czech name
Umělá inteligence při výuce programování v době Průmyslu 4.0
Czech description
S příchodem Průmyslu 4.0 se zásadním způsobem mění trh práce. Nastupující robotizace celých odvětví klade na obsluhu požadavky na schopnost algoritmizace a programování. Střední školy dnes opouští celá řada absolventů s různým stupněm znalostí a dovedností z oblasti programování, kteří dále pokračují ve vysokoškolském studiu. Cílem prvního ročníku bakalářského studia proto často bývá sjednocení řádově i stovek těchto studentů (jejichž počet bude pravděpodobně ještě růst) na potřebnou úroveň znalostí. To však klade velký důraz na efektivitu výuky. Dodnes v tomto pomáhá např. portál ProgTest, provozovaný ČVUT, který si klade za cíl maximálně automatizovat rutinní práci se studenty a uvolnit kapacitu vyučujícího pro individuální případy. Zároveň stanovuje striktní a vymahatelné požadavky na výstup programu. Nové trendy zahrnují také např. webová vývojová prostředí umožňující kolaborativní programování, komunikaci mezi více studenty z pohodlí prohlížeče nebo možnost sledovat a korigovat průběh řešení úlohy vyučujícím. Mohou tak dále zefektivnit výuku a využití času vyučujícího. Pomocí metod umělé inteligence (např. klasifikace textového zadání úloh, příp. složitosti kódu jejich jednotlivých řešení, nebo sledování pohybu očí a reakcí těla programátorů při jejich řešení) je dále možnost stanovit různé složitosti a kategorie úloh a tímto je adaptovat a adresovat dle potřeb konkrétním studentům. Některé principy výuky programování, jako např. algoritmizace, základy programování či robotiky, které absolventům pomohou na budoucím trhu práce v době Průmyslu 4.0, však lze podchytit již na základních školách. K tomu je možné již nyní využít např. různé robotické stavebnice, jako Arduino, nebo Lego WeDo, programovatelné v jazycích C/C++, Scratchi, resp. vlastním ikonickém jazyku. Příp. nástroje jako CodeCombat, které učí principům programování formou ovládání RPG hry. Současné metody umělé inteligence také umožňují programovat robota k jednoduchým úkonům pomocí verbálního popisu algoritmu. Více než dvacet evropských zemí (včetně Česka) si uvědomuje potřebu výuky programování, protože ji zahrnulo do svých učebních osnov. Tato kapitola tedy pojednává o možnostech využití umělé inteligence při efektivní výuce programování počínaje základní školou s cílem připravit žáky a studenty pro jejich budoucí uplatnění na trhu práce v době Průmyslu 4.0.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
VZDĚLÁVÁNÍ VE SPOLEČNOSTI 4.0
ISBN
978-80-906287-2-4
Number of pages of the result
27
Pages from-to
329-355
Number of pages of the book
397
Publisher name
OHŘE MEDIA
Place of publication
Ostrava
UT code for WoS chapter
—