Where now? Completing education attendance and transition planning for pupils with special education needs
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F21%3A73607252" target="_blank" >RIV/61989592:15410/21:73607252 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333187138" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333187138</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Kam dál? : ukončování školní docházky a plánování přechodu u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Original language description
Publikace se zaměřuje na specifické téma, primárně orientované na žáky s mentálním či kombinovaným postižením v období ukončování povinného vzdělávání. S odkazem na zpracovaná teoretická východiska a rámec, lze dané téma označit jako nedostatečně probádané, kterému nebylo a stále není v našich podmínkách věnována patřičná pozornost. V publikaci byly postupně řešeny a zpracovávány tři cíle: 1) realizovat, popsat a následně evaluovat proces podpory při ukončování povinné školní docházky a plánování přechodu u vybraných žáků s mentálním postižením ze školy do další etapy jejich života, a to z různých perspektiv; 2) sumarizovat získaná zjištění (vycházející z výzkumných dat, limitů/benefitů) osob facilitujících proces ukončování povinné školní docházky a plánování přechodu ze školy u výše uvedené skupiny sumarizovat a následně navrhnout doporučení pro možnou implementaci procesu plánování přechodu do speciálněpedagogické praxe; 3) identifikovat, popsat a analyzovat současný stav problematiky z perspektiv třídních učitelů pracujících s těmito žáky a sociálních pracovníků vybraných zařízení sociálních služeb ve vybraných krajích České republiky. Zkoumaný soubor tvořili tři žáci s mentálním postižením a jejich rodiče, dva třídní učitelé, asistent pedagoga, koordinátor plánování přechodu, osoby facilitující proces ukončování povinné školní docházky a plánování přechodu, stejně jako 105 sociálních pracovníků a 160 třídních učitelů účastných výzkumu s pomocí dotazníků. Technikami sběru dat byly polostrukturovaný rozhovor, skupinová diskuse a dva druhy nestandardizovaných dotazníků. Získaná kvalitativní data byla analyzována přístupem obsahové a rámcové analýzy. Pro statistické testování hypotéz bylo využito Testu dobré shody – Pearsonův chí-kvadrát test a Test chí-kvadrát nezávislosti v kontingenční tabulce. Součástí řešené problematiky se stala také četná doporučení pro praxi. V neposlední řadě došlo k identifikování a analyzování současného stavu pojetí procesu ukončování povinné školní docházky a plánování přechodu u žáků s mentálním postižením ze školy do další etapy jejich života, a to z perspektivy třídních učitelů pracujících s těmito žáky, stejně jako sociálních pracovníků vybraných zařízení sociálních služeb. Zde bylo využito autorem konstruovaných pěti tematických dimenzí, které byly saturovány kategoriemi „čas, informovanost, plánování přechodu, koordinátor plánování přechodu“.
Czech name
Kam dál? : ukončování školní docházky a plánování přechodu u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Czech description
Publikace se zaměřuje na specifické téma, primárně orientované na žáky s mentálním či kombinovaným postižením v období ukončování povinného vzdělávání. S odkazem na zpracovaná teoretická východiska a rámec, lze dané téma označit jako nedostatečně probádané, kterému nebylo a stále není v našich podmínkách věnována patřičná pozornost. V publikaci byly postupně řešeny a zpracovávány tři cíle: 1) realizovat, popsat a následně evaluovat proces podpory při ukončování povinné školní docházky a plánování přechodu u vybraných žáků s mentálním postižením ze školy do další etapy jejich života, a to z různých perspektiv; 2) sumarizovat získaná zjištění (vycházející z výzkumných dat, limitů/benefitů) osob facilitujících proces ukončování povinné školní docházky a plánování přechodu ze školy u výše uvedené skupiny sumarizovat a následně navrhnout doporučení pro možnou implementaci procesu plánování přechodu do speciálněpedagogické praxe; 3) identifikovat, popsat a analyzovat současný stav problematiky z perspektiv třídních učitelů pracujících s těmito žáky a sociálních pracovníků vybraných zařízení sociálních služeb ve vybraných krajích České republiky. Zkoumaný soubor tvořili tři žáci s mentálním postižením a jejich rodiče, dva třídní učitelé, asistent pedagoga, koordinátor plánování přechodu, osoby facilitující proces ukončování povinné školní docházky a plánování přechodu, stejně jako 105 sociálních pracovníků a 160 třídních učitelů účastných výzkumu s pomocí dotazníků. Technikami sběru dat byly polostrukturovaný rozhovor, skupinová diskuse a dva druhy nestandardizovaných dotazníků. Získaná kvalitativní data byla analyzována přístupem obsahové a rámcové analýzy. Pro statistické testování hypotéz bylo využito Testu dobré shody – Pearsonův chí-kvadrát test a Test chí-kvadrát nezávislosti v kontingenční tabulce. Součástí řešené problematiky se stala také četná doporučení pro praxi. V neposlední řadě došlo k identifikování a analyzování současného stavu pojetí procesu ukončování povinné školní docházky a plánování přechodu u žáků s mentálním postižením ze školy do další etapy jejich života, a to z perspektivy třídních učitelů pracujících s těmito žáky, stejně jako sociálních pracovníků vybraných zařízení sociálních služeb. Zde bylo využito autorem konstruovaných pěti tematických dimenzí, které byly saturovány kategoriemi „čas, informovanost, plánování přechodu, koordinátor plánování přechodu“.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-244-5953-0
Number of pages
298
Publisher name
Univerzita Palackého v Olomouci
Place of publication
Olomouc
UT code for WoS book
—