All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Where now? Completing education attendance and transition planning for pupils with special education needs

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F21%3A73607252" target="_blank" >RIV/61989592:15410/21:73607252 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333187138" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333187138</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Kam dál? : ukončování školní docházky a plánování přechodu u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

  • Original language description

    Publikace se zaměřuje na specifické téma, primárně orientované na žáky s mentálním či kombinovaným postižením v období ukončování povinného vzdělávání. S odkazem na zpracovaná teoretická východiska a rámec, lze dané téma označit jako nedostatečně probádané, kterému nebylo a stále není v našich podmínkách věnována patřičná pozornost. V publikaci byly postupně řešeny a zpracovávány tři cíle: 1) realizovat, popsat a následně evaluovat proces podpory při ukončování povinné školní docházky a plánování přechodu u vybraných žáků s mentálním postižením ze školy do další etapy jejich života, a to z různých perspektiv; 2) sumarizovat získaná zjištění (vycházející z výzkumných dat, limitů/benefitů) osob facilitujících proces ukončování povinné školní docházky a plánování přechodu ze školy u výše uvedené skupiny sumarizovat a následně navrhnout doporučení pro možnou implementaci procesu plánování přechodu do speciálněpedagogické praxe; 3) identifikovat, popsat a analyzovat současný stav problematiky z perspektiv třídních učitelů pracujících s těmito žáky a sociálních pracovníků vybraných zařízení sociálních služeb ve vybraných krajích České republiky. Zkoumaný soubor tvořili tři žáci s mentálním postižením a jejich rodiče, dva třídní učitelé, asistent pedagoga, koordinátor plánování přechodu, osoby facilitující proces ukončování povinné školní docházky a plánování přechodu, stejně jako 105 sociálních pracovníků a 160 třídních učitelů účastných výzkumu s pomocí dotazníků. Technikami sběru dat byly polostrukturovaný rozhovor, skupinová diskuse a dva druhy nestandardizovaných dotazníků. Získaná kvalitativní data byla analyzována přístupem obsahové a rámcové analýzy. Pro statistické testování hypotéz bylo využito Testu dobré shody – Pearsonův chí-kvadrát test a Test chí-kvadrát nezávislosti v kontingenční tabulce. Součástí řešené problematiky se stala také četná doporučení pro praxi. V neposlední řadě došlo k identifikování a analyzování současného stavu pojetí procesu ukončování povinné školní docházky a plánování přechodu u žáků s mentálním postižením ze školy do další etapy jejich života, a to z perspektivy třídních učitelů pracujících s těmito žáky, stejně jako sociálních pracovníků vybraných zařízení sociálních služeb. Zde bylo využito autorem konstruovaných pěti tematických dimenzí, které byly saturovány kategoriemi „čas, informovanost, plánování přechodu, koordinátor plánování přechodu“.

  • Czech name

    Kam dál? : ukončování školní docházky a plánování přechodu u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

  • Czech description

    Publikace se zaměřuje na specifické téma, primárně orientované na žáky s mentálním či kombinovaným postižením v období ukončování povinného vzdělávání. S odkazem na zpracovaná teoretická východiska a rámec, lze dané téma označit jako nedostatečně probádané, kterému nebylo a stále není v našich podmínkách věnována patřičná pozornost. V publikaci byly postupně řešeny a zpracovávány tři cíle: 1) realizovat, popsat a následně evaluovat proces podpory při ukončování povinné školní docházky a plánování přechodu u vybraných žáků s mentálním postižením ze školy do další etapy jejich života, a to z různých perspektiv; 2) sumarizovat získaná zjištění (vycházející z výzkumných dat, limitů/benefitů) osob facilitujících proces ukončování povinné školní docházky a plánování přechodu ze školy u výše uvedené skupiny sumarizovat a následně navrhnout doporučení pro možnou implementaci procesu plánování přechodu do speciálněpedagogické praxe; 3) identifikovat, popsat a analyzovat současný stav problematiky z perspektiv třídních učitelů pracujících s těmito žáky a sociálních pracovníků vybraných zařízení sociálních služeb ve vybraných krajích České republiky. Zkoumaný soubor tvořili tři žáci s mentálním postižením a jejich rodiče, dva třídní učitelé, asistent pedagoga, koordinátor plánování přechodu, osoby facilitující proces ukončování povinné školní docházky a plánování přechodu, stejně jako 105 sociálních pracovníků a 160 třídních učitelů účastných výzkumu s pomocí dotazníků. Technikami sběru dat byly polostrukturovaný rozhovor, skupinová diskuse a dva druhy nestandardizovaných dotazníků. Získaná kvalitativní data byla analyzována přístupem obsahové a rámcové analýzy. Pro statistické testování hypotéz bylo využito Testu dobré shody – Pearsonův chí-kvadrát test a Test chí-kvadrát nezávislosti v kontingenční tabulce. Součástí řešené problematiky se stala také četná doporučení pro praxi. V neposlední řadě došlo k identifikování a analyzování současného stavu pojetí procesu ukončování povinné školní docházky a plánování přechodu u žáků s mentálním postižením ze školy do další etapy jejich života, a to z perspektivy třídních učitelů pracujících s těmito žáky, stejně jako sociálních pracovníků vybraných zařízení sociálních služeb. Zde bylo využito autorem konstruovaných pěti tematických dimenzí, které byly saturovány kategoriemi „čas, informovanost, plánování přechodu, koordinátor plánování přechodu“.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-244-5953-0

  • Number of pages

    298

  • Publisher name

    Univerzita Palackého v Olomouci

  • Place of publication

    Olomouc

  • UT code for WoS book