Technical creativity at primary school above standard
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F24%3A73628356" target="_blank" >RIV/61989592:15410/24:73628356 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://journals.muni.cz/pedor/article/view/40356/33953" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/article/view/40356/33953</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2024-1-2-158" target="_blank" >10.5817/PedOr2024-1-2-158</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Technická tvořivost na 1. stupni základní školy jako nadstandard
Original language description
Článek řeší technickou tvořivost jako téma pozitivně přispívající ke komplexnímu rozvoji žáka mladšího školního věku. Tvořivost v technické výchově je specifickou oblastí spjatou s životu blízkými situacemi. To umožňuje žákům přímo ve výuce srozumitelně okamžitě aplikovat osvojené teoretické znalosti do vlastních tvořivých činností. Technická tvořivost žáků a její rozvoj je v odborném článku řešena z pohledu učitelů 1. stupně základních škol. Na základě analýzy teoretických pedagogicko-psychologických studií a nově představeného kompetenčního rámce absolventa učitelství prezentujeme kontextuálně pojaté vzdělávací podmínky a příležitosti pro budoucí učitele. Dáváme do souvislostí výsledky strukturovaně pojatého výzkumu reflektujícího jak téma technické tvořivosti žáka a jejího rozvoje na 1. stupni základní školy z hlediska osobnosti žáka a jeho preferencí, tak učitelského pojetí výuky předmětů tvořivě technického charakteru, volby a tvorby učebních úloh, ale i procesu poskytování zpětné vazby a specifikům hodnocení tvůrčí činnosti žáků. Získané výsledky umožnily identifikovat jak kladná, tak negativní hodnocení a názory učitelů. Také se ukázalo, že v pedagogické praxi není dostatečně využit potenciál technické výchovy ani technické tvořivosti žáků. Příležitost ke kvalitativnímu posunu spatřujeme především v cílené podpoře budoucích učitelů v rámci jejich pregraduální přípravy a dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
Czech name
Technická tvořivost na 1. stupni základní školy jako nadstandard
Czech description
Článek řeší technickou tvořivost jako téma pozitivně přispívající ke komplexnímu rozvoji žáka mladšího školního věku. Tvořivost v technické výchově je specifickou oblastí spjatou s životu blízkými situacemi. To umožňuje žákům přímo ve výuce srozumitelně okamžitě aplikovat osvojené teoretické znalosti do vlastních tvořivých činností. Technická tvořivost žáků a její rozvoj je v odborném článku řešena z pohledu učitelů 1. stupně základních škol. Na základě analýzy teoretických pedagogicko-psychologických studií a nově představeného kompetenčního rámce absolventa učitelství prezentujeme kontextuálně pojaté vzdělávací podmínky a příležitosti pro budoucí učitele. Dáváme do souvislostí výsledky strukturovaně pojatého výzkumu reflektujícího jak téma technické tvořivosti žáka a jejího rozvoje na 1. stupni základní školy z hlediska osobnosti žáka a jeho preferencí, tak učitelského pojetí výuky předmětů tvořivě technického charakteru, volby a tvorby učebních úloh, ale i procesu poskytování zpětné vazby a specifikům hodnocení tvůrčí činnosti žáků. Získané výsledky umožnily identifikovat jak kladná, tak negativní hodnocení a názory učitelů. Také se ukázalo, že v pedagogické praxi není dostatečně využit potenciál technické výchovy ani technické tvořivosti žáků. Příležitost ke kvalitativnímu posunu spatřujeme především v cílené podpoře budoucích učitelů v rámci jejich pregraduální přípravy a dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Pedagogicka orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
1805-9511
Volume of the periodical
34
Issue of the periodical within the volume
1-2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
28
Pages from-to
158-185
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—