All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Technical creativity at primary school above standard

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F24%3A73628356" target="_blank" >RIV/61989592:15410/24:73628356 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://journals.muni.cz/pedor/article/view/40356/33953" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/article/view/40356/33953</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2024-1-2-158" target="_blank" >10.5817/PedOr2024-1-2-158</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Technická tvořivost na 1. stupni základní školy jako nadstandard

  • Original language description

    Článek řeší technickou tvořivost jako téma pozitivně přispívající ke komplexnímu rozvoji žáka mladšího školního věku. Tvořivost v technické výchově je specifickou oblastí spjatou s životu blízkými situacemi. To umožňuje žákům přímo ve výuce srozumitelně okamžitě aplikovat osvojené teoretické znalosti do vlastních tvořivých činností. Technická tvořivost žáků a její rozvoj je v odborném článku řešena z pohledu učitelů 1. stupně základních škol. Na základě analýzy teoretických pedagogicko-psychologických studií a nově představeného kompetenčního rámce absolventa učitelství prezentujeme kontextuálně pojaté vzdělávací podmínky a příležitosti pro budoucí učitele. Dáváme do souvislostí výsledky strukturovaně pojatého výzkumu reflektujícího jak téma technické tvořivosti žáka a jejího rozvoje na 1. stupni základní školy z hlediska osobnosti žáka a jeho preferencí, tak učitelského pojetí výuky předmětů tvořivě technického charakteru, volby a tvorby učebních úloh, ale i procesu poskytování zpětné vazby a specifikům hodnocení tvůrčí činnosti žáků. Získané výsledky umožnily identifikovat jak kladná, tak negativní hodnocení a názory učitelů. Také se ukázalo, že v pedagogické praxi není dostatečně využit potenciál technické výchovy ani technické tvořivosti žáků. Příležitost ke kvalitativnímu posunu spatřujeme především v cílené podpoře budoucích učitelů v rámci jejich pregraduální přípravy a dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.

  • Czech name

    Technická tvořivost na 1. stupni základní školy jako nadstandard

  • Czech description

    Článek řeší technickou tvořivost jako téma pozitivně přispívající ke komplexnímu rozvoji žáka mladšího školního věku. Tvořivost v technické výchově je specifickou oblastí spjatou s životu blízkými situacemi. To umožňuje žákům přímo ve výuce srozumitelně okamžitě aplikovat osvojené teoretické znalosti do vlastních tvořivých činností. Technická tvořivost žáků a její rozvoj je v odborném článku řešena z pohledu učitelů 1. stupně základních škol. Na základě analýzy teoretických pedagogicko-psychologických studií a nově představeného kompetenčního rámce absolventa učitelství prezentujeme kontextuálně pojaté vzdělávací podmínky a příležitosti pro budoucí učitele. Dáváme do souvislostí výsledky strukturovaně pojatého výzkumu reflektujícího jak téma technické tvořivosti žáka a jejího rozvoje na 1. stupni základní školy z hlediska osobnosti žáka a jeho preferencí, tak učitelského pojetí výuky předmětů tvořivě technického charakteru, volby a tvorby učebních úloh, ale i procesu poskytování zpětné vazby a specifikům hodnocení tvůrčí činnosti žáků. Získané výsledky umožnily identifikovat jak kladná, tak negativní hodnocení a názory učitelů. Také se ukázalo, že v pedagogické praxi není dostatečně využit potenciál technické výchovy ani technické tvořivosti žáků. Příležitost ke kvalitativnímu posunu spatřujeme především v cílené podpoře budoucích učitelů v rámci jejich pregraduální přípravy a dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Pedagogicka orientace

  • ISSN

    1211-4669

  • e-ISSN

    1805-9511

  • Volume of the periodical

    34

  • Issue of the periodical within the volume

    1-2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    28

  • Pages from-to

    158-185

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database