Wellbeing in Educational Policy and Its Connection to Art Education: A Review of Definitions, Strategies, and Potential Benefits for Students' Mental Health
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F24%3A73630373" target="_blank" >RIV/61989592:15410/24:73630373 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.kuv.upol.cz/post/wellbeing-ve-vzd%C4%9Bl%C3%A1vac%C3%AD-politice-a-jeho-souvislosti-s-v%C3%BDtvarnou-v%C3%BDchovou-p%C5%99ehled-definic-strategi%C3%AD" target="_blank" >https://www.kuv.upol.cz/post/wellbeing-ve-vzd%C4%9Bl%C3%A1vac%C3%AD-politice-a-jeho-souvislosti-s-v%C3%BDtvarnou-v%C3%BDchovou-p%C5%99ehled-definic-strategi%C3%AD</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Wellbeing ve vzdělávací politice a jeho souvislosti s výtvarnou výchovou: Přehled definic, strategií a možných přínosů pro duševní zdraví žáků
Original language description
Výzkum wellbeingu v posledních desetiletích zaznamenal výrazný rozmach a tento koncept se stal součástí vzdělávací politiky mnoha zemí, včetně České republiky. Přehledová studie přináší přehled různých přístupů k vymezení wellbeingu, včetně jeho historických a filozofických kořenů, psychologických modelů a dynamických teorií rovnováhy mezi zdroji a výzvami (s využitím práce kolektivu Dodge et al., 2012). Analyzuje rovněž nejnovější strategické dokumenty WHO, UNESCO a OECD, v nichž se wellbeing propojuje s veřejným zdravím, udržitelností a kvalitou vzdělávání. Na základě těchto poznatků se článek zaměřuje na reflexi toho, jak se wellbeing promítá do české vzdělávací politiky, zejména do Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ a Hlavních směrů revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Zvláštní pozornost je věnována souvislostem mezi wellbeingem a výtvarnou výchovou. Na základě přehledu výzkumné literatury článek ukazuje, že výtvarná výchova může podporovat psychickou pohodu žáků, přispívat k emoční regulaci, snižování stresu a vytváření bezpečného školního klimatu. Empirické studie potvrzují, že výtvarná tvorba podporuje pozitivní sociální vazby, budování sebedůvěry a pocit autonomie (Zarobe & Bungay, 2017; Barnett & Vasiu, 2024). Současně přispívá k prevenci duševních obtíží a může hrát významnou roli v rozvoji resilience žáků.
Czech name
Wellbeing ve vzdělávací politice a jeho souvislosti s výtvarnou výchovou: Přehled definic, strategií a možných přínosů pro duševní zdraví žáků
Czech description
Výzkum wellbeingu v posledních desetiletích zaznamenal výrazný rozmach a tento koncept se stal součástí vzdělávací politiky mnoha zemí, včetně České republiky. Přehledová studie přináší přehled různých přístupů k vymezení wellbeingu, včetně jeho historických a filozofických kořenů, psychologických modelů a dynamických teorií rovnováhy mezi zdroji a výzvami (s využitím práce kolektivu Dodge et al., 2012). Analyzuje rovněž nejnovější strategické dokumenty WHO, UNESCO a OECD, v nichž se wellbeing propojuje s veřejným zdravím, udržitelností a kvalitou vzdělávání. Na základě těchto poznatků se článek zaměřuje na reflexi toho, jak se wellbeing promítá do české vzdělávací politiky, zejména do Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ a Hlavních směrů revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Zvláštní pozornost je věnována souvislostem mezi wellbeingem a výtvarnou výchovou. Na základě přehledu výzkumné literatury článek ukazuje, že výtvarná výchova může podporovat psychickou pohodu žáků, přispívat k emoční regulaci, snižování stresu a vytváření bezpečného školního klimatu. Empirické studie potvrzují, že výtvarná tvorba podporuje pozitivní sociální vazby, budování sebedůvěry a pocit autonomie (Zarobe & Bungay, 2017; Barnett & Vasiu, 2024). Současně přispívá k prevenci duševních obtíží a může hrát významnou roli v rozvoji resilience žáků.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Kultura, umění a výchova
ISSN
2336-1824
e-ISSN
—
Volume of the periodical
12
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
14
Pages from-to
1-14
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—