Qualitative analysis of opinions, conditions and educative environment in relation to physical behaviour of adolescents
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15510%2F05%3A00006432" target="_blank" >RIV/61989592:15510/05:00006432 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Qualitative analysis of opinions, conditions and educative environment in relation to physical behaviour of adolescents
Original language description
The aim of this study was to find and describe the possible causes of the interest, or lack of interest in adolescents in physical activity and physical education with use of qualitative analysis and to contribute to explication of other characteristicsof physical behaviour. Further then to characterise "risky" behaviour of adolescents. Adolescents' opinions, the level of conditions and educative environment were gathered through semi-structured interviews and their following qualitative analysis withuse of paradigmatic model of axial coding of grounded theory. Altogether 27 interviews with students from graduation classes were realised in sequence to our four-year long research about physical activity. According to adolescents the principal cause oflow level of physical activity is the lack of free time. School physical education is for most of adolescents the only source of more intensive exercise. Favour of school physical education depends especially on the content of the lesson
Czech name
Kvalitativní analýza názorů, podmínek a edukačního prostředí ve vztahu k pohybovému chování adolescentů
Czech description
Cílem této studie bylo užitím kvalitativní analýzy najít a popsat možné příčiny zájmu, resp. nezájmu adolescentů o pohybovou aktivitu a tělesnou výchovu a přispět k objasnění dalších charakteristik pohybového chování. Dále pak charakterizovat "rizikové"chování adolescentů. Názory adolescentů, úroveň podmínek a edukačního prostředí byly zjišťovány pomocí semistrukturovaných rozhovorů a jejich následné kvalitativní analýzy užitím paradigmatického modelu axiálního kódování zakotvené teorie. Celkem bylo realizováno 27 rozhovorů se studenty maturitních ročníků v návaznosti na čtyřletý výzkum pohybové aktivity. Hlavní příčinou nízké úrovně pohybové aktivity je dle adolescentů nedostatek času. Školní tělesná výchova je pro většinu adolescentů jediným zdrojemintenzivnějšího pohybu. Obliba školní tělesné výchovy závisí zejména na obsahu vyučovacích jednotek, přístupu učitele a třídním kolektivu.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2005
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica
ISSN
1212-1185
e-ISSN
—
Volume of the periodical
35
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
7
Pages from-to
—
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—