Perspectives of the freely chosen children’s play in school environment
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15510%2F19%3A73589184" target="_blank" >RIV/61989592:15510/19:73589184 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Perspektiva svobodně zvolené hry dítěte ve školním prostředí
Original language description
Hra je základní esencí života dítěte a současně základní formou učení pro život. Sociální, fyzický, intelektuální, kreativní a emocionální rozvoj dětí se děje podstatnou měrou prostřednictvím hry, zejména hry svobodně zvolené, vnitřně motivované a dítětem řízené. Klíčovým faktorem, který modeluje příležitosti a podmínky pro dětskou hru by měla být škola. Ve školním prostředí, které zahrnuje i prostor školní jídelny, družiny a zájmových kroužků organizovaných školou, děti tráví podstatnou část svého dne. Školy by proto svým vybavením a přizpůsobením prostoru měly být otevřené a přátelské k dětské hře. Zatímco už existuje řada příkladů úspěšné důsledné implementace svobodně zvolené a řízené dětské hry na školách například ve Velké Británii, v tradičně autokratických vzdělávacích systémech a metodách střední Evropy není tento přístup ani zdaleka normou. Příspěvek se zabývá první fází tříletého mezinárodního projektu Škola přátelská dětské hře (CAPS), do kterého je zapojena Univerzita Palackého v Olomouci, zastoupená Fakultou tělesné kultury. Cílem projektu je uznání významu hry v životě dětí a úprava školního prostředí tak, aby škola byla přátelská k dětské hře. V rámci první etapy projektu nejprve realizační tým uskutečnil studijní cestu do ukázkových škol ve Velké Británii, kde se seznámil s příklady dobré praxe. Poté byl vypracován projekt na úpravu školního prostředí vybrané základní školy. Realizační tým společně se skupinou vysokoškolských studentů představil názornou ukázku školy přátelské k dětské hře pro pedagogy, žáky a jejich rodiče. Na podkladě pozitivních ohlasů byl vypracován návrh na vytvoření pilotní školy, kde bude myšlenka podpory svobodně zvolené hry trvale šířena.
Czech name
Perspektiva svobodně zvolené hry dítěte ve školním prostředí
Czech description
Hra je základní esencí života dítěte a současně základní formou učení pro život. Sociální, fyzický, intelektuální, kreativní a emocionální rozvoj dětí se děje podstatnou měrou prostřednictvím hry, zejména hry svobodně zvolené, vnitřně motivované a dítětem řízené. Klíčovým faktorem, který modeluje příležitosti a podmínky pro dětskou hru by měla být škola. Ve školním prostředí, které zahrnuje i prostor školní jídelny, družiny a zájmových kroužků organizovaných školou, děti tráví podstatnou část svého dne. Školy by proto svým vybavením a přizpůsobením prostoru měly být otevřené a přátelské k dětské hře. Zatímco už existuje řada příkladů úspěšné důsledné implementace svobodně zvolené a řízené dětské hry na školách například ve Velké Británii, v tradičně autokratických vzdělávacích systémech a metodách střední Evropy není tento přístup ani zdaleka normou. Příspěvek se zabývá první fází tříletého mezinárodního projektu Škola přátelská dětské hře (CAPS), do kterého je zapojena Univerzita Palackého v Olomouci, zastoupená Fakultou tělesné kultury. Cílem projektu je uznání významu hry v životě dětí a úprava školního prostředí tak, aby škola byla přátelská k dětské hře. V rámci první etapy projektu nejprve realizační tým uskutečnil studijní cestu do ukázkových škol ve Velké Británii, kde se seznámil s příklady dobré praxe. Poté byl vypracován projekt na úpravu školního prostředí vybrané základní školy. Realizační tým společně se skupinou vysokoškolských studentů představil názornou ukázku školy přátelské k dětské hře pro pedagogy, žáky a jejich rodiče. Na podkladě pozitivních ohlasů byl vypracován návrh na vytvoření pilotní školy, kde bude myšlenka podpory svobodně zvolené hry trvale šířena.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Přínosy a možnosti využití učení prožitkem a výchovy v přírodě v aktuálním edukačním kontextu i v historických souvislostech
ISBN
978-80-87723-47-0
Number of pages of the result
14
Pages from-to
46-59
Number of pages of the book
156
Publisher name
Vysoká škola tělesné výchovy a spotu PALESTRA, spol. s r.o.
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—