Factors influencing consumer behaviour
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43110%2F08%3A00125092" target="_blank" >RIV/62156489:43110/08:00125092 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Factors influencing consumer behaviour
Original language description
The main aim of article is to understand influence of factors biasing purchase decisions connected with measurement of consumers' involvement. Consumption expenditures are purposefully subdivided according to the classification made by Statistical Officeof the European Communities. Performed survey showed that the most important factors biasing purchases of all commodity groups are products' characteristics and perceived quality. Together with these goes factor price, nevertheless for example for commodity group health price didn't appear in scale of perceived importance at all. Factor necessity of need proved to be significant for decision making about purchase of all commodities with the exception of alcoholic drinks and tobacco and recreation. Former experience compared to that isn't crucial for clothing and footwear and housing equipment and contents. For alcoholic drinks and tobacco has notably approved also factor brand. These analyses enable disclosure of rules of consumer deci
Czech name
Faktory ovlivňující chování spotřebitele
Czech description
Článek se zabývá spotřebitelským chováním z pohledu subjektu provádějícího jednotlivá nákupní rozhodnutí, tedy spotřebitele případně jeho domácnosti. Spotřební výdaje jsou účelově členěny dle klasifikace vytvořené statistickým úřadem Evropské unie za účelem zajištění transparentnosti mezinárodních srovnání. Navazuje vymezení faktorů ovlivňujících spotřebitelská nákupní rozhodnutí u jednotlivých komoditních skupin. Poznání vlivu těchto faktorů podle míry angažovanosti spotřebitele je hlavním cílem příspěvku. Z šetření vyplynulo, že nejdůležitějšími faktory pro všechny skupiny komodit jsou vlastnosti a kvalita produktu. Společně s tímto je významný faktor ceny, nicméně například pro skupinu komodit zdraví, léky a vitamíny se cena ve stupnici vnímané důležitosti vůbec neobjevila. Faktor nezbytnosti potřeby se projevil jako relevantní pro rozhodování u všech komodit s výjimkou alkoholických nápojů a tabáku, rekreace a kultury. Dřívější zkušenost oproti tomu není rozhodující u odívání a obu
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AH - Economics
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2008
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Agricultural economics : Zemědělská ekonomika
ISSN
0139-570X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
—
Issue of the periodical within the volume
6
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
8
Pages from-to
—
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—