All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Factors influencing consumer behaviour

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43110%2F08%3A00125092" target="_blank" >RIV/62156489:43110/08:00125092 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Factors influencing consumer behaviour

  • Original language description

    The main aim of article is to understand influence of factors biasing purchase decisions connected with measurement of consumers' involvement. Consumption expenditures are purposefully subdivided according to the classification made by Statistical Officeof the European Communities. Performed survey showed that the most important factors biasing purchases of all commodity groups are products' characteristics and perceived quality. Together with these goes factor price, nevertheless for example for commodity group health price didn't appear in scale of perceived importance at all. Factor necessity of need proved to be significant for decision making about purchase of all commodities with the exception of alcoholic drinks and tobacco and recreation. Former experience compared to that isn't crucial for clothing and footwear and housing equipment and contents. For alcoholic drinks and tobacco has notably approved also factor brand. These analyses enable disclosure of rules of consumer deci

  • Czech name

    Faktory ovlivňující chování spotřebitele

  • Czech description

    Článek se zabývá spotřebitelským chováním z pohledu subjektu provádějícího jednotlivá nákupní rozhodnutí, tedy spotřebitele případně jeho domácnosti. Spotřební výdaje jsou účelově členěny dle klasifikace vytvořené statistickým úřadem Evropské unie za účelem zajištění transparentnosti mezinárodních srovnání. Navazuje vymezení faktorů ovlivňujících spotřebitelská nákupní rozhodnutí u jednotlivých komoditních skupin. Poznání vlivu těchto faktorů podle míry angažovanosti spotřebitele je hlavním cílem příspěvku. Z šetření vyplynulo, že nejdůležitějšími faktory pro všechny skupiny komodit jsou vlastnosti a kvalita produktu. Společně s tímto je významný faktor ceny, nicméně například pro skupinu komodit zdraví, léky a vitamíny se cena ve stupnici vnímané důležitosti vůbec neobjevila. Faktor nezbytnosti potřeby se projevil jako relevantní pro rozhodování u všech komodit s výjimkou alkoholických nápojů a tabáku, rekreace a kultury. Dřívější zkušenost oproti tomu není rozhodující u odívání a obu

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AH - Economics

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Others

  • Publication year

    2008

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Agricultural economics : Zemědělská ekonomika

  • ISSN

    0139-570X

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

  • Issue of the periodical within the volume

    6

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    8

  • Pages from-to

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database