All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Application of behavioral economy principles in the grocery market

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43110%2F09%3A00139786" target="_blank" >RIV/62156489:43110/09:00139786 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Application of behavioral economy principles in the grocery market

  • Original language description

    Article presents the contribution to research of questions concerning price conception from the point of view of behavioral economy. According to this scientific discipline, contrary to the neo-classical economy, price isn't always the most important factor factor determining consumer's purchase decision. Traditional spheres of behavioral approach to price perception have long been the analyses of purchase processes of electronics and financial market products. Againts this conception the authors propose their own thesis on possibilities of behavioral approach utilization on the grocery market. Foodstuff is specific in many aspects, which is given by matter of fact that food product very often satisfy the very basic human needs. The thesis is backed upby results of the primary inquiry with 3 520 respondents which had unveiled the fact that consumer's price perception of grocery products should be more likely examined by means of behavioral economy than classical theory of rational cho

  • Czech name

    Aplikace principů behaviorální ekonomie na trhu potravin

  • Czech description

    Článek představuje vstupní příspěvek výzkumu problematiky pojetí funkce ceny z pohledu behaviorální ekonomie. Podle tohoto vědního směru, na rozdíl od neoklasické ekonomie, nemusí vždy cena patřit mezi nejdůležitější faktory při kupním rozhodování spotřebitele. Tradiční oblastí aplikace behaviorálního přístupu je vnímání ceny spotřebitele při nákupu elektroniky a v oblasti finančních trhů. Naproti tomuto staví autoři článku vlastní tezi o možnosti využití myšlenek behaviorální ekonomie na trhu potravin,který je v mnoha ohledech specifický. Specifičnost se odvíjí od faktu, že produkce na něm uplatňovaná uspokojuje mnohdy základní lidské potřeby. Tvrzení je podloženo výsledky primárního šetření, které na vzorku 3 520 respondentů ukázalo, že vnímání cenypotravinářských produktů spotřebiteli je pravděpodobně třeba zkoumat z pohledu behaviorální ekonomie, spíše než z pohledu klasické teorie racionální volby (homo oeconomicus). Při výběru potravin totiž cena překvapivě figurovala jako nejm

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AH - Economics

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Others

  • Publication year

    2009

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Agricultural economics : Zemědělská ekonomika

  • ISSN

    0139-570X

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    1

  • Pages from-to

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database