Application of behavioral economy principles in the grocery market
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43110%2F09%3A00139786" target="_blank" >RIV/62156489:43110/09:00139786 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Application of behavioral economy principles in the grocery market
Original language description
Article presents the contribution to research of questions concerning price conception from the point of view of behavioral economy. According to this scientific discipline, contrary to the neo-classical economy, price isn't always the most important factor factor determining consumer's purchase decision. Traditional spheres of behavioral approach to price perception have long been the analyses of purchase processes of electronics and financial market products. Againts this conception the authors propose their own thesis on possibilities of behavioral approach utilization on the grocery market. Foodstuff is specific in many aspects, which is given by matter of fact that food product very often satisfy the very basic human needs. The thesis is backed upby results of the primary inquiry with 3 520 respondents which had unveiled the fact that consumer's price perception of grocery products should be more likely examined by means of behavioral economy than classical theory of rational cho
Czech name
Aplikace principů behaviorální ekonomie na trhu potravin
Czech description
Článek představuje vstupní příspěvek výzkumu problematiky pojetí funkce ceny z pohledu behaviorální ekonomie. Podle tohoto vědního směru, na rozdíl od neoklasické ekonomie, nemusí vždy cena patřit mezi nejdůležitější faktory při kupním rozhodování spotřebitele. Tradiční oblastí aplikace behaviorálního přístupu je vnímání ceny spotřebitele při nákupu elektroniky a v oblasti finančních trhů. Naproti tomuto staví autoři článku vlastní tezi o možnosti využití myšlenek behaviorální ekonomie na trhu potravin,který je v mnoha ohledech specifický. Specifičnost se odvíjí od faktu, že produkce na něm uplatňovaná uspokojuje mnohdy základní lidské potřeby. Tvrzení je podloženo výsledky primárního šetření, které na vzorku 3 520 respondentů ukázalo, že vnímání cenypotravinářských produktů spotřebiteli je pravděpodobně třeba zkoumat z pohledu behaviorální ekonomie, spíše než z pohledu klasické teorie racionální volby (homo oeconomicus). Při výběru potravin totiž cena překvapivě figurovala jako nejm
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AH - Economics
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2009
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Agricultural economics : Zemědělská ekonomika
ISSN
0139-570X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
—
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
1
Pages from-to
—
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—