Inclusive education in fully organised primary schools
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F22%3A50018952" target="_blank" >RIV/62690094:18440/22:50018952 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/2067" target="_blank" >https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/2067</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2021.2067" target="_blank" >10.14712/23362189.2021.2067</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Inkluzivní vzdělávání na plně organizovaných základních školách
Original language description
Cílem studie je zmapovat inkluzivní přístupy plně organizovaných škol, na kterých studenti učitelství plní pedagogické praxe. Tyto školy přijímají na pedagogické praxe studenty programu Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Metody: Na základě analýzy dostupných nástrojů byl použit český překlad mezinárodně uznávaného ukazatele inkluze od autorů Booth a Ainscow (2007). Pro šetření byl využit pozorovací arch č. 1., který může být použit i externím nezávislým pozorovatelem. Jako pozorovatelé působili zaškolení studenti učitelství 1. stupně ZŠ druhého až pátého ročníku, kteří ve spolupracujících školách vykonávali dlouhodobou praxi. Výzkumný soubor činí 139 plně organizovaných škol. Výsledky: Na základě získaných výsledků lze konstatovat, že většina škol, kam dochází studenti na praxi, započaly více či méně inkluzivní proces a nadále se snaží o jeho rozvoj. Pouze 2 školy získaly hodnocení pod 20 % celkového počtu bodů. Jedná se o školy, které získaly nízké hodnocení ve všech třech oblastech, tj. budování inkluzivní kultury, inkluzivní politika školy i rozvoj inkluzivní praxe. Naopak 8 škol dosáhlo nadprůměrný výsledek ve všech třech oblastech. Závěry: Z výsledků vyplývá, že nemalý počet škol studenti hodnotili z pohledu jejich realizace inkluzivního vzdělávání negativně a je proto otázkou, zdali s těmito školami má být vedena spolupráce při praktické pedagogické přípravě budoucích učitelů.
Czech name
Inkluzivní vzdělávání na plně organizovaných základních školách
Czech description
Cílem studie je zmapovat inkluzivní přístupy plně organizovaných škol, na kterých studenti učitelství plní pedagogické praxe. Tyto školy přijímají na pedagogické praxe studenty programu Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Metody: Na základě analýzy dostupných nástrojů byl použit český překlad mezinárodně uznávaného ukazatele inkluze od autorů Booth a Ainscow (2007). Pro šetření byl využit pozorovací arch č. 1., který může být použit i externím nezávislým pozorovatelem. Jako pozorovatelé působili zaškolení studenti učitelství 1. stupně ZŠ druhého až pátého ročníku, kteří ve spolupracujících školách vykonávali dlouhodobou praxi. Výzkumný soubor činí 139 plně organizovaných škol. Výsledky: Na základě získaných výsledků lze konstatovat, že většina škol, kam dochází studenti na praxi, započaly více či méně inkluzivní proces a nadále se snaží o jeho rozvoj. Pouze 2 školy získaly hodnocení pod 20 % celkového počtu bodů. Jedná se o školy, které získaly nízké hodnocení ve všech třech oblastech, tj. budování inkluzivní kultury, inkluzivní politika školy i rozvoj inkluzivní praxe. Naopak 8 škol dosáhlo nadprůměrný výsledek ve všech třech oblastech. Závěry: Z výsledků vyplývá, že nemalý počet škol studenti hodnotili z pohledu jejich realizace inkluzivního vzdělávání negativně a je proto otázkou, zdali s těmito školami má být vedena spolupráce při praktické pedagogické přípravě budoucích učitelů.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Pedagogika : časopis pro vědy o vzdělávání a výchově
ISSN
0031-3815
e-ISSN
2336-2189
Volume of the periodical
72
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
18
Pages from-to
217-234
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—