All-composite fuselage demonstrator
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F64579336%3A_____%2F10%3A%230000005" target="_blank" >RIV/64579336:_____/10:#0000005 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Sekce trupu celokompozitního letounu
Original language description
V rámci projektu byl realizován vývoj a výroba full-scale celokompozitní sekce trupu malého dopravního letounu. Jedná se o střední část trupu, která je konstrukčně nejsložitější a přenáší největší zatížení. Sekce obsahuje rovněž závěsy křídla a podvozkové nosníky. Vzhledem k množství kompozitních materiálů použitých na letounech české výroby se jedná o ojedinělý výrobek, protože dosud nebyly v Českém leteckém průmyslu kompozitní materiály aplikovány na primární konstrukci trupu letounu v kategorii CS/FAR 23. Rovněž certifikační zkoušky požadované předpisem pro takovou konstrukci použitou na letounu byly realizovány v plném rozsahu jak je požaduje předpis, včetně přístupu damage tolerance. Projekt byl monitorován zástupci Úřadu civilního letectví. Nicméně se nejednalo o skutečný certifikační proces, protože sekce není použita na konkrétním typu letounu.
Czech name
Sekce trupu celokompozitního letounu
Czech description
V rámci projektu byl realizován vývoj a výroba full-scale celokompozitní sekce trupu malého dopravního letounu. Jedná se o střední část trupu, která je konstrukčně nejsložitější a přenáší největší zatížení. Sekce obsahuje rovněž závěsy křídla a podvozkové nosníky. Vzhledem k množství kompozitních materiálů použitých na letounech české výroby se jedná o ojedinělý výrobek, protože dosud nebyly v Českém leteckém průmyslu kompozitní materiály aplikovány na primární konstrukci trupu letounu v kategorii CS/FAR 23. Rovněž certifikační zkoušky požadované předpisem pro takovou konstrukci použitou na letounu byly realizovány v plném rozsahu jak je požaduje předpis, včetně přístupu damage tolerance. Projekt byl monitorován zástupci Úřadu civilního letectví. Nicméně se nejednalo o skutečný certifikační proces, protože sekce není použita na konkrétním typu letounu.
Classification
Type
G<sub>funk</sub> - Functional sample
CEP classification
JI - Composite materials
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/FT-TA3%2F153" target="_blank" >FT-TA3/153: Applying of hi-tech composite materials in fuselage primary structure of commercial aeroplane in the category CS 23/ FAR 23.</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2010
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
Sekce trupu MP26_1_1000-000
Numerical identification
—
Technical parameters
Sekce trupu malého dopravního letounu z kompozitních materiálů, vxšxd 1,7x2,73x3,76 m, hmotnost 205 kg. Sekce trupu je o 20% lehčí, obsahuje o 85% méně dílů než srovnatelná kovová varianta
Economical parameters
V roce 2009 zvýšení tržeb o 900 tis. Kč V roce 2010 je očekáváno zvýšení tržeb o 2 500 tis Kč.Celokompozitní sekce trupu má v porovnání se srovnatelnou variantou z kovových materiálů o 7% nižší náklady na výrobu vyžaduje o 16% méně normohodin.
Application category by cost
—
Owner IČO
64579336
Owner name
LA composite, s. r. o.
Owner country
CZ - CZECH REPUBLIC
Usage type
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Licence fee requirement
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Web page
—