All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Role of the Family and the School in the Reproduction of Educational Inequalities. A Sociological Look at the Role of Multi-year Gymnasia in the Context of the Results of the PISA 2000 Study

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F03%3A00000841" target="_blank" >RIV/68378025:_____/03:00000841 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Role rodiny a školy v reprodukci vzdělanostních nerovností. Sociologický pohled na úlohu víceletých gymnázií ve světle výzkumu PISA 2000

  • Original language description

    Stať sleduje příčiny sociální selektivity českého základního a středního školství, zejména pak roli víceletých gymnázií, jejichž existence je zdůvodňována potřebou poskytovat specifický přístup ke vzdělávání nadaných dětí bez ohledu na jejich sociální původ. Proti tomuto výkladu stojí názor, podle kterého tato gymnázia uskutečňují časnou selekci žáků pocházejících z rodin s vyšším vzděláním a sociálním statusem, kteří ? často v důsledku vlivu rodičů - již v ranném věku aspirují na dosažení vysokoškolského vzdělání.

  • Czech name

    Role rodiny a školy v reprodukci vzdělanostních nerovností. Sociologický pohled na úlohu víceletých gymnázií ve světle výzkumu PISA 2000

  • Czech description

    Stať sleduje příčiny sociální selektivity českého základního a středního školství, zejména pak roli víceletých gymnázií, jejichž existence je zdůvodňována potřebou poskytovat specifický přístup ke vzdělávání nadaných dětí bez ohledu na jejich sociální původ. Proti tomuto výkladu stojí názor, podle kterého tato gymnázia uskutečňují časnou selekci žáků pocházejících z rodin s vyšším vzděláním a sociálním statusem, kteří ? často v důsledku vlivu rodičů - již v ranném věku aspirují na dosažení vysokoškolského vzdělání.

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AO - Sociology, demography

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA403%2F03%2F0340" target="_blank" >GA403/03/0340: Economic, social and cultural sources of educational inequality and determinants of life-success : The initial phase of a longitudinal study</a><br>

  • Continuities

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Others

  • Publication year

    2003

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Sociologický Časopis-Czech Sociological Review

  • ISSN

    0038-0288

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    39

  • Issue of the periodical within the volume

    5

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    28

  • Pages from-to

    625-652

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database