All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Change in educational aspirations during the transformation: Czech Republic 1989 - 2003

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F06%3A00032339" target="_blank" >RIV/68378025:_____/06:00032339 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Proměna v determinaci vzdělanostních aspirací v České republice v letech 1989 - 2003

  • Original language description

    Sociální transformace sebou přinesla růst ekonomické návratnosti vzdělání, které se tak postupně stává stále univerzálnější strategií životního úspěchu. To celkově zvyšuje hladinu vzdělanostních aspirací, což způsobuje i oslabení přímého efektu sociálního původu i významu, který vzdělání připisují rodiče. V situaci kdy nabídka vzdělávacích příležitostí zůstává hluboko pod poptávkou, a to zejména ve školách, které jsou považovány za žádoucí (gymnázia, vysoká škola), konkurence na vstupu do vyšších stupňůvzdělávacího systému roste. To posiluje roli schopností dětí a jejich vlastních představ o významu vzdělání pro životní úspěch. Jak schopnosti tak představy dětí o významu vzdělání jsou ovšem významně závislé na sociálním původu, což nakonec vede k tomu, že celkový efekt sociálního původu na vzdělanostní aspirace zůstává velmi silný.

  • Czech name

    Proměna v determinaci vzdělanostních aspirací v České republice v letech 1989 - 2003

  • Czech description

    Sociální transformace sebou přinesla růst ekonomické návratnosti vzdělání, které se tak postupně stává stále univerzálnější strategií životního úspěchu. To celkově zvyšuje hladinu vzdělanostních aspirací, což způsobuje i oslabení přímého efektu sociálního původu i významu, který vzdělání připisují rodiče. V situaci kdy nabídka vzdělávacích příležitostí zůstává hluboko pod poptávkou, a to zejména ve školách, které jsou považovány za žádoucí (gymnázia, vysoká škola), konkurence na vstupu do vyšších stupňůvzdělávacího systému roste. To posiluje roli schopností dětí a jejich vlastních představ o významu vzdělání pro životní úspěch. Jak schopnosti tak představy dětí o významu vzdělání jsou ovšem významně závislé na sociálním původu, což nakonec vede k tomu, že celkový efekt sociálního původu na vzdělanostní aspirace zůstává velmi silný.

Classification

  • Type

    W - Workshop organization

  • CEP classification

    AO - Sociology, demography

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Others

  • Publication year

    2006

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Event location

    Praha

  • Event country

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Event starting date

  • Event ending date

  • Total number of attendees

    33

  • Foreign attendee count

    0

  • Type of event by attendee nationality

    CST - Celostátní akce