What do we know about effects of family background on computer literacy ? based on results from the PISA survey
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F08%3A00313078" target="_blank" >RIV/68378025:_____/08:00313078 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
What do we know about effects of family background on computer literacy ? based on results from the PISA survey
Original language description
Computer literacy of 15-year-olds in the three countries with different level of ICT possessions at home (computer and internet access) ? Slovakia, the Czech Republic and Finland - is analyzed within this paper using data from OECD PISA. The structural modelling approach indicated much stronger indirect than direct effect of family background on computer literacy in Slovakia, where the ICT possession level at home is the lowest (within the three countries). Generally, it was confirmed that the higher the ICT penetration, the lower the indirect effect.
Czech name
Co víme o vlivech rodinného zázemí na počítačovou gramotnost ? založeno na výsledcích výzkumu PISA
Czech description
S využitím dat projektu OECD PISA je v rámci příspěvku analyzována počítačová gramotnost patnáctiletých žáků ve třech zemích s různou úrovní dostupnosti ICT vybavení doma (přístup k počítači a internetu) ? Slovensko, ČR, Finsko. Na základě analýzy provedené pomocí strukturního modelu byl ve všech státech zjištěn mnohem silnější nepřímý vliv rodinného zázemí na počítačovou gramotnost než přímý vliv. Zároveň je možné konstatovat, že s vyšší dostupností ICT, dochází ke snížení nepřímého vlivu.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AO - Sociology, demography
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
Result was created during the realization of more than one project. More information in the Projects tab.
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2008
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Proceedings of the Paris International Conference On Education, Economy & Society
ISBN
978-2-9533842-0-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
20
Pages from-to
—
Publisher name
Analytrics
Place of publication
Strasbourg
Event location
Paříž
Event date
Jul 17, 2008
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—