Young people: hope of civic society and democracy?
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F10%3A00349142" target="_blank" >RIV/68378025:_____/10:00349142 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Mladí lidé: naděje občanské společnosti a demokracie?
Original language description
Text se zabývá problematikou formování politických a občanských postojů a aktivit mladých lidí v ČR. Využívá datových souborů z mezinárodních i domácích výzkumů (PISA-L a IEA CIVED). V kontextu konceptu politické socializace je diskutována otázka, jací jsou dnešní mladí lidé z hlediska jejich přístupu k demokracii a občanství. Autoři pracují s předpokladem, že občanské aktivity a postoje dětí neurčuje pouze rodina, škola a mimoškolní aktivity, ale také např. masmédia (jako je internet či televize) a vrstevnické skupiny. Na základě analýz se z hlediska vzdělávací politiky zdá být zajímavé a důležité, že vliv různých faktorů (škola, rodiče atd.) se liší podle toho, jaký aspekt občanství analyzujeme. Zatímco například u občanských aktivit jednoznačně platí, že aktivnější jsou děti vzdělanějších rodičů, není tomu tak v případě ochoty respektovat zákony. Podobně platí, že míra ochoty respektovat zákony je vyšší pro mladé lidi z vesnic a menších měst.
Czech name
Mladí lidé: naděje občanské společnosti a demokracie?
Czech description
Text se zabývá problematikou formování politických a občanských postojů a aktivit mladých lidí v ČR. Využívá datových souborů z mezinárodních i domácích výzkumů (PISA-L a IEA CIVED). V kontextu konceptu politické socializace je diskutována otázka, jací jsou dnešní mladí lidé z hlediska jejich přístupu k demokracii a občanství. Autoři pracují s předpokladem, že občanské aktivity a postoje dětí neurčuje pouze rodina, škola a mimoškolní aktivity, ale také např. masmédia (jako je internet či televize) a vrstevnické skupiny. Na základě analýz se z hlediska vzdělávací politiky zdá být zajímavé a důležité, že vliv různých faktorů (škola, rodiče atd.) se liší podle toho, jaký aspekt občanství analyzujeme. Zatímco například u občanských aktivit jednoznačně platí, že aktivnější jsou děti vzdělanějších rodičů, není tomu tak v případě ochoty respektovat zákony. Podobně platí, že míra ochoty respektovat zákony je vyšší pro mladé lidi z vesnic a menších měst.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AO - Sociology, demography
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA403%2F08%2F0109" target="_blank" >GA403/08/0109: From Destratification to Stratification? The Development of the Social Stratification System in the Czech Republic, 1991 - 2009</a><br>
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2010
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Jaká je naše společnost?
ISBN
978-80-7419-025-4
Number of pages of the result
18
Pages from-to
—
Number of pages of the book
446
Publisher name
SOCIOLOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ (SLON)
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—