Parent-child interaction and early literacy development in the beginning of the school
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F16%3A00462084" target="_blank" >RIV/68378025:_____/16:00462084 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/00216208:11230/16:10323984
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Interakce dětí s rodiči a vývoj rané čtenářské gramotnosti na počátku školní docházky
Original language description
Cílem stati je určit vliv vybraných ukazatelů sociální interakce v rodinách školáků na ranou gramotnost dětí v průběhu prvního školního roku. Za tímto účelem jsme uskutečnili longitudinální panelovou studii, do níž bylo náhodně vybráno 25 základních škol ve Středočeském kraji a v Praze. Výsledný analyzovaný soubor tvoří 376 žáků, kteří nastoupili do 1. třídy ve školním roce 2013/14. Na počátku a na konci 1. třídy bylo provedeno opakované měření rané gramotnosti (test rychlého čtení) spolu s polostrukturovaným rozhovorem. V analýze ověřujeme vliv sociokulturního milieu (čtení a komunikace rodičů s dětmi, resp. v předškolním období záměrné učení dětí číst vliv) na čtenářskou dovednost na počátku školního roku a její změnu ke konci prvního ročníku souběžně s vlivem vzdělání rodičů, rodinné situace – ne/úplná rodina a navštěvováním mateřské školky. Rozdíly ve výsledcích testu rychlého čtení byly zkoumány pomocí regresní analýzy, v případě změny v čase s korekcí pro panelová data pomocí residualizace skóre změny. Výsledky ukázaly, že vliv vzdělání rodičů, navštěvování školky, úplné rodiny a učení dětí číst v předškolním období na ranou čtenářskou gramotnost na počátku první třídy je významný, naopak efekt společného čtení a povídání si s rodiči o čteném je nulový. Celkově během školního roku došlo k velkému nárůstu čtenářské dovednosti, počet přečtených slov je na konci první třídy čtyřnásobný. Efekty čtenářské interakce v rodině a dalších sledovaných faktorů na rozdíly mezi žáky v dovednosti číst slova po 8 měsících školní výuky vymizely. V závěru poukazujeme na limity studie: Údaje o sociální interakci v rodině byly dosud získány pouze z výpovědí dětí samotných a výzkumná otázka je zatím sledována jen na prvních dvou vlnách panelové studie–počátku a konci 1. třídy, což je poměrně krátký časový úsek.n
Czech name
Interakce dětí s rodiči a vývoj rané čtenářské gramotnosti na počátku školní docházky
Czech description
Cílem stati je určit vliv vybraných ukazatelů sociální interakce v rodinách školáků na ranou gramotnost dětí v průběhu prvního školního roku. Za tímto účelem jsme uskutečnili longitudinální panelovou studii, do níž bylo náhodně vybráno 25 základních škol ve Středočeském kraji a v Praze. Výsledný analyzovaný soubor tvoří 376 žáků, kteří nastoupili do 1. třídy ve školním roce 2013/14. Na počátku a na konci 1. třídy bylo provedeno opakované měření rané gramotnosti (test rychlého čtení) spolu s polostrukturovaným rozhovorem. V analýze ověřujeme vliv sociokulturního milieu (čtení a komunikace rodičů s dětmi, resp. v předškolním období záměrné učení dětí číst vliv) na čtenářskou dovednost na počátku školního roku a její změnu ke konci prvního ročníku souběžně s vlivem vzdělání rodičů, rodinné situace – ne/úplná rodina a navštěvováním mateřské školky. Rozdíly ve výsledcích testu rychlého čtení byly zkoumány pomocí regresní analýzy, v případě změny v čase s korekcí pro panelová data pomocí residualizace skóre změny. Výsledky ukázaly, že vliv vzdělání rodičů, navštěvování školky, úplné rodiny a učení dětí číst v předškolním období na ranou čtenářskou gramotnost na počátku první třídy je významný, naopak efekt společného čtení a povídání si s rodiči o čteném je nulový. Celkově během školního roku došlo k velkému nárůstu čtenářské dovednosti, počet přečtených slov je na konci první třídy čtyřnásobný. Efekty čtenářské interakce v rodině a dalších sledovaných faktorů na rozdíly mezi žáky v dovednosti číst slova po 8 měsících školní výuky vymizely. V závěru poukazujeme na limity studie: Údaje o sociální interakci v rodině byly dosud získány pouze z výpovědí dětí samotných a výzkumná otázka je zatím sledována jen na prvních dvou vlnách panelové studie–počátku a konci 1. třídy, což je poměrně krátký časový úsek.n
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AN - Psychology
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Československá psychologie
ISSN
0009-062X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
60
Issue of the periodical within the volume
Supplement 1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
10
Pages from-to
86-95
UT code for WoS article
000377228900010
EID of the result in the Scopus database
—