All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Parent-child interaction and early literacy development in the beginning of the school

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F16%3A00462084" target="_blank" >RIV/68378025:_____/16:00462084 - isvavai.cz</a>

  • Alternative codes found

    RIV/00216208:11230/16:10323984

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Interakce dětí s rodiči a vývoj rané čtenářské gramotnosti na počátku školní docházky

  • Original language description

    Cílem stati je určit vliv vybraných ukazatelů sociální interakce v rodinách školáků na ranou gramotnost dětí v průběhu prvního školního roku. Za tímto účelem jsme uskutečnili longitudinální panelovou studii, do níž bylo náhodně vybráno 25 základních škol ve Středočeském kraji a v Praze. Výsledný analyzovaný soubor tvoří 376 žáků, kteří nastoupili do 1. třídy ve školním roce 2013/14. Na počátku a na konci 1. třídy bylo provedeno opakované měření rané gramotnosti (test rychlého čtení) spolu s polostrukturovaným rozhovorem. V analýze ověřujeme vliv sociokulturního milieu (čtení a komunikace rodičů s dětmi, resp. v předškolním období záměrné učení dětí číst vliv) na čtenářskou dovednost na počátku školního roku a její změnu ke konci prvního ročníku souběžně s vlivem vzdělání rodičů, rodinné situace – ne/úplná rodina a navštěvováním mateřské školky. Rozdíly ve výsledcích testu rychlého čtení byly zkoumány pomocí regresní analýzy, v případě změny v čase s korekcí pro panelová data pomocí residualizace skóre změny. Výsledky ukázaly, že vliv vzdělání rodičů, navštěvování školky, úplné rodiny a učení dětí číst v předškolním období na ranou čtenářskou gramotnost na počátku první třídy je významný, naopak efekt společného čtení a povídání si s rodiči o čteném je nulový. Celkově během školního roku došlo k velkému nárůstu čtenářské dovednosti, počet přečtených slov je na konci první třídy čtyřnásobný. Efekty čtenářské interakce v rodině a dalších sledovaných faktorů na rozdíly mezi žáky v dovednosti číst slova po 8 měsících školní výuky vymizely. V závěru poukazujeme na limity studie: Údaje o sociální interakci v rodině byly dosud získány pouze z výpovědí dětí samotných a výzkumná otázka je zatím sledována jen na prvních dvou vlnách panelové studie–počátku a konci 1. třídy, což je poměrně krátký časový úsek.n

  • Czech name

    Interakce dětí s rodiči a vývoj rané čtenářské gramotnosti na počátku školní docházky

  • Czech description

    Cílem stati je určit vliv vybraných ukazatelů sociální interakce v rodinách školáků na ranou gramotnost dětí v průběhu prvního školního roku. Za tímto účelem jsme uskutečnili longitudinální panelovou studii, do níž bylo náhodně vybráno 25 základních škol ve Středočeském kraji a v Praze. Výsledný analyzovaný soubor tvoří 376 žáků, kteří nastoupili do 1. třídy ve školním roce 2013/14. Na počátku a na konci 1. třídy bylo provedeno opakované měření rané gramotnosti (test rychlého čtení) spolu s polostrukturovaným rozhovorem. V analýze ověřujeme vliv sociokulturního milieu (čtení a komunikace rodičů s dětmi, resp. v předškolním období záměrné učení dětí číst vliv) na čtenářskou dovednost na počátku školního roku a její změnu ke konci prvního ročníku souběžně s vlivem vzdělání rodičů, rodinné situace – ne/úplná rodina a navštěvováním mateřské školky. Rozdíly ve výsledcích testu rychlého čtení byly zkoumány pomocí regresní analýzy, v případě změny v čase s korekcí pro panelová data pomocí residualizace skóre změny. Výsledky ukázaly, že vliv vzdělání rodičů, navštěvování školky, úplné rodiny a učení dětí číst v předškolním období na ranou čtenářskou gramotnost na počátku první třídy je významný, naopak efekt společného čtení a povídání si s rodiči o čteném je nulový. Celkově během školního roku došlo k velkému nárůstu čtenářské dovednosti, počet přečtených slov je na konci první třídy čtyřnásobný. Efekty čtenářské interakce v rodině a dalších sledovaných faktorů na rozdíly mezi žáky v dovednosti číst slova po 8 měsících školní výuky vymizely. V závěru poukazujeme na limity studie: Údaje o sociální interakci v rodině byly dosud získány pouze z výpovědí dětí samotných a výzkumná otázka je zatím sledována jen na prvních dvou vlnách panelové studie–počátku a konci 1. třídy, což je poměrně krátký časový úsek.n

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AN - Psychology

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2016

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Československá psychologie

  • ISSN

    0009-062X

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    60

  • Issue of the periodical within the volume

    Supplement 1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    10

  • Pages from-to

    86-95

  • UT code for WoS article

    000377228900010

  • EID of the result in the Scopus database