All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The media image of the neologism lexeme during 2000-2011

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378092%3A_____%2F13%3A00426411" target="_blank" >RIV/68378092:_____/13:00426411 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Mediální obraz lexému neologismus v letech 2000?2011

  • Original language description

    Článek ukazuje mediální obraz lexému neologismus v současných českých médiích. Bylo analyzováno 241 dokladů z vizuálních, audiálních a audiovizuálních médií z celonárodních a celospolečenských médií od 1. 1. 2000 do 31. 12. 2011. Neologismy jsou doloženypředevším v textech zabývajících se současnou češtinou, v nichž zrcadlí změny reality (např. superguru, vlakuška, zplutovat), a v recenzích beletrie, v nichž neologismy představují znak individuality a kreativity (záhádky, šamdamské) nebo náročný úkol pro překladatele (autorská slova v kouzelnické sáze o Harrym Potterovi: Bradavice, famfrpál, mozkomor). Neologismy jsou úzce spojeny s politickými, vědeckými, kulturními aj. osobnostmi, např. lexémy začínající záporkou ne- (neprezident, nedetail, nedohoda) často užívané bývalým prezidentem ČR V. Klausem. Pomocí neologismů je charakterizováno cizí prostředí, např. italský lexém veline "dívka vystupující v televizi a stavící na odiv své tělo". V médiích se nerozlišuje mezi lexikálními neolo

  • Czech name

    Mediální obraz lexému neologismus v letech 2000?2011

  • Czech description

    Článek ukazuje mediální obraz lexému neologismus v současných českých médiích. Bylo analyzováno 241 dokladů z vizuálních, audiálních a audiovizuálních médií z celonárodních a celospolečenských médií od 1. 1. 2000 do 31. 12. 2011. Neologismy jsou doloženypředevším v textech zabývajících se současnou češtinou, v nichž zrcadlí změny reality (např. superguru, vlakuška, zplutovat), a v recenzích beletrie, v nichž neologismy představují znak individuality a kreativity (záhádky, šamdamské) nebo náročný úkol pro překladatele (autorská slova v kouzelnické sáze o Harrym Potterovi: Bradavice, famfrpál, mozkomor). Neologismy jsou úzce spojeny s politickými, vědeckými, kulturními aj. osobnostmi, např. lexémy začínající záporkou ne- (neprezident, nedetail, nedohoda) často užívané bývalým prezidentem ČR V. Klausem. Pomocí neologismů je charakterizováno cizí prostředí, např. italský lexém veline "dívka vystupující v televizi a stavící na odiv své tělo". V médiích se nerozlišuje mezi lexikálními neolo

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

    AI - Linguistics

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2013

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Problemi na neologijata v slavjanskite ezici

  • ISBN

    978-954-322-636-8

  • Number of pages of the result

    10

  • Pages from-to

    11-20

  • Number of pages of the book

    360

  • Publisher name

    Akademično izdatelstvo "Prof. Marin Drinov"

  • Place of publication

    Sofija

  • UT code for WoS chapter