Methodology for the evaluation of the degree of contamination of the rail bed based on time-lapse ground-penetrating radar scanning
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F24%3A00375198" target="_blank" >RIV/68407700:21110/24:00375198 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Zeleznicni-metodiky/Metodika-pro-hodnoceni-stupne-znecisteni-kolejoveh?returl=/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Zeleznicni-metodiky" target="_blank" >https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Zeleznicni-metodiky/Metodika-pro-hodnoceni-stupne-znecisteni-kolejoveh?returl=/Dokumenty/Veda-a-vyzkum/Certifikovane-metodiky/Zeleznicni-metodiky</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Metodika pro hodnocení stupně znečištění kolejového lože na základě časosběrného skenování georadarem
Original language description
Cílem metodiky je stanovení postupu pro hodnocení stupně znečištění kolejového lože na základě jednorázových i opakovaných měření pomocí geologického radaru. Metodika vychází z dosavadní praxe použití geologického radaru v rámci Správy železnic, s.o., s tím, že významně rozšiřuje možnosti využití naměřených dat pro optimalizaci údržby kolejového lože. Geologický radar je umístěn na speciálním měřicím voze pro hodnocení parametrů železničního spodku. Předpokládaná rychlost měřicího vozu při měření je do 80 km/h. Výstupem metodiky je stanovení limitů pro kategorizaci míry znečištění kolejového lože do 4 stupňů závažnosti a doporučení následných opatření při údržbě kolejového lože.
Czech name
Metodika pro hodnocení stupně znečištění kolejového lože na základě časosběrného skenování georadarem
Czech description
Cílem metodiky je stanovení postupu pro hodnocení stupně znečištění kolejového lože na základě jednorázových i opakovaných měření pomocí geologického radaru. Metodika vychází z dosavadní praxe použití geologického radaru v rámci Správy železnic, s.o., s tím, že významně rozšiřuje možnosti využití naměřených dat pro optimalizaci údržby kolejového lože. Geologický radar je umístěn na speciálním měřicím voze pro hodnocení parametrů železničního spodku. Předpokládaná rychlost měřicího vozu při měření je do 80 km/h. Výstupem metodiky je stanovení limitů pro kategorizaci míry znečištění kolejového lože do 4 stupňů závažnosti a doporučení následných opatření při údržbě kolejového lože.
Classification
Type
N<sub>metS</sub> - Methodology approved by the given body of the state whose it is competency
CEP classification
—
OECD FORD branch
20101 - Civil engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TITSMD006" target="_blank" >TITSMD006: Diagnostics and quality evaluation of railway substructure with the help of georadar</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
TITSMD006-V2
Regulation ID
Č. j.: MD-2899/2024-730/46
Technical parameters
Nově navrhované řešení je založeno na kontinuálním měření kolejového lože prostřednictvím unifikovaného systému umístění radarových antén na specializovaném měřicím voze, přičemž měření může být prováděno při rychlosti jízdy až 80 km/h. Získaný rozsáhlý soubor dat je následně poloautomaticky vyhodnocen prostřednictvím vyvinutého software a na základě detailního hodnocení georadarových skenů kameniva kolejového lože je provedeno zatřídění vybraného úseku trati o délce 20 m, 200 m či 2 000 m do jednoho ze 4 klasifikačních stupňů znečištění kolejového lože.
Economical parameters
Ekonomické aspekty nelze přesně vyčíslit, nicméně lze předpokládat významné úspory v efektivnějším nakládání s životností kolejového lože a při provádění stávajících kopaných sond a hodnocení odebraných vzorků v akreditovaných laboratořích. Navíc dojde ke zvýšení bezpečnosti provozu na tratích vlivem včasné diagnostiky rizikových úseků tratí (např. vysoká míra znečištění kolejového lože). Dalším přínosem bude postupná tvorba a zkvalitňování báze dat za celou železniční síť v ČR, která umožní další zefektivnění údržby v návaznosti na komplementární údaje o kvalitě železničního svršku a spodku získané prostřednictvím diagnostických prostředků. Náklady na zavedení Metodiky do praxe lze odhadnout na cca 3,5 milionu Kč (doplnění radarového vybavení pro Správu železnic, s.o., cca 1,5 milionu Kč, úpravy měřicího vozu v souvislosti s instalací radarových antén cca 2 miliony Kč).
Certification body designation
Ministerstvo dopravy ČR
Date of certification
—
Method of use
A - Výsledek využívá pouze poskytovatel