1-D Modeling of Transient Engine Operations Using Data Generated by a CFD Code SAE 2008-01-0357
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F08%3A02152221" target="_blank" >RIV/68407700:21220/08:02152221 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
1-D Modeling of Transient Engine Operations Using Data Generated by a CFD Code SAE 2008-01-0357
Original language description
Transient engine operations are modeled and simulated with a 1-D code (GT Power) using heat release and emission data computed by a 3-D CFD code (Kiva3). During each iteration step of a transient engine simula-tion, the 1-D code utilizes the 3-D data tointerpolate the values for heat release and emissions. The 3-D CFD computations were performed for the compression and combustion stroke of strategically cho-sen engine operating points considering engine speed, torque and excess air. The 3-D inlet conditions were ob-tained from the 1-D code, which utilized 3-D heat release data from the previous 1-D unsteady computations. In most cases, only two different sets of 3-D input data are needed to interpolate the transient phase between two engine operatingpoints. This keeps the computation time at a reasonable level.
Czech name
1-D modelování přechodových režimů spalovacích motorů s využitím dat generovanýchCFD programem SAE 2008-01-0357
Czech description
Přechodový režim je modelován kombinací 1-D programu (GT Power) v kombinaci s 3-D programem Kiva, z něhož se používají předpovězené průběhy vývinu tepla a výsledné koncentrace emisí. Výpočet je iterační, 1-D program předpovídá trajektorii stavů motoru a3-D kód se počítá ve strategicky vybraných bodech trajektorie. Mezi 3-D výsledky, uloženými do databáze hoření, se v 1-D kódu interpoluje. Pro většinu případů stačí 2 iterace, cca 50 provozních bodů časově velmi náročných simulací ve 3-D. To významně urychluje simulaci a otevírá možnosti optimalizace.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
JT - Propulsion, engines and fuels
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/1M0568" target="_blank" >1M0568: Josef Božek Research Center of Engine and Automotive Technology II</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2008
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Modeling of SI and Diesel Engines
ISBN
978-0-7680-1998-8
Number of pages of the result
12
Pages from-to
—
Number of pages of the book
320
Publisher name
SAE International
Place of publication
Warrendale, PA 15096
UT code for WoS chapter
—