Software for drive train calculations
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F22%3A00362952" target="_blank" >RIV/68407700:21220/22:00362952 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://control.fs.cvut.cz/cs/projekty/vyzkum-a-vyvoj-vodikoveho-autobusu/" target="_blank" >https://control.fs.cvut.cz/cs/projekty/vyzkum-a-vyvoj-vodikoveho-autobusu/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Software pro výpočty pohonného řetězce
Original language description
Software pro výpočty pohonného řetězce umožňuje simulovat různé části pohonného řetězce hybridního autobusu, jako např. ztráty v pohonu, vybití akumulátoru, spotřebu vodíku atd. v závislosti na zadaném jízdním cyklu nebo měřené jízdě. Umožňuje tak vyzkoušet různé konfigurace vozidla, např. kapacitu akumulátoru pro zvolenou trasu.
Czech name
Software pro výpočty pohonného řetězce
Czech description
Software pro výpočty pohonného řetězce umožňuje simulovat různé části pohonného řetězce hybridního autobusu, jako např. ztráty v pohonu, vybití akumulátoru, spotřebu vodíku atd. v závislosti na zadaném jízdním cyklu nebo měřené jízdě. Umožňuje tak vyzkoušet různé konfigurace vozidla, např. kapacitu akumulátoru pro zvolenou trasu.
Classification
Type
R - Software
CEP classification
—
OECD FORD branch
20201 - Electrical and electronic engineering
Result continuities
Project
<a href="/en/project/CK03000028" target="_blank" >CK03000028: Research and development of a hydrogen bus</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Internal product ID
jizdní model SOR
Technical parameters
SW v Matlab/Simulink v2022a, dynamická simulace hybridního autobusu Kontaktní osoba pro získání licence k SW: doc. Ing. Martin Novák PhD. email. Martin.Novak@fs.cvut.cz, tel. 2 2435 2575 Výstupy výpočtů jsou: Globálně - Výpočet všech veličin pro zadaný jízdní cyklus (aktuálně SORT2 nebo jízda konstantní rychlostí) Model trakčního motoru - proudy id, iq, momentu a otáček - ztráty v mědi, v železe, mechanické ztráty, celkové ztráty v motoru - účinnost - fázové proudy Frekvenční měnič (použití tohoto podmodelu výrazně zpomaluje celkový model, protože se počítají skutečně generované PWM pulzy pro celý zadaný jízdní cyklus) - ztráty na jednotlivých tranzistorech (zvlášť spínací ztráty při zapínání a vypínání tranzistorů a vo-divostní ztráty) - celkové zapínací, vypínací a vodivostní ztráty v jednotlivých fázích - celkové ztráty měniče Regulace trakčního motoru - hledání optimálního proudu id pro snížení ztrát v motoru pro zadaný moment a rychlost - výpočty proudů id, iq - odbuzovací regulátor - regulátor rychlosti vozidla Převodovka - účinnost - ztráty na převodovce Model pohybu busu - trakční síla - ztráty od aerodynamického odporu, valivého odporu, stoupání - rychlost a poloha vozidla Akumulátor (lze na jednotlivém článku nebo na celém akumulátoru) - stav nabití - odebraná energie - napětí - ztráta na baterii Palivový článek - ztrátový elektrický a tepelný výkon na palivovém článku - proud, napětí a výkon poskytované palivovým článkem - spotřeba vodíku, stav naplněnosti palivových nádrží - model simuluje spotřebu při jízdě, nesimuluje tankování vodíku ani případné úniky - účinnost palivového článku (poměr výstupního elektrického výkonu a chemické energie spotřebo-vaného vodíkového paliva) - celková spotřeba vodíku - elektrická energie spotřebovaná z baterie a z vodíku - vzhledem k opakovanému dobíjení baterie během jízdy může být elektrická energie spotřebovaná z baterie mnohem vyšší než je její kapacita - celkové teplo uvolněné ztrátami z palivového článku - celková energie použitá k dobíjení baterie rekuperací či přebytečným výkonem palivového článku - zbývající kapacita baterie na konci jízdy Řízení mezi akumulátorem a palivovým článkem - požadavky výkonu na jednotlivé části modelu, tj. palivový článek, baterii, systém odvodu tepla. (Rozdělení výkonu požadovaného motorem mezi jednotlivé subsystémy)
Economical parameters
vývojové náklady cca 300 tis. Kč.
Owner IČO
68407700
Owner name
České vysoké učení technické v Praze / FS / ústav přístrojové a řídící techniky