Relationship between cognitive and affective dimensions of multicultural competences
Result description
There is not extensive research on multicultural competence in the Czech Republic. The paper is research outcome, which was realized in the multicultural competence area. Our effort was contribute to understand to multicultural competence as an importantcategory of multicultural theory. The aim of the research was relationship between cognitive and affective dimensions discovery. Age and sex were two factors that we focused on within the context of multicultural competence. Data was collected through didactic test and semantic differential. The analysis showed that there is an important different between cognitive and affective dimensions of multicultural competence depending up the age.
Keywords
multicultural competencesmulticultural educationsemantic differential
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vztah kognitivní a afektivní složky multikulturních kompetencí
Original language description
Výzkum v oblasti multikulturních kompetencí není v České republice rozšířený. Příspěvek je výsledkem výzkumu, který byl v oblasti multikulturních kompetencí realizován. Naší snahou bylo přispět k pochopení multikulturních kompetencí, jakožto významné kategorie teorie multikulturní výchovy. Cílem výzkumu bylo zmapování vztahu dvou složek multikulturních kompetencí: znalostní a postojové (emocionální). Faktory, na které jsme se z hlediska vztahu uvedených složek zaměřovali, byly věk a pohlaví. Pomocí didaktického testu a sémantického diferenciálu byla sesbírána data, jejichž analýza ukázala významné rozdíly ve vztahu znalostní a postojové složky multikulturních kompetencí v závislosti na věku.
Czech name
Vztah kognitivní a afektivní složky multikulturních kompetencí
Czech description
Výzkum v oblasti multikulturních kompetencí není v České republice rozšířený. Příspěvek je výsledkem výzkumu, který byl v oblasti multikulturních kompetencí realizován. Naší snahou bylo přispět k pochopení multikulturních kompetencí, jakožto významné kategorie teorie multikulturní výchovy. Cílem výzkumu bylo zmapování vztahu dvou složek multikulturních kompetencí: znalostní a postojové (emocionální). Faktory, na které jsme se z hlediska vztahu uvedených složek zaměřovali, byly věk a pohlaví. Pomocí didaktického testu a sémantického diferenciálu byla sesbírána data, jejichž analýza ukázala významné rozdíly ve vztahu znalostní a postojové složky multikulturních kompetencí v závislosti na věku.
Classification
Type
Jx - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2011
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Volume of the periodical
neuveden
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
12
Pages from-to
49-61
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—
Basic information
Result type
Jx - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP
AM - Pedagogy and education
Year of implementation
2011