Teachers’ Attitudinal Orientation Towards the Socially Disadvantaged Students and their Education
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F17%3A63517758" target="_blank" >RIV/70883521:28150/17:63517758 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://lifelonglearning.mendelu.cz/wcd/w-rek-lifelong/ll1702/lll_1702_clanek3.pdf" target="_blank" >http://lifelonglearning.mendelu.cz/wcd/w-rek-lifelong/ll1702/lll_1702_clanek3.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.11118/lifele2017070247" target="_blank" >10.11118/lifele2017070247</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Postojová orientace učitelů ve vztahu k sociálně znevýhodněným žákům a jejich vzdělávání
Original language description
Učitel zaujímá v kontextu vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků s perspektivou inkluzivního vzdělávání významné postavení. Studie se zaměřuje na oblast vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků, resp. jejím cílem je prezentovat výsledky výzkumného šetření zaměřeného na zjištění postojové orientace učitelů Pardubického, Libereckého a Ústeckého kraje (n = 122) ve vztahu ke vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků, a dále se snaží zjistit, zda existuje vztah mezi postojovou orientací učitelů a krajem, jejich věkem, dobou praxe, skutečností, zda mají či nemají zkušenosti se vzděláváním sociálně znevýhodněných žáků, a jejich vnímanou vlastní účinností. Za účelem dosažení výzkumného cíle byla využita metoda dotazníku s položkami Likertova typu a výzkumný nástroj Teacher self-efficacy. Získaná data byla podrobena faktorové analýze, pro ověření vztahu mezi jednotlivými proměnnými byla využita analýza rozptylu ANOVA, Kruskal-Wallis test, Man-Whitney test a Pearsonův koeficient korelace. Bylo zjištěno, že učitelé hodnotí skupinu sociálně znevýhodněných žáků spíše negativně, naopak spíše pozitivně hodnotí možnosti redukovat či překonat jejich znevýhodnění pramenící z rodinného prostředí, z nějž pocházejí, a také spíše pozitivně vnímají vztah školy a sociálně znevýhodněných žáků. Postojová orientace učitelů nesouvisí s předchozí zkušeností učitelů se vzděláváním sociálně znevýhodněných žáků, s délkou jejich praxe ani s krajem, ve kterém učitelé působí. Naopak byl prokázán vztah mezi jejich postojovou orientací, věkem a vnímanou vlastní účinností.
Czech name
Postojová orientace učitelů ve vztahu k sociálně znevýhodněným žákům a jejich vzdělávání
Czech description
Učitel zaujímá v kontextu vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků s perspektivou inkluzivního vzdělávání významné postavení. Studie se zaměřuje na oblast vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků, resp. jejím cílem je prezentovat výsledky výzkumného šetření zaměřeného na zjištění postojové orientace učitelů Pardubického, Libereckého a Ústeckého kraje (n = 122) ve vztahu ke vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků, a dále se snaží zjistit, zda existuje vztah mezi postojovou orientací učitelů a krajem, jejich věkem, dobou praxe, skutečností, zda mají či nemají zkušenosti se vzděláváním sociálně znevýhodněných žáků, a jejich vnímanou vlastní účinností. Za účelem dosažení výzkumného cíle byla využita metoda dotazníku s položkami Likertova typu a výzkumný nástroj Teacher self-efficacy. Získaná data byla podrobena faktorové analýze, pro ověření vztahu mezi jednotlivými proměnnými byla využita analýza rozptylu ANOVA, Kruskal-Wallis test, Man-Whitney test a Pearsonův koeficient korelace. Bylo zjištěno, že učitelé hodnotí skupinu sociálně znevýhodněných žáků spíše negativně, naopak spíše pozitivně hodnotí možnosti redukovat či překonat jejich znevýhodnění pramenící z rodinného prostředí, z nějž pocházejí, a také spíše pozitivně vnímají vztah školy a sociálně znevýhodněných žáků. Postojová orientace učitelů nesouvisí s předchozí zkušeností učitelů se vzděláváním sociálně znevýhodněných žáků, s délkou jejich praxe ani s krajem, ve kterém učitelé působí. Naopak byl prokázán vztah mezi jejich postojovou orientací, věkem a vnímanou vlastní účinností.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání
ISSN
1804-526X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
7
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
26
Pages from-to
47-72
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—