Shaping learning aspirations for younger school children in the context of gender and parenting
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F18%3A63520017" target="_blank" >RIV/70883521:28150/18:63520017 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://digilib.k.utb.cz/handle/10563/43768" target="_blank" >http://digilib.k.utb.cz/handle/10563/43768</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Utváření učebních aspirací u dětí mladšího školního věku v kontextu genderu a působení rodičů
Original language description
Každý jedinec má tendenci vytyčovat si v různých oblastech života cíle. Dítě mladšího školního věku je specifické hlavně v utváření učebních aspirací, které jsou determinovány působením rodičů a jejich představami o školní kariéře svého dítěte. Předmětem zkoumání pro účely tohoto příspěvku byly aspirace k učení u dívek a chlapců mladšího školního věku se zaměřením na jejich shody a rozdíly v kontextu žáky vnímaných rodiči. Celkem 332 žáků odpovídalo na 27 položek validizovaného dotazníku. Se získanými daty byla provedena explorační faktorová analýza, na jejímž základě vznikl dílčí výstup. Výsledky poukazují na rozdíly mezi chlapci a dívkami i míru, jak vnímají děti jejich rodiče v přístupech ke vzdělávání. Ukázalo se, že dívky disponují vyšší a silnější aspirací k učení než chlapci. Dívky jsou ochotny věnovat čas učebním aspiracím i mimo školní prostředí. Podporu v těchto aspiracích získávají chlapci i dívky od obou rodičů rovnocenně.
Czech name
Utváření učebních aspirací u dětí mladšího školního věku v kontextu genderu a působení rodičů
Czech description
Každý jedinec má tendenci vytyčovat si v různých oblastech života cíle. Dítě mladšího školního věku je specifické hlavně v utváření učebních aspirací, které jsou determinovány působením rodičů a jejich představami o školní kariéře svého dítěte. Předmětem zkoumání pro účely tohoto příspěvku byly aspirace k učení u dívek a chlapců mladšího školního věku se zaměřením na jejich shody a rozdíly v kontextu žáky vnímaných rodiči. Celkem 332 žáků odpovídalo na 27 položek validizovaného dotazníku. Se získanými daty byla provedena explorační faktorová analýza, na jejímž základě vznikl dílčí výstup. Výsledky poukazují na rozdíly mezi chlapci a dívkami i míru, jak vnímají děti jejich rodiče v přístupech ke vzdělávání. Ukázalo se, že dívky disponují vyšší a silnější aspirací k učení než chlapci. Dívky jsou ochotny věnovat čas učebním aspiracím i mimo školní prostředí. Podporu v těchto aspiracích získávají chlapci i dívky od obou rodičů rovnocenně.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Fórum mladých výzkumníků VI.
ISBN
978-80-7454-792-8
ISSN
—
e-ISSN
neuvedeno
Number of pages
8
Pages from-to
63-70
Publisher name
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií
Place of publication
Zlín
Event location
Zlín
Event date
Oct 3, 2018
Type of event by nationality
CST - Celostátní akce
UT code for WoS article
—