PRESCHOOL CHILDREN AS AGENT IN SCIENCE EDUCATION
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F18%3A63521956" target="_blank" >RIV/70883521:28150/18:63521956 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Dítě jako aktér v přírodovědném vzdělávání
Original language description
V současné době dochází k rozrůstání literatury o dětství ve snaze autorů teoretizovat, členit a třídit toto období. Nové pohledy na koncept dítěte a dětství pod záštitou nové sociologie dětství staví dítě do rovnocenné pozice s dospělým. Dětské subjekty jsou strukturálně a kulturně ovlivňovány a formovány jako sociální aktéři se specifickými sociálními úlohami - jako děti. Jsou aktéry sociálních vtahů, zapojují se do relačních procesů a mají tedy samozřejmě právo na svůj vlastní názor. (James, 2007, Mayall, 2002) Koncept aktérství je obvykle spojen s atributem člověka. Osobní aktérství odkazuje na schopnost člověka organizovat a řídit svou aktivitu. Aktérství také zdůrazňuje, že lidé nejsou pouze produkty prostředí, ale aktéři, kteří interagují s prostředím, činí volby a samostatná rozhodnutí. (Gavora, 2016) Bandura (2001) definuje 4 rysy člověka jako aktéra: úmyslnost, předvídání, sebereaktivita a sebereflexivita. Právě přírodovědné vzdělávání vytváří vhodnou platformu pro sledování dětského aktérství. S využitím badatelsky orientované, projektové, nebo například kooperativní výuky je možné dát dítěti prostor, aby se stalo aktivním mechanismem edukačního procesu a mohlo tak organizovat a řídit své vlastní učení. Cílem této výzkumné sondy bylo popsat, jak se projevuje aktérství dětí v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole. Výzkumným nástrojem byla metoda participačního pozorování, které se uskutečnilo v jedné mateřské škole ve Zlínském kraji. Výzkumný vzorek tvořili dvě třídy 24 – 26 dětí předškolního věku. Pozorování bylo realizováno v rámci dopoledního programu mateřské školy. Jednalo se o činnosti z přírodovědné oblasti. Například témata: počasí, rostliny, zvířata atd. Uskutečnilo se 10 pozorování, přičemž každé z nich trvalo přibližně hodinu. Výsledky ukazují, že aktérství dětí se v přírodovědném vzdělávání vyskytuje pouze v dílčích oblastech. V první ze dvou pozorovaných tříd aktérství není součástí přírodovědného vzdělávání, se kterou učitelka pracuje. Děti mohou rozhodovat pouze o dílčích úkolech: výběr barvy, materiálu, manipulace s hotovým materiálem atd. Ukazuje se ale také, že v této třídě dominuje organizační forma řízená činnost, která neumožňuje dětem činit samostatná rozhodnutí, ani organizovat svou činnost, i když mají děti motivaci k vlastní akci. Ve druhé z pozorovaných tříd bylo možné pozorovat rysy aktérství. V rámci badatelsky orientované výuky, měly děti možnost vytvářet hypotézy a reflektovat svou činnost. Děti mohly navrhnout řešení problémových úloh a realizovat je. Aktivita dětí byla podporována učitelkou mateřské školy. Aktérství se tedy ve sledovaných třídách objevilo v různé míře. Ukázalo se, že děti projevují znaky aktérství. Tyto projevy jsou ovlivňovány jejich možnostmi v rámci realizace edukační činnosti. Je třeba poznamenat, že výsledky této výzkumné sondy nelze globalizovat. Tato sonda slouží jako jeden z dílčích kroků k hlubšímu výzkumu fenoménu dětského aktérství.
Czech name
Dítě jako aktér v přírodovědném vzdělávání
Czech description
V současné době dochází k rozrůstání literatury o dětství ve snaze autorů teoretizovat, členit a třídit toto období. Nové pohledy na koncept dítěte a dětství pod záštitou nové sociologie dětství staví dítě do rovnocenné pozice s dospělým. Dětské subjekty jsou strukturálně a kulturně ovlivňovány a formovány jako sociální aktéři se specifickými sociálními úlohami - jako děti. Jsou aktéry sociálních vtahů, zapojují se do relačních procesů a mají tedy samozřejmě právo na svůj vlastní názor. (James, 2007, Mayall, 2002) Koncept aktérství je obvykle spojen s atributem člověka. Osobní aktérství odkazuje na schopnost člověka organizovat a řídit svou aktivitu. Aktérství také zdůrazňuje, že lidé nejsou pouze produkty prostředí, ale aktéři, kteří interagují s prostředím, činí volby a samostatná rozhodnutí. (Gavora, 2016) Bandura (2001) definuje 4 rysy člověka jako aktéra: úmyslnost, předvídání, sebereaktivita a sebereflexivita. Právě přírodovědné vzdělávání vytváří vhodnou platformu pro sledování dětského aktérství. S využitím badatelsky orientované, projektové, nebo například kooperativní výuky je možné dát dítěti prostor, aby se stalo aktivním mechanismem edukačního procesu a mohlo tak organizovat a řídit své vlastní učení. Cílem této výzkumné sondy bylo popsat, jak se projevuje aktérství dětí v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole. Výzkumným nástrojem byla metoda participačního pozorování, které se uskutečnilo v jedné mateřské škole ve Zlínském kraji. Výzkumný vzorek tvořili dvě třídy 24 – 26 dětí předškolního věku. Pozorování bylo realizováno v rámci dopoledního programu mateřské školy. Jednalo se o činnosti z přírodovědné oblasti. Například témata: počasí, rostliny, zvířata atd. Uskutečnilo se 10 pozorování, přičemž každé z nich trvalo přibližně hodinu. Výsledky ukazují, že aktérství dětí se v přírodovědném vzdělávání vyskytuje pouze v dílčích oblastech. V první ze dvou pozorovaných tříd aktérství není součástí přírodovědného vzdělávání, se kterou učitelka pracuje. Děti mohou rozhodovat pouze o dílčích úkolech: výběr barvy, materiálu, manipulace s hotovým materiálem atd. Ukazuje se ale také, že v této třídě dominuje organizační forma řízená činnost, která neumožňuje dětem činit samostatná rozhodnutí, ani organizovat svou činnost, i když mají děti motivaci k vlastní akci. Ve druhé z pozorovaných tříd bylo možné pozorovat rysy aktérství. V rámci badatelsky orientované výuky, měly děti možnost vytvářet hypotézy a reflektovat svou činnost. Děti mohly navrhnout řešení problémových úloh a realizovat je. Aktivita dětí byla podporována učitelkou mateřské školy. Aktérství se tedy ve sledovaných třídách objevilo v různé míře. Ukázalo se, že děti projevují znaky aktérství. Tyto projevy jsou ovlivňovány jejich možnostmi v rámci realizace edukační činnosti. Je třeba poznamenat, že výsledky této výzkumné sondy nelze globalizovat. Tato sonda slouží jako jeden z dílčích kroků k hlubšímu výzkumu fenoménu dětského aktérství.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů