All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Gifted pupil is as a Jágr between hockey players: Teachers‘ conception of giftedness in metaphor analysis

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F19%3A63522956" target="_blank" >RIV/70883521:28150/19:63522956 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/issue/view/180/showToc" target="_blank" >https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/issue/view/180/showToc</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/SP2019-3-3" target="_blank" >10.5817/SP2019-3-3</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Nadaný žák je jako Jágr mezi hokejisty, aneb učitelova koncepce nadání v analýze metafor

  • Original language description

    Článek se zabývá koncepcemi nadání a jejich vlivem na pedagogickou praxi. Cílem výzkumu je identifikovat koncepce nadání, které jsou ukryty v metaforických pojmech, které deklarují učitelé základních škol a příslušných ročníků víceletých gymnázií. Pomocí analýzy metafor jsme identifikovali 20 tematických kódů, které jsme zařadili pod koncepce nadání. Výzkumu se zúčastnilo 432 učitelů, od nichž bylo získáno 521 kódů. Zjistili jsme, že téměř polovina kódů popisuje nadané žáky jako vysoce výkonné se skvělými vlastnostmi (výkonové koncepce). Asi třetina učitelů vnímá problémy nadaných v soc. oblasti a uvědomuje si obtížnost pedagogické činnosti s nadanými (socio-kulturní koncepce). Menší část učitelů zastává koncepce konzervativní, liberální, nesouhlasí s integrací nadaných žáků a dokonce evidujeme i negativistické postoje k nadání. Vzniklé koncepce jsme v diskusi zařadili pod moderní, které považujeme za rozvojetvorné a pod tradiční, které rozvíjí nadání jen omezeně. Preference tradičních koncepcí významně převládala.

  • Czech name

    Nadaný žák je jako Jágr mezi hokejisty, aneb učitelova koncepce nadání v analýze metafor

  • Czech description

    Článek se zabývá koncepcemi nadání a jejich vlivem na pedagogickou praxi. Cílem výzkumu je identifikovat koncepce nadání, které jsou ukryty v metaforických pojmech, které deklarují učitelé základních škol a příslušných ročníků víceletých gymnázií. Pomocí analýzy metafor jsme identifikovali 20 tematických kódů, které jsme zařadili pod koncepce nadání. Výzkumu se zúčastnilo 432 učitelů, od nichž bylo získáno 521 kódů. Zjistili jsme, že téměř polovina kódů popisuje nadané žáky jako vysoce výkonné se skvělými vlastnostmi (výkonové koncepce). Asi třetina učitelů vnímá problémy nadaných v soc. oblasti a uvědomuje si obtížnost pedagogické činnosti s nadanými (socio-kulturní koncepce). Menší část učitelů zastává koncepce konzervativní, liberální, nesouhlasí s integrací nadaných žáků a dokonce evidujeme i negativistické postoje k nadání. Vzniklé koncepce jsme v diskusi zařadili pod moderní, které považujeme za rozvojetvorné a pod tradiční, které rozvíjí nadání jen omezeně. Preference tradičních koncepcí významně převládala.

Classification

  • Type

    J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Studia Paedagogica

  • ISSN

    1803-7437

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    24

  • Issue of the periodical within the volume

    3

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    16

  • Pages from-to

    "77 "- 92

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database

    2-s2.0-85075161389