Modification of the school curriculum as an "opportunity" for the elitism of gifted students
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F21%3A63546298" target="_blank" >RIV/70883521:28150/21:63546298 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://karolinum.cz/casopis/orbis-scholae/online-first/clanek-10061" target="_blank" >https://karolinum.cz/casopis/orbis-scholae/online-first/clanek-10061</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2022.1" target="_blank" >10.14712/23363177.2022.1</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Modifikace kurikula jako „příležitost“ k elitářství nadaných žáků
Original language description
Elitářství ve vzdělávání bývá uplatňováno rozdílným, preferovaným přístupem k žákům patřícím k tzv. elitě. Tato elita je segregována a rozvíjena, často na úkor potřeb jiných žáků. Může vůbec patřit elitářství k jednomu z problémů pedagogické praxe s intelektově nadanými žáky, a to v běžných inkluzivních základních školách? Realizovali jsme kvalitativní výzkum pomocí pozorování výuky a rozhovorů s učiteli. Strávili jsme celkem 70 hodin v osmi školách, kde jsme sledovali 24 nadaných žáků. Cílem bylo identifikovat a popsat pedagogické situace vedoucí k elitářství nadaných žáků. Zaměřili jsme se na učitele jakožto tvůrce modifikovaného kurikula pro nadané žáky, který svojí činností dává prostor ke vzniku elitářství. Data jsme analyzovali pomocí otevřeného a axiálního kódování. Zjistili jsme, že učitelé aplikují pedagogické situace vedoucí k elitářství nadaných žáků, a to ve všech částech modifikovaného kurikula, zejména však v pedagogických strategiích jako extrakurikulární aktivity, nadaný jako asistent učitele, doplňující úlohy a skupinová práce. Závěrem jsou definovány znaky kurikula vedoucího k elitářství. Výzkum upozorňuje na jeden z negativních důsledků zvyšující se formální podpory nadání.
Czech name
Modifikace kurikula jako „příležitost“ k elitářství nadaných žáků
Czech description
Elitářství ve vzdělávání bývá uplatňováno rozdílným, preferovaným přístupem k žákům patřícím k tzv. elitě. Tato elita je segregována a rozvíjena, často na úkor potřeb jiných žáků. Může vůbec patřit elitářství k jednomu z problémů pedagogické praxe s intelektově nadanými žáky, a to v běžných inkluzivních základních školách? Realizovali jsme kvalitativní výzkum pomocí pozorování výuky a rozhovorů s učiteli. Strávili jsme celkem 70 hodin v osmi školách, kde jsme sledovali 24 nadaných žáků. Cílem bylo identifikovat a popsat pedagogické situace vedoucí k elitářství nadaných žáků. Zaměřili jsme se na učitele jakožto tvůrce modifikovaného kurikula pro nadané žáky, který svojí činností dává prostor ke vzniku elitářství. Data jsme analyzovali pomocí otevřeného a axiálního kódování. Zjistili jsme, že učitelé aplikují pedagogické situace vedoucí k elitářství nadaných žáků, a to ve všech částech modifikovaného kurikula, zejména však v pedagogických strategiích jako extrakurikulární aktivity, nadaný jako asistent učitele, doplňující úlohy a skupinová práce. Závěrem jsou definovány znaky kurikula vedoucího k elitářství. Výzkum upozorňuje na jeden z negativních důsledků zvyšující se formální podpory nadání.
Classification
Type
J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Orbis Scholae
ISSN
1802-4637
e-ISSN
2336-3177
Volume of the periodical
15
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
25
Pages from-to
"Nestránkováno"
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85135039528